d24t som långloppsmotor

Allt som har med diesel motorer och system att göra
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

d24t som långloppsmotor

Inlägg av 240_kalle »

jag och några kompisar håller på att bygga långloppsbil och vi har tänkt bygga på en d24t

vi har ännu bara kastat idéer och rivit en bil, men nu börjar allvaret. d24an har ju några svaga sidor.
vi siktar på att motorn skall få ungefär 170hk när vi är klara.
dessa lopp är 6h, 12h och 24h.


vi har tänkt:
*byta ut den remmdrivna pumpen mot en el pump som får gå efter att motorn stängts av, trycka in vatten genom frostpluggarna, montera tjock ny aluminium kylare.
kommer inte på några fler saker i skrivandets hetta. men om nån har några saker om hur man får en d24t att hålla några timmar på nästan fullgas så är jag mer än glad om någon delar med sig.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: d24t som långloppsmotor

Inlägg av Jim »

Kammen gillar ju inte varv då den har alldeles för lite överfall så den börjar vobbla och kan gå av, men de kanske är lite svårt att bygga om så de blir bättre

D24 är bra motorer men är de något dom verkligen inte tål så är de full gas längre tid tyvärr
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: d24t som långloppsmotor

Inlägg av 240_kalle »

Okej. Tack för infon.

Mera?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: d24t som långloppsmotor

Inlägg av Packo »

gammal tråd men jag vill ändå upplysa om felen.
Jim skrev:Kammen gillar ju inte varv då den har alldeles för lite överfall så den börjar vobbla och kan gå av, men de kanske är lite svårt att bygga om så de blir bättre

D24 är bra motorer men är de något dom verkligen inte tål så är de full gas längre tid tyvärr
Ser att denna myt lever fortfarande vidare.
Kammen vobblar INTE . Vakuumpumpen är problemet som alla missar.

Det är inget fel på kammen i dessa maskiner. Så länge du inte övervarvar motorn.
OM du ändå vill övervarva den (över5000rpm) då skall du plocka bort vakuumpumpen.
Kammen brister för att stången som aktiverar vakuumpumpen via en nock hamnar i otakt.
Fjädern i vakuumpumpen är stenhård ! När dessa hamnar i otakt då slår fjädern av kammen då den är så gles i överfallen.
Sätt dit en vakuumpump som är externt remdriven så kan du varva den lika bra som alla andra VW maskiner.

//Packo
Skriv svar