Knackande B21ET

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Lewke
Inlägg: 11
Blev medlem: 6 mars 2013, 16:28
Ort: Skåne

Knackande B21ET

Inlägg av Lewke »

Hej.

Har en liten kluring till er. Har stoppat ner en B21ET i min gamla amazon. Motorn styrs av programmerbart sprut och programmerbar tändning. Allt fungerar ypperligt, sånär som på att jag ligger över ca 4000rpm med hög belastning så knackar/slamrar motorn. Innan jag la i motorn så fick den nya lager. Dock så bytte jag inte kolvbultar då dessa kändes bra.

Knacket/Slamret hörs oavsett om bilen är varm eller kall men jag upplever att det kommer lättare när bilen är varm, och det är vid hög last som de hörs mest, låter jag tex bilen bara rulla på jämn gas i 1:ans växel på 4000rpm så hörs typ inget, lägger jag foten på gasen och accelererar lite så kommer ljudet. Ljuden hörs endast över dessa varvtal, under dessa varvtal så är det 100% normalt.

Det är svårt att höra varifrån ljuden kommer, men jag vill tycka att de kommer från området runt vevhusventilationen. Har funderat på om det kan vara nåt med oljepumpens drev som låter (Kör med B18 pump och tråg) eller om det kommer från toppen. Har ni någon uppfattning om hur olika sorters lagerknack kan låta? Har tex. hört att kolvbultar, ramlager, vevlager o sånt ska banka mest hela tiden (speciellt på låga varv) och ha en dovare karaktär än detta.

Jag skulle beskriva ljudet mer som pickande knackljud likt det man har om man har en läckande avgaspackning på en av cylindrarna än som ett dovt bankande.

Vet att detta är svårt som fasen att svara på, men jag har slut på idéer och skulle uppskatta alla tips. Det är inte sååå roligt att riva ur motorn om det bara är nån bagatell som jag missat.

Här är en filmsnutt med bilen i fråga för den som är nyfiken.
https://www.youtube.com/watch?v=HU4TvXHth4s
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Knackande B21ET

Inlägg av StefanM »

Det andra hör jag inte men jag skulle not åtgärda det där vansinniga gnerkandet som hörs med huven öppen? Är det nåt som ligger emot nåt eller vad?
Lewke
Inlägg: 11
Blev medlem: 6 mars 2013, 16:28
Ort: Skåne

Re: Knackande B21ET

Inlägg av Lewke »

Det som lät illa i filmen va generatorn som inte va helt i linje, så det är fixat nu. Att du inte hör det andra ljudet är för att det inte uppkommer under ca 4000rpm. Filmen har egentligen inget med själva problemet att göra, den la jag in mest om nån va intresserad av att se bilen i fråga.
Skriv svar