245 turbo -84

Foto & film , endast eget material eller material som inte bryter mot upphovsrätten.
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

245 turbo -84

Inlägg av john »

Då var man i 240 turbo träsket igen sålde min -82 till farsan för ett bra tag sen. Men i söndags bytte jag bort en 940 turbo mot den här bilen en 245 turbo från 84 som har gått ca 24000 mil och varit avställd sen 97. Den har blivit rostlagad men tyvärr rollad orange startar och går bra dock läcker bensinpumpen. Lite oklart vad planen blir med denna bil antingen fixa lite små fel och besikta eller ställa undan den i väntan på att min amazon kombi blir klar och sen renovera.

Ursäkta den extremt dåliga bildkvaliteten
Bild

Bild

Bild

Är den här färgen ovanlig på 240? har inte sett så många brunmetallic

Bild

Inredningen ser rätt fin ut under överdragsklädseln

Bild

Bild

Lite udda lack på fälgarna

Bild

Ska undersöka mer i helgen vad jag skaffat egentligen

//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: 245 turbo -84

Inlägg av john »

Har undersökt bilen lite och bestämt mig för att göra lite små fix och prova att besikta den. Har hittills fixat bränsle läckage pga dålig slang mellan pump och bränsle ackumulator, bytt bakre bälten som var haft av och från fel årsmodell så det passa inte i låsen samt fixat en blinkers som inte fungerade. Hällde i lite soppa och tog en provtur på skogsvägarna och den gick rätt ok bromsarna behöver en översyn samt att den gick lite varm så ska prova göra rent kylsystemet. Samt att jag måste få ordning på vindrutetorkaren. Sen är det bara boka besiktning och se hur mycket poäng det blir :D

//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: 245 turbo -84

Inlägg av mackan »

Härligt! Med tanke på hur din 244 såg ut så har den ju hamnat i goda händer iallafall! Blir till att följa detta
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: 245 turbo -84

Inlägg av john »

Tackar :)

Nu är bromsarna motionerade så nu funkar dom iaf mycket bättre än när jag drog hem den torkarna funkar igen och handbromsen är spänd så nu blir det besiktning på måndag så får vi se hur det går den har inte besiktats sen -95 så blir 20års jubileum :D
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: 245 turbo -84

Inlägg av john »

Gick nästan bra på besiktningen vart en 2:a på att bromsslangarna fram på ena sidan satt felmonterade plåtkonsolen var böjd så slangarna pekade rakt ut istället för uppåt och då tog de i krängningshämnaren så en kväll i garaget så har jag en besiktad 245 turbo :D De blev nästan förvånade när de kollade under bilen och inte hittade någon rost eller gamla lagningar :D
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: 245 turbo -84

Inlägg av john »

Nu så är bilen besiktad och godkänd och om två veckor får den bekänna färg när vi ska flytta till ett eget hus med tillhörande garage :D
Bild

Någon som har koll på vad dessa bilar ligger i för pris i dags läget?
Har kollat lite på blocket men utbudet är ju inte enormt direkt har fått några som ev är intresserade av den men man vill ju inte ge bort den eller kräva ett överpris.
Just detta exemplar har gått 24000mil nybesiktigad finns lite fix små fix att hitta bagage inredning i rätt färg. Det största är som synes lacken.
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: 245 turbo -84

Inlägg av Djo »

i det skicket hm 10-15000 kr kanske 20 om du finner rätt köpare, skillnaden mellan en sliten och en fräsch och en mint condition är stor.

räknar din som sliten (förlåt) men det kräver mycket jobb för att bli fin och även då så är det ingen original som bevarats och håller värdet lika högt som ett oskruvat exemplar med låga mil.

hoppas du förstår och kan ta nytta av mina tankar :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar