backspärr

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
alex.j
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 07:46

backspärr

Inlägg av alex.j »

Hej. Nybliven ägare av en fin 244 -79 som dock har lite fel och brister, ett av dom skulle jag behöva lite tips för att lösa. Bilen har ingen fungerande backspärr! Är lite smått jävligt att få i 1an nu;) någon som kan veta vad jag behöver köpa för delar?
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: backspärr

Inlägg av Lazze S »

Ta loss växelspaken. Från spärren sitter det typ ett speciellt buntbandsliknande som fäst i spärren och ner till hylsan för backspärren. Det förekommer 2 olika längder på spaken, och det är osäkert om både finns kvar som reservdel. För att få bort spaken slår du ut en låssprint i botten på det kromade höljet. Du behöver inte lossa spaken under bilen för att fixa felet. Buntbandet brukar gå av med tiden, och spaken går att ersätta med en senare årsmodell.
alex.j
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 07:46

Re: backspärr

Inlägg av alex.j »

Precis som du skrev så va bandet av, har bara glömt meddela att jag löst problemet.. Svetsade bandet och det verkar funka:) sen gjorde jag ett likadant band av en plåtremsa som jag har i reserv nu:) men till en fråga angående. Reservdelar. Kan man köpa delar på Volvo till en gammal 240? Behöver den där "fjädern" som gör att dörren inte går igen om det lutar lite och en ny vxl.spaksknopp.
Erling
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 november 2011, 07:56

Re: backspärr

Inlägg av Erling »

Visst får man nya delar till en gammal 240! Under det sista halva året har jag köpt nytt hos Volvohandlaren (Stavanger, Norge) gummilister till fram- och bakruta, och i förre veckan skyddsplasten under motorn. Det tar en vecka från jag beställt, och alltihopa kommer från GCP.
alex.j
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 07:46

Re: backspärr

Inlägg av alex.j »

Kanon! Då får det bli ett besök hos den lokala volvo handlarn när jag kommer hem från jobbet nästa vecka:) se om man kan få ordning på den svajande/dåliga tomgången och så är han klar för vintern:)
Skriv svar