högprofil börjar bli svårt
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
högprofil börjar bli svårt
skulle leta dubbadäck till nån för det var inget problem.....trodde jag..... alla var C-typ och det blir lite väl stötigt på en personbil eller verkar även som friktionsdäck utan dubb nästan bara finns i C-typ...
dimensionerna jag tänker på är 175/80 14 (175r14) och 185/80 14(185r14)
moderna bilar.... allting ska va så låg profil som möjligt, verkar som att komfort nästan är meningslöst idag
dimensionerna jag tänker på är 175/80 14 (175r14) och 185/80 14(185r14)
moderna bilar.... allting ska va så låg profil som möjligt, verkar som att komfort nästan är meningslöst idag
- Allinug
- Donator
- Inlägg: 480
- Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39
Re: högprofil börjar bli svårt
185/70r14 finns ju. Det är väl ganska hög profil? Lågprofil kan man knappast säga att det är.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: högprofil börjar bli svårt
14" är en utdöende dimension. Skaffa några 15" fälgar från 740/940 istället
Angående komfort vet jag inte om jag kan hålla med. Jag hade en Merceds E-klass -09 med 19" lågprofil och C-däck samt riktigt sänkt. Mycket bättre komfort än de 240 jag har åkt.
Angående komfort vet jag inte om jag kan hålla med. Jag hade en Merceds E-klass -09 med 19" lågprofil och C-däck samt riktigt sänkt. Mycket bättre komfort än de 240 jag har åkt.
Jonas Anderot
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: högprofil börjar bli svårt
185/70-14 funkar perfekt, brukar köpa det billigt på Returbilen
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: högprofil börjar bli svårt
är inte till mig utan en bekant som jag skrev, personligen föredrar jag också högre profil för högre markfrigång
Re: högprofil börjar bli svårt
Tyvärr är det inte mycket bättre för sommardäck.
Sorterar man bort c-däck och sedan kinadäck.
Hittade jag vredestein 1225 kr st
Michelin finns i collectionserien men det kostade 3200kr st.
Fick bli fyra vredestein 185-14.
Visst blir det billigare i tex 185/70-14
men någon måtta får det allt vara på fjollerierna.
80/82 profil är normalprofil allt annat är LÅGprofil, om man varigt sedan 200serien tillverkades.
Sorterar man bort c-däck och sedan kinadäck.
Hittade jag vredestein 1225 kr st
Michelin finns i collectionserien men det kostade 3200kr st.
Fick bli fyra vredestein 185-14.
Visst blir det billigare i tex 185/70-14
men någon måtta får det allt vara på fjollerierna.
80/82 profil är normalprofil allt annat är LÅGprofil, om man varigt sedan 200serien tillverkades.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 24 januari 2016, 22:28
Re: högprofil börjar bli svårt
Tycke och smak är olika.
För att på ett snyggt vis fylla upp hjulhuset på 240, tycker jag att
185/70 14 är någorlunda ok, men på gränsen att ha för låg profil.
185/80 14 (185-14) fyller upp betydligt bättre och är en självklar kandidat.
Men, när det gäller sommardäck finns en mycke intressant kompromiss som
är ganska okänd. Nokian Hakka Green 185/75 14, och detta är INTE ett C-däck.
För att på ett snyggt vis fylla upp hjulhuset på 240, tycker jag att
185/70 14 är någorlunda ok, men på gränsen att ha för låg profil.
185/80 14 (185-14) fyller upp betydligt bättre och är en självklar kandidat.
Men, när det gäller sommardäck finns en mycke intressant kompromiss som
är ganska okänd. Nokian Hakka Green 185/75 14, och detta är INTE ett C-däck.
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: högprofil börjar bli svårt
faktum är att 175/80 14 är större än 185/70 14 och dom finns än i continetal sommardäck
185/75 14 var en trevlig dimension, i stort sett samma rullomkrets som 175/80 14 på höjden
185/75 14 var en trevlig dimension, i stort sett samma rullomkrets som 175/80 14 på höjden
- Allinug
- Donator
- Inlägg: 480
- Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39
Re: högprofil börjar bli svårt
Med 175/80r14 kommer man upp med chassit typ 1 cm mer ovanför marken än med 185/70r14 (eftersom det skiljer 2 cm på diametern) och med 185/75r14 rör det sig om mindre än en halv centimeter ovanför marken jämfört med 185/70r14, om allt annat är oförändrat. På min bil blir alltså 185/70r14 inte lågprofil... Men 185 är iallafall trevligare än 175.244 GLE skrev:Tycke och smak är olika.
För att på ett snyggt vis fylla upp hjulhuset på 240, tycker jag att
185/70 14 är någorlunda ok, men på gränsen att ha för låg profil.
185/80 14 (185-14) fyller upp betydligt bättre och är en självklar kandidat.
Men, när det gäller sommardäck finns en mycke intressant kompromiss som
är ganska okänd. Nokian Hakka Green 185/75 14, och detta är INTE ett C-däck.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
- Allinug
- Donator
- Inlägg: 480
- Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39
Re: högprofil börjar bli svårt
Hmm, dackonline föreslår 195/70 r14 till min bil...
Jag trodde helt klart det var 185/70 som jag skulle ha.
Jag trodde helt klart det var 185/70 som jag skulle ha.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn