vilket insug passar till weber 32/36?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

vilket insug passar till weber 32/36?

Inlägg av SkauneJohan »

funderar på att stoppa i en weber 32/36 i min 240, passar en sånn förgasare på b200k insug från en 360?
volvo 244-82 Bild
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: vilket insug passar till weber 32/36?

Inlägg av StefanM »

bolt on vet jag inte om det är men det är ju det bästa utgångsläget iallafall. (undantaget att köpa ett insug avsett för den förgasaren då)
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: vilket insug passar till weber 32/36?

Inlägg av Indalsman »

Jag vässade en B21A i en 240 jag hade för många år sen och då åkte jag till närmaste skrot och letade upp en gammal Ford Taunus med 2.0 OHC motor och dom har ju Weber 32/36DGAV förgasare orginal. Plockade av den och skaffade ett insug från en B230K där på skroten också, antar att det är lika insug på en B200K. Sen letade jag fram en 240 GLT där på skroten som fick bidra med en K-kamaxel så bar det iväg hem och montera ihop alltihop.

Bilen gick mycke bättre och fick ett härligt insugs ljud :) Ska se om jag hittar igen några bilder.
//Per-Arne
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: vilket insug passar till weber 32/36?

Inlägg av Indalsman »

Motorn före, B21A med B230A förgasare och orginal A-kam.
Bild

Här är förgasaren monterad
Bild
Bild

Förgasaren monterad på B230K insuget
Bild

Här är ett gammalt videoklipp från förr... va inte som dagens mobil kameror då men det är väl alltid nåt.
http://www.garaget.org/video/36664
//Per-Arne
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: vilket insug passar till weber 32/36?

Inlägg av SkauneJohan »

har faktist köpt b200k insuget, har funderat på att köpa en begagnad weber 32/36 från ford, men dom jag hittar har eletrisk choke :(
volvo 244-82 Bild
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: vilket insug passar till weber 32/36?

Inlägg av Indalsman »

SkauneJohan skrev:har faktist köpt b200k insuget, har funderat på att köpa en begagnad weber 32/36 från ford, men dom jag hittar har eletrisk choke :(
På förgasaren jag har på bilden så har ju den en vatten styrd choke, syns på sidan där. Om dom som du tittat på har el choke som är istället för vatten delen så funkar dom nog lika bra för det brukar bara vara en minus kabel och sen tändnings plus som kopplas in på dom sen sköter det sig själv.
//Per-Arne
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: vilket insug passar till weber 32/36?

Inlägg av SkauneJohan »

Indalsman skrev:
SkauneJohan skrev:har faktist köpt b200k insuget, har funderat på att köpa en begagnad weber 32/36 från ford, men dom jag hittar har eletrisk choke :(
På förgasaren jag har på bilden så har ju den en vatten styrd choke, syns på sidan där. Om dom som du tittat på har el choke som är istället för vatten delen så funkar dom nog lika bra för det brukar bara vara en minus kabel och sen tändnings plus som kopplas in på dom sen sköter det sig själv.
kanske var vattenchoke, minns ej exakt, ska ha manuell choke på min iallafall, vill slippa sånt elektriskt
volvo 244-82 Bild
Skriv svar