Efterlysning och intressekoll (extramätarhållare ovan bräda)

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Efterlysning och intressekoll (extramätarhållare ovan bräda)

Inlägg av PH_ »

Hej. Finns det intresse av att gå ihop och bekosta en 3d scanning av den sällsynta extramätarhållaren som monteras ovanpå instrumentbrädan? Detta för att möjliggöra reproducering genom 3d skrivare.

Samt finns det någon som kan tänka sig att låna ut en original extramätarhållare för ändamålet?

Jag kan tänka mig att det rör sig om upp till 4000kr att scanna + ev ersättning till den som lånar ut originalet för ändamålet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: Efterlysning och intressekoll (extramätarhållare ovan br

Inlägg av mackan »

Skriva ut yterformerna i 3d antar jag inte är några problem, men att få ihop en konsol som man kan dela på och sätta fast på ett bra sätt, går det?
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Efterlysning och intressekoll (extramätarhållare ovan br

Inlägg av StefanM »

sen kan man ju fråga sig om utseendet blir nåt som kommer att tilltala köpare? 3D skrivare har ju även de sina begränsningar och utseendet på detaljer som ska vara synliga är ju en av dem.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Efterlysning och intressekoll (extramätarhållare ovan br

Inlägg av PH_ »

Upplösningen för själva scanningen är ned till 0.05mm så där är det inga problem.

Hur man sedan väljer att tillverka en reproducering är ju lite upp till en själv. Men möjligheterna finns absolut att skriva ut en, till utseendet, exaktkopia med 3d skrivare.

För att sedan få rätt nyans och glans krävs garanterat lite fingerfädighet inom lackering.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Efterlysning och intressekoll (extramätarhållare ovan br

Inlägg av PH_ »

Dock är det inte många 3d skrivare som klarar att skriva ut så stora objekt. Realistiskt sett får man skriva ut i sektioner och sammanfoga över en stomme av något slag.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Efterlysning och intressekoll (extramätarhållare ovan br

Inlägg av StefanM »

jo men även om upplösningen på scanningen är liten så skrivs det ju ut med en annan. Även om det såklart blir bra så blir det ju så att säga ränder efter varje skrivet lager. Det skulle ju inte tilltala mig iallafall.
Skriv svar