starta och stoppa en gammal b21 i en 244

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

starta och stoppa en gammal b21 i en 244

Inlägg av SkauneJohan »

tänkte att ni kunde hjälpa mig, då ni säkert har koll på en klassisk bil 8)

har köpt en begagnad b21 då motorn i min 240 har riktigt dåligt komp (5,5 5,5 5,5 7,5) och ska renoveras

motorn är en b21 från 1982 som enligt säljaren endast rullat 15000mil (och priset var bra) dock hade bilen som motorn suttit i stått på en äng i 10år, vid inspektion så är det lite ärg på ventilkåpan annars verkar resten vara riktigt fint så det känns verkligen som att miltalet stämmer


planerna är följande: nya tänddelar(rotor, rotorlock, tändkablar tändstift), ny olja, nytt oljefilter, ny kamrem, ny vattenpump, nya motorfästen, brytarlöst tändsystem(eller nya brytarspetsar/kondensator i värsta fall)

flytta över min nästan nya bränslepump och förgasare med ny insugspackning/förgasarpackning

är det nånting som jag har glömt? var skulle ni rekomendera att köpa alla delarna? tändstift ska iallafall va NGK, medans jag funderar att köpa resten på biltema. finns det annat ställe som är billigare men ändå bra? skruvat? vparts?

alla tips är välkomna :D
volvo 244-82 Bild
ersviken
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 februari 2014, 19:28

Re: starta och stoppa en gammal b21 i en 244

Inlägg av ersviken »

brukar köpa motordelar till volvo hos kgtrimning.com, de har bra priser och kvalitet på prylarna.
Skulle inte köpa delar såsom kamrem och vattenpump hos biltema då det är lite "lotteri" där om man får bra prylar.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: starta och stoppa en gammal b21 i en 244

Inlägg av Indalsman »

www.bildelaronline24.com eller Mister-auto så kan du få tag på märkes delar som är billigare än biltema.

Ibland har dom även grymma rabatter så man kan göra riktiga klipp där.

Köpte nyss till min 940 2st bromsskivor fram från ATE och bromsbelägg från ABE för 461:- med frakt från tyskland. Skulle jag köpt grejerna på Biltema hade det kostat 950:-....
//Per-Arne
Skriv svar