Reläkopplingen till Volvo Flygmotor 091B

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
volvo242l
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 april 2014, 23:09

Reläkopplingen till Volvo Flygmotor 091B

Inlägg av volvo242l »

Hej

Har fått en komplett värmare som satt i en 940 och letar efter kopplingsschemat till fläkten inne i bilen.
Kan man koppla slangarna som det är i 940 alltså en kylarslang mellan värmepaketet och motorn eller ska man koppla som det står i 240s monteringsanvisning. Där kopplar man med två T-kors båda slangarna.
Bilen som värmaren ska monteras i är en 240 med B20a men tiduret är typ 3.
Hälsningar Christoffer
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Reläkopplingen till Volvo Flygmotor 091B

Inlägg av Volvo245GLT »

Slangarna kopplar du lämpligast som på 940, d.v.s. i serie med värmepaketet.
Det enda att tänka på då är att man måste komma ihåg att lämna värmekranen öppen så det blir cirkulation, annars börjar värmaren koka och löser ut överhettningstermostaten.

Vad gäller fläktinkopplingen så behöver du en kabelhärva med två eller tre relän. Har inget schema här och nu, men tanken är att den gula ledningen från värmaren matar fläkten på läge 1. Samtidigt så bryts resten av bilen bort för att förhindra backström.
När tändningen slås på så bryts istället matningen från värmaren bort och bilens matning tar över fläktfunktionen.
En rätt omständlig lösning, som lika gärna kan ersättas med två kraftiga dioder just för att slippa backström åt något håll.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
volvo242l
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 april 2014, 23:09

Re: Reläkopplingen till Volvo Flygmotor 091B

Inlägg av volvo242l »

Volvo245GLT skrev:Slangarna kopplar du lämpligast som på 940, d.v.s. i serie med värmepaketet.
Det enda att tänka på då är att man måste komma ihåg att lämna värmekranen öppen så det blir cirkulation, annars börjar värmaren koka och löser ut överhettningstermostaten.

Vad gäller fläktinkopplingen så behöver du en kabelhärva med två eller tre relän. Har inget schema här och nu, men tanken är att den gula ledningen från värmaren matar fläkten på läge 1. Samtidigt så bryts resten av bilen bort för att förhindra backström.
När tändningen slås på så bryts istället matningen från värmaren bort och bilens matning tar över fläktfunktionen.
En rätt omständlig lösning, som lika gärna kan ersättas med två kraftiga dioder just för att slippa backström åt något håll.
Tack för svaret!!

Mvh Christoffer
Skriv svar