Skrotarna lägger ner självplockar - problem?

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Skrotarna lägger ner självplockar - problem?

Inlägg av mackan »

Jag har märkt att fler och fler stänger ner sina självplockar. Häromkring har minst hälften tagit bort den möjligheten. Anledningen är att icke svensktalande personer stjäl och sen förekommer det viss förstörelse med. Men stölderna är värst.

Problemet är ju då vi entusiaster som vill kunna plocka alla gobitar som de anställda inte har en susning om vad det är för något och pressas. Det räcker ju med att läsa Lasses inlägg i "en tur på skroten" så inser man att massa saker pressas. Saker som ej går att återskapa.

Funderar på om man kan kontakta skrotarna och med hjälp av ett medlemskap i en seriös klubb få plocka själv ändån? Det är ju ganska enkelt att hålla koll påvad som händer med då.

Tankar?
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Skrotarna lägger ner självplockar - problem?

Inlägg av Tilly »

Jag tror inte att de lägger ned självplocken enbart på grund av problem med stölder och skadegörelse även om det absolut påverkar. Min gissning är att självplocken är en väldigt liten del av lönsamheten för skrotarna. Det som de tjänar pengar på är metallen som bilarna består av samt de mer vitala delar (motorer, växellådor mm. ) som de själva demonterar och säljer till verkstäder etc. Att det kommer någon då och då och plockar lite lister och en backspegel för ett par hundra är i det sammanhanget en liten post i resultaträkningen.

I och med att bilarna blir mer och mer komplicerade samtidigt som svenska folket blir mindre och mindre intresserade av att skruva själva gör också att kunderna till självplocken blir färre. Får man då också problem med att folk inte kan uppföra sig så är det lätt att ta beslutet att stänga ner självplocken eftersom man knappast står och faller med intäkterna från den. Sedan skall man också komma ihåg att väldigt många mindre gårds-skrotar stängt ned de senaste 10-20 åren som en följd av hårdare miljöregler och krav på tillstånd och auktorisering.

Tanken att bilklubbar skall kunna skriva avtal med skrotar är naturligtvis mycket god! Jag skulle gärna bli medlem i en sådan klubb. Dock tror jag det kan bli svårt att få med skrotarna på den dealen. Det skulle innebära att de kanske visserligen slipper problemen med folk som inte uppför sig men å andra sidan innebär det ju att kundkretsen skulle minska ytterligare och då blir intäkterna ännu mer försumbara.

Allt är ju dock inte kolmörkt i branschen. Returbilen dyker ju upp på fler och fler platser och deras affärsidé är ju självplock och utbudet av bilar läggs upp på internet. Likadant med Jönköpings Bildemontering och Delplocken.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: Skrotarna lägger ner självplockar - problem?

Inlägg av mackan »

Jo du har en stor poäng med att bilarna blir modernare. Det är ju som på JB där de har väldigt mycket nya bilar. Men de modernaste är ju bara plåtskalet, allt bra plockar de självklart själva och säljer.
Det återstår och se hur det utvecklar sig. Tänk om alla 240 kunde hamna på ett ställe i närheten i varje region, det hade varit något :)
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skrotarna lägger ner självplockar - problem?

Inlägg av Volvo245GLT »

I mitt område så har det öppnat två nya självplockar (Delplocken) det senaste året. 8-)
Så vitt jag kan se så borde det vara ganska lukrativt? En handfull kunder konstant, och 2-3 anställda som sköter om kassa och verksamheten bakom så att säga.
Råvarorna (bilarna) borde väl vara gratis, och göra ett fordon redo för gården tar nog inte speciellt lång tid.
Enkla rutiner vid försäljning (inga byten, ingen garanti, enhetliga priser) borde göra det hela rätt okomplicerat.

Förstörelse har jag sett ganska lite av, men förstår att sådant kan vara ett problem. Skroten jag brukar besöka ligger dock ute på landsbygden, och alla talar som man säger svenska.

Nej det största hotet mot självplock tror jag är just att folk inte skruvar själva längre! :roll:
Räcker ju med att kolla på Biltema, där bygg- och fritidsavdelningarna är större än avdelningen med bildelar som oftast bara är några hyllställ med blåa kartonger numera... Riktigt trist.

Dagens bilar är gjorda för att vara en kassako åt verkstaden med serviceavtal o.s.v..
Och även om man är en hängiven GDS'are så kräver många åtgärder även ett intresse för elektronik. Och inte ens då är det säkert att du har någon nytta av ABS-styrdonet eller instrumenthuset från skroten. Prylarna måste ju kodas in i bilen med hjälp av tillverkaren - och det systemet har bara auktoriserade verkstäder tillgång till.

Dagens bilar kommer bli ungefär som fem år gamla mobiltelefoner.
Tillverkaren har sedan länge slutat supporta dem med uppdateringar, och bästa lösningen vid problem kommer vara att skrota och köpa nytt.
Med nära minusränta på billånen och massa förmånliga avtal så finns det dessutom ingen anledning att hålla sig med en +10 år gammal bil för gemene man.
Kommer krävas en ny ordentlig börskrasch och finanskris för att ändra på det!

Utvecklingen snabbas på med hybrider och elbilar... Detta kommer snart göra dagens fossildrivna fordon totalt ointressanta att laga och hålla igång.
Ja om man inte kör en RIKTIG Volvo såklart. ;) Men vi blir allt färre och förre...
En självplocksskrot för bilentusiaster vore något det! Men kan bli svårt att få lönsamhet i misstänker jag.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Skrotarna lägger ner självplockar - problem?

Inlägg av Lazze S »

Som utvecklingen verkar fortgå så är det inte många år tills skrotarna stängs helt och barra sanerar och pressar bilarna. Jag har haft förmånen att riva i bilar före saneringen och där hittat vad man kan kalla guldklimpar. Nyare Volvo från 99 är för mej ganska ointressant då dom tycks skrotas för minsta elfel. Dit jag brukar åka är det sen i våras stopp då någon bara gick in och höll på att orsaka en olycka. Överenskommelsen var att först prata med personalen om att man fanns bland bilvraken, sen ha på sej deras varselväst. Funkade mycket bra då mycket lämnades orört av personalen. Tyvärr tar ju allt slut nån gång. Ska väl förbi vid tillfälle och höra hur det ser ut numera. Alla bilar jag skrotat dom senaste 5 åren har gått dit. Några här har även varit med mej och rivit i bilarna tidigare.
Skriv svar