viktfördelning fram/bak
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
viktfördelning fram/bak
är väldigt imponerad över hur bra min 244 tog sig fram i snön (lika bra som en bmw e34 kombi jag hade) dessutom gjorde den det utan att sladda som sladdförti(740) så har letat lite siffror som kanske bekräftar att 240 är bra tryck över bakaxlen
första infon jag hittade visar
244 viktfördelning
51% fram 49% bak
245a med b230F
48% fram 52% bak
i jämförelse
940 turbo sedan
54%fram 46% bak (hf 390kg vf 409kg vb 336kg hb 336kg fram 799kg bak 672kg)
första infon jag hittade visar
244 viktfördelning
51% fram 49% bak
245a med b230F
48% fram 52% bak
i jämförelse
940 turbo sedan
54%fram 46% bak (hf 390kg vf 409kg vb 336kg hb 336kg fram 799kg bak 672kg)
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: viktfördelning fram/bak
Ja min upplevelse är också att 240 är mycket bättre balanserad mot 740 som ju inte minst märks vid vinterkörning
Jonas Anderot
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: viktfördelning fram/bak
Nu gissar jag visserligen bara men det känns som att den ofjädrade vikten bak är förhållandevis högre på 240, dvs. bakaxeln och hjulupphängningen står för en större andel av vikten som ligger på bakhjulen jämfört med 740/940. Det märks ju sommartid på att 240 är lite studsig och ostabil på vägen jämfört med 740 som ligger lugnare på vägen. Men kanske är det en fördel vintertid...
Sedan är ju axelavståndet på gammaldags vis förhållandevis kort på 240. Tittar man på modernare konstruktioner som är ungefär lika långa som 240 så har de ju oftast hjulaxlarna mer isärdragna än 240. På 740 sitter ju bakjulen betydligt längre bak till fördel för innerutrymme och fjädringskomfort men kanske är det en fördel att ha axlarna tajtare ihop i halka? Spekulationer som sagt men jag tycker också att 240 går bra i halt väglag.
Sedan är ju axelavståndet på gammaldags vis förhållandevis kort på 240. Tittar man på modernare konstruktioner som är ungefär lika långa som 240 så har de ju oftast hjulaxlarna mer isärdragna än 240. På 740 sitter ju bakjulen betydligt längre bak till fördel för innerutrymme och fjädringskomfort men kanske är det en fördel att ha axlarna tajtare ihop i halka? Spekulationer som sagt men jag tycker också att 240 går bra i halt väglag.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 24 januari 2016, 22:28
Re: viktfördelning fram/bak
Ja här kan man bara instämma.
740 har bättre komfort och skönare fjädring.
Men.. Både 240 och 140 är märkbart bättre i vinterväglag.
Bättre fäste för drivhjulen i snö och halka och de släpper
inte lika lätt med bakvagnen vid kurvtagning och gaspådrag.
740 har bättre komfort och skönare fjädring.
Men.. Både 240 och 140 är märkbart bättre i vinterväglag.
Bättre fäste för drivhjulen i snö och halka och de släpper
inte lika lätt med bakvagnen vid kurvtagning och gaspådrag.
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: viktfördelning fram/bak
absolut, komfort e ju en annan femma precis som att amazonen är betydligt snyggare än 240 medans 740/940 var en av världens fulaste bilar244 GLE skrev:Ja här kan man bara instämma.
740 har bättre komfort och skönare fjädring.
Men.. Både 240 och 140 är märkbart bättre i vinterväglag.
Bättre fäste för drivhjulen i snö och halka och de släpper
inte lika lätt med bakvagnen vid kurvtagning och gaspådrag.
jag tror att anledningen till att 240 har bättre viktfördelning är att motorn sitter längre bak mot torpeden medans i 740 så är den längre fram
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: viktfördelning fram/bak
240 har ju tanken bakom bakaxeln medans 740 har den framför. Varje kg bakom bakaxeln påverkar ju viktfördeningn bakåt i bilen ganska mycket
Jonas Anderot
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: viktfördelning fram/bak
absolut, nån annan som vet ifall jag har rätt med att motorn i 740 sitter längre fram? hur är det i förhållande till framaxlen? jag vt iallafall att motorn är längre från torpedväggen på 740 eftersom fördelaren sitter i bakkant av topplocketRåda skrev:240 har ju tanken bakom bakaxeln medans 740 har den framför. Varje kg bakom bakaxeln påverkar ju viktfördeningn bakåt i bilen ganska mycket
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
- Ort: Orsa
Re: viktfördelning fram/bak
Kan bara hålla med, när det är halt har farsan ofta problem att komma uppför backen på gården i sin 945a medan min 244 klarar det bra.
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: viktfördelning fram/bak
har faktist vägt min 244 med mig i(110kg) och 80kg bakage i kofferten (tankade strax efter knappt 30liter ca 1/2tank)
hf 320kg
vf 380kg
hb 360kg
vb 420kg
fram 700kg
bak 780kg
hf 320kg
vf 380kg
hb 360kg
vb 420kg
fram 700kg
bak 780kg
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 13 juli 2017, 09:14
Re: viktfördelning fram/bak
Gammal tråd, men iaf
Jag har nyligen köpt en 244 -88, men när det har kommit typ 1dm snö på vägarna så upplever jag den som tungdriven på framhjulen.
Jag kommer knappt iväg med bilen vid såna tillfällen och minsta lilla backe så börjar den slira.
Vinterdäcken är OK, jag la de bästa bak (visserligen gamla Nordfrost 3, men nästan alla dubb är kvar än).
Vad kan problemet vara?
När man läser här så ska ju 244 vara bra att ta sig fram i snö, men inte min.
Jag har nyligen köpt en 244 -88, men när det har kommit typ 1dm snö på vägarna så upplever jag den som tungdriven på framhjulen.
Jag kommer knappt iväg med bilen vid såna tillfällen och minsta lilla backe så börjar den slira.
Vinterdäcken är OK, jag la de bästa bak (visserligen gamla Nordfrost 3, men nästan alla dubb är kvar än).
Vad kan problemet vara?
När man läser här så ska ju 244 vara bra att ta sig fram i snö, men inte min.
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: viktfördelning fram/bak
är den sänkt? hur är bussingar och hjulinställning? bromsar som ligger an?
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 13 juli 2017, 09:14
Re: viktfördelning fram/bak
Den är helt original, den gick nyss igenom besiktningen (1 vecka sedan) där besiktningsmannen till och med skrev en guldstjärna i protokollet
(Så den bör vara ok).
Bromsarna har jag också tänkt på, ska ta in den i garaget nästa vecka och kolla om jag kan se nåt, el känna om hjulen snurrar trögt.
(Så den bör vara ok).
Bromsarna har jag också tänkt på, ska ta in den i garaget nästa vecka och kolla om jag kan se nåt, el känna om hjulen snurrar trögt.
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: viktfördelning fram/bak
min 244 har en b21 med gullock förgasare och 4 växlar (troligtvis 3,55 i bakaxelutväxling) den sprätter innan den drar iväg, misstänker att det sitter en a-kam i den också vilket också kan göra skillnad
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: viktfördelning fram/bak
när jag kör i snö som är ca 5cm eller mer så beror det lite på vilken slags snö man kör på, en del snösorter funkar bäst att smyga försiktigt för att komma iväg snabbast medans andra är det gasa i 1an sen i med 2an (ibland till och med starta i 2an) o fortsätt gasa, håller gasen jämn enligt hastighetsmätaren omkring 30 eller det som känns rätt fram till att det slutar spinna
kan försöka lägga upp nån video i år om jag lyckas låna en kameratelefon
kan försöka lägga upp nån video i år om jag lyckas låna en kameratelefon
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 13 juli 2017, 09:14
Re: viktfördelning fram/bak
Hehe hur man kör bil i snö vet jag, har haft bil sen jag var 18 (38 nu) och varje år är det en hel del snö här uppe, speciellt nu när vi fått nåt långsamt företag som plogar åt oss.
Men det känns som att det är framdäcken som ”spjärnar emot” när man kör, det har inte känts på samma sätt med någon av de andra bilarna jag haft.
Lägg du upp en video
Men det känns som att det är framdäcken som ”spjärnar emot” när man kör, det har inte känts på samma sätt med någon av de andra bilarna jag haft.
Lägg du upp en video
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: viktfördelning fram/bak
får vänta på att det kommer snö (brukar komma en skvätt efter nyår) sen måste jag låna en kamera så ska försöka att minnas det
låter som nånting är fel med hjulinställning (camber eller mer troligt toe) framhjulen spjärnar inget alls på min iallafall
låter som nånting är fel med hjulinställning (camber eller mer troligt toe) framhjulen spjärnar inget alls på min iallafall
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: viktfördelning fram/bak
lite mer viktfördelningar
744-90 b230f
1370kg
760 fram
610 bak
55% fram 45% bak
1992 940T Sedan
1460kg
810 fram
660 bak
55% fram 45% bak
744-90 b230f
1370kg
760 fram
610 bak
55% fram 45% bak
1992 940T Sedan
1460kg
810 fram
660 bak
55% fram 45% bak