Funderar på att köpa en 240

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Funderar på att köpa en 240

Inlägg av FyoDisco »

Hej!

Jag måste köpa en ny bil och är inne på en äldre Volvo. Antingen 740 eller 240 men helst skulle jag vilja ha en 240. En mycket finare bil enligt mig.

Skulle ni rekommendera mig att köpa en Volvo 240? Jag ska i sådana fall ha den som bruksbil och jag har inte oändligt med pengar så jag skulle vilja ha den så bränslesnål som möjligt (ja, jag vet att de drar mycket men vissa system drar mindre än andra). Är det en bil med B230F och en femväxlad låda (M47?) som jag ska satsa på då? Om detta är fallet, från och med vilken årsmodell infördes B230F och M47? Var det 1986 eller -87? Jag skulle gärna vilja ha årsmodellen så nära -86 som möjligt för att spara in en slant på skatten, men samtidigt är väl de senare modellerna bättre skyddade mot rost? Tar upp detta igen längre ner i inlägget.

Jag har inga enorma kunskaper när det gäller att meka med bilar men jag har intresset och skulle gärna vilja lära mig mer och tänker då att en äldre Volvo skulle kunna passa eftersom jag har hört att de ska vara väldigt lättmekade. Min nuvarande bil går det inte ens att byta glödlampa i framlyktorna själv utan att behöva riva ner halva bilen och vara tvungen att köpa några nya grejer eller lämna in den till verkstad så den har jag ledsnat på. Brukar det kunna vara mycket problem med en Volvo 240? Då jag ska ha den som bruksbil så skulle det inte fungera särskilt jättebra om den krånglade hela tiden och jag kommer inte alltid ha tid att börja fixa med bilen på direkten utan det kan dröja några dagar innan möjlighet fås. Jag har tyvärr inte möjligthet att utföra de värsta jobben själv då jag inte har alla verktyg och hjälpmedel som behövs, såsom lyft och sådana stora grejer. Men allt som man kan göra med bilen på backen eller med hjälp av domkraft gör jag gärna!

Det med rost. Att många gamla bilar rostar något förfärligt är jag medveten om men de senare modellerna av 240 rostskyddades väl bättre? Om jag skulle köpa en lite tidigare modell, går det att sköta om den bra tillräckligt för att förhindra allt för mycket rost trots att man kör på en del saltade vägar under vinterhalvåret? Jag skulle bli oerhört ledsen om jag köpte mig en fin 240 som jag blev förälskad i och sen se den förvandlas till en hög med rost.

Nu vet jag att detta är ett forum för Volvo 240 men jag hoppas att det inte är dödsstraff på att nämna en annan volvomodell. Skulle ni kanske rekommendera mig att köpa en tidig 740 istället? Visst har de modellerna B230F och drar ungefär lika lite (mycket)? Jag har för mig att Volvo 740 också ska vara bättre rostskyddade vilket är bra men jag tycker att 240 är en så mycket finare bil och skulle hellre vilja ha en sådan om det inte finns starka argument för att jag absolut inte ska köpa mig en 240 och istället en 740 (eller undvika Volvo helt och hållet).

Nu blev det ett långt och kanske lite halvt rörigt inlägg, men för att sammanfatta det hela:

Om ni rekommendera mig att köpa en Volvo 240, vilken årsmodell passar mig bäst då sett till ekonomi (lägst bränsleförbrukning, skatt, reparationer och service) samt bäst rostskydd? Jag vill gärna ha det hela så billigt som möjligt så det vore bra med så nära skattefri som möjligt. Eller kan en 740 passa mig bättre?

Jag är oerhört tacksam om jag kan få svar på alla mina frågor!

