finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

kan absolut tänka mig att dessa elektroniska/onödiga mambojambo grejorna är betydligt bättre på volvo än andra bilar från denna tidsperioden, inget som lockar mig eftersom det kan gå itu och är dyrare än nånting som i stort sett är omöjligt att gå itu och charmen med en riktig bil för mig är att slippa sånt onödigt tjafs

sen var de lag på katalysator från 89 och insprutning är inget som varken lockar, är meckarvänligt eller intressant alls för min del, det är garanterat utmärkt för er som tycker om elektronik

sen slutade de ju dessutom med dom snyggare platta fronterna 86(tror jag?) och kom med glt liknande front på alla bilar


har haft moderna bilar med insprutning och elektriskt DYRT tjafs vad jag ska, sålänge heltidsjobb är utom räckhåll så räcker det och blir över att frugans bil har det

min 244 är den allra bästa och billigaste bilen jag ägt i hela mitt liv dessutom så enda nackdelen är att den fattas kombibakrymmet
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Allinug »

Du kan ju söka efter 245:or på biluppgifter.se för att få lite koll på läget.
T ex så här:

http://lmgtfy.com/?q=1987+volvo+245-833 ... pgifter.se

Jag gjorde lite sökningar med andra sökord och det verkar finnas massor av avställda 240-bilar av varierande årsmodeller. Kanske någon har en fin avställd som bara är att ställa på och köra till besiktningen?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

Allinug skrev:Du kan ju söka efter 245:or på biluppgifter.se för att få lite koll på läget.
T ex så här:

http://lmgtfy.com/?q=1987+volvo+245-833 ... pgifter.se

Jag gjorde lite sökningar med andra sökord och det verkar finnas massor av avställda 240-bilar av varierande årsmodeller. Kanske någon har en fin avställd som bara är att ställa på och köra till besiktningen?
detdär var en extremt bra finess :D hur gör man sen för att hitta ägaren/adressen till bilen som verkar vettig?
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Allinug »

Det är ett alternativ till Amaraces förslag att begära ut listor från Transportstyrelsen. Uppgifterna på biluppgifter.se är dock inte dagsaktuella.

Transportstyrelsen kan lämna ut kontaktuppgifter till ägaren om du lämnar regnummer.

Personligen gillar jag inte alls att de har med uppgifter om ägaren på biluppgifter.se, jag tycker att det hade räckt med biluppgifter. Men det står var och en fritt att anmäla för granskning till DI om man inte gillar hur de presenterar infon och att de gör den tillgänglig för hela världen.

Jag tror att man får vara väldigt ödmjuk och försiktig om man ringer upp folk som inte själva uttryckt att de vill sälja en bil.

Speciellt åldringar får man vara försiktig med. T ex framgår det att en av bilarna i denna söklista tillhör en 94-årig man och man får fram att han ställde av sin 240 för 10 år sedan. Man vet inte vad som ligger bakom detta. Han kanske bor på demensboende nu och frun har bilen stående och hoppas att han ska komma tillbaka hem. Om man ringer kan man riva upp en hel del i vissa fall. Medan i andra fall någon blir tacksam för att de slipper besväret att sälja bilen på annons. Jättesvårt att veta.

Sedan har ju du betydligt bättre koll på vad en 240 är värd än en åldring som ställt av bilen, så där har ju du ett övertag som du inte ska utnyttja. Om du får ett erbjudande om att köpa en bil för 5000 kr, så betyder det inte att du ska nappa på erbjudandet om du vet att den är värd 3 ggr mer. Det kan vara bra om någon säljaren kan ha med någon släkting, så att priset upplevs som rättvist. Annars kan du riskera att enligt släktingarna "ha lurat av" någon dess bil. Så gäller det att ha allting skriftligt på man kommit överens om, för man kan inte räkna med att den andra parten kommer ihåg.

Lättast kanske är att köpa av någon medelålders person?

Jag tror inte att jag själv skulle vara så framfusig att jag skulle ringa på en bil på detta sätt, men jag har varit med om att folk har ringt på min favoritbil.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

såklart är jag ordentlig, skulle åka förbi diskret o ser ifall bilen står utomhus, sen lämna en lapp i brevlådan/under vindrutetorkaren med kontaktuppgifter till mig ifall de skulle va sugna på att sälja den ;)
volvo 244-82 Bild
Skriv svar