Mvh
Felix
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Funderar på att köpa en 240

Inlägg av SkauneJohan »

jag har tummen mitt i handen ;) och kör en 244-82 4 växlad med förgasare

visst jag har fått byta fjädrar hos en mekaniker eftersom tidigare ägare har megasänkt den och garagelackat den svart :?

bränslepump klarade jag att byta själv :D precis som hjulskifte och oljebyte(inklusive oljefilter)

senaste besiktning fick jag blankt papper däremot sa besiktningsmannen att näst-nästa år kan det bli bra o veta på rost vid vänster framtröskel så jag ska hitta nån som kan rostlaga den lilla rosten den ordentligt ;)

klart du ska ha en 240 :!: dom är så enormt mycket bättre i vintervägläg än 740 som är framtunga o bara sladdar, jag är själv riktigt imponerad över min 240 och tidigare hade jag en jeep!

just nu är min förgasare felinställd och tändingen också så den dricker nästan exakt 1liter/mil (lite över ibland) hade jag haft 4000:- som skräpat skulle jag inskaffat tändsystem från 123

innan en värdelös mekaniker bytade fördelare så låg jag på 0,85/mil vid långfärd och ca 0,95 blandad körning, det är svårt att hitta nån som bytar brytarspetsar och ställer kamvinkel ordentligt i nordöstra skåne/blekinge för under 1000lappen

ofta gör det ingen skillnad(på förbrukning) om den är 4 växlad eller 5 växlad eftersom bakaxlen ofta har högre utväxling med 4 växlad, varvtalen kan bli samma vid 110km/h, det är mer GLT som har sportig utväxling och bättre acceleration som har nytta av tätstegad 5 växlad låda

summarum: hitta en nybesiktad, skattefri 240 med förgasare och gärna brytarlöst tändsystem utan servostyrning, elhissar o sånt tjafs som kan bli problematiskt. ROSTSKYDDA sen så kommer du bli helnöjd ;)
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Funderar på att köpa en 240

Inlägg av Volvo245GLT »

Finns möjlighet till två bilar? Då kan du ju så att säga äta kakan och ha den kvar. :)
En fin 240 som körs sommartid, och en bruksbil som slits i saltet på vintern. Det är just vägsaltet som som är den stora fienden när det gäller rost.
Hur noga man än rostskyddar så kommer saltet ändå förstöra kylaren, fräta på detaljerna i motorrummet, slita på lacken och leta sig in i balkar och hålrum.

Mina 240's får med andra ord stå och vila sig under vinterhalvåret, så för tillfället så kör jag en V70 -02.
Sköna bilar med gott om finesser, och ändå såpass vanliga och trista att man inte behöver känna dåligt samvete när saltet stänker runt bilen. ;)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Funderar på att köpa en 240

Inlägg av FyoDisco »

Volvo245GLT skrev:Finns möjlighet till två bilar? Då kan du ju så att säga äta kakan och ha den kvar. :)
En fin 240 som körs sommartid, och en bruksbil som slits i saltet på vintern. Det är just vägsaltet som som är den stora fienden när det gäller rost.
Hur noga man än rostskyddar så kommer saltet ändå förstöra kylaren, fräta på detaljerna i motorrummet, slita på lacken och leta sig in i balkar och hålrum.

Mina 240's får med andra ord stå och vila sig under vinterhalvåret, så för tillfället så kör jag en V70 -02.
Sköna bilar med gott om finesser, och ändå såpass vanliga och trista att man inte behöver känna dåligt samvete när saltet stänker runt bilen. ;)
Hade det varit möjligt hade jag gjort så men nu har jag endast råd med en bil. Om några år kanske jag har råd med att ha två bilar men inte nu tyvärr. Kanske jag kan köpa en Volvo 740 eller någon annan billig bil nu och sen ha råd med en 240 till sommaren.

Rostar även de sista årsmodellerna av 240 lika mycket?

SkauneJohan: En bil med förgasare drar väl mycket mer än en bil med elektronisk insprutning? Det kanske är lättare att fixa en förgasare men inte så kul om den drar mycket mer också.

Kostar det inte väldigt mycket att rostskydda en bil helt och hållet?

Då jag är utbildad flygmekaniker så har jag inte tummen helt i handen men har inga stora kunskaper om att meka med bilar. Lättare att laga flygplan. ;) Haha nä, men lättare gräjer som service, byta hjul och andra delar kan jag fixa själv utan några problem.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Funderar på att köpa en 240

Inlägg av SkauneJohan »

en rätt inställd förgasare drar ungefär samma som en insprutare utan allt det dyra som kan gå fel ;) sålänge du klarar av att trycka in choken manuellt, vilket är väldigt svårt för många
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Funderar på att köpa en 240

Inlägg av FyoDisco »

SkauneJohan skrev:en rätt inställd förgasare drar ungefär samma som en insprutare utan allt det dyra som kan gå fel ;) sålänge du klarar av att trycka in choken manuellt, vilket är väldigt svårt för många
Njae, jag är nog mer inne på en bil med insprutning, även om det kan innebära lite mer jobb ibland.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Funderar på att köpa en 240

Inlägg av SkauneJohan »

då ska du nog helst ha en 90talare, K jetronik som fanns på glt är svårt att hitta delar till och ju nyare elektroniken är desto mindre spöken och dyra fel finns med insputningen

det är möjligt att även 89 och 88B hade den hyfsade LH insprutningen? det får dom som kan svara mer på

alternativet är att du skaffar en äldre bil o stoppar i insprutningselektroniken :roll:
volvo 244-82 Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Funderar på att köpa en 240

Inlägg av Tilly »

Jag tror att 240 blir en alldeles utmärkt bil om man vill ha veterankänsla utan att försaka praktiska vardagsegenskaper som håller än idag. Det är på det hela taget välbyggda bilar med god kvalitet som är lätta att hålla igång. 240 är kanske den bästa bilens som finns om man vill lära sig att meka själv, åtminstone i Sverige där det fortfarande är ganska lätt att få tag i delar. Dock så får man ändå vara beredd på att gamla bilar kan krångla, hur bra modellen än är. Det finns folk som skaffat 240 och trott att man bara kan köra och köra för att alla säger att de är så bra och sedan blivit besvikna när bilarna behövt repareras. Alla bilar krånglar då och då och det får man ta med i beräkningarna. Nackdelen med att meka själv är tyvärr ofta den att bilen gärna blir stående några dagar längre då man kanske behöver vänta på delar, skaffa verktyg mm.

Angående motor så kan man väl kortfattat säga att förgasare kräver mer underhåll och justeringar samtidigt som de är lättare att få igång igen om något skulle strula. Insprutning kräver väldigt sällan något underhåll men går det sönder så kan det vara svårare att hitta felet. Fast i fallet med B230F så har den genom åren visat sig vara väldigt driftsäker så om man väljer utifrån pålitlighet så skulle jag rekommendera B230F i alla fall. Den finns fr.o.m. 1987 i Sverige.

Rosten är den enskilt viktigaste faktorn när man köper 240, betala hellre mer för att få en bra kaross och var noga med att rostskydda den. Från 1986 är 240 galvaniserad och dessa klarar generellt rosten bättre än tidigare årgångar.

I valet mellan 240 och 740 är det väl mer tveksamt om man utifrån bilarnas kvaliteter och egenskaper kan rekommendera 240. 740 är en modernare konstruktion och är bekvämare, tystare, har bättre fjädringskomfort och går stadigare på vägen än 240. Den är inte svårare att meka med än 240 och från 1988 har 740 också ett superbra rostskydd. Men på vintervägar är 240 bättre att handskas med. Men sedan handlar det ju om vilken man gillar bäst och då kan ju 240 mycket väl vara det vinnande valet i alla fall.

Lycka till!
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Funderar på att köpa en 240

Inlägg av FyoDisco »

Tack så mycket för era svar! Hittar jag en bra 240 här i närheten så köper jag nog den. Annars kan det mycket väl bli en 740 eller 940 så köper jag mig en 240 som sommarbil sen.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Funderar på att köpa en 240

Inlägg av Allinug »

Det låter klokt! :)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar