Byta framruta

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Skriv svar
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Byta framruta

Inlägg av Allinug »

Jag har beställt tid för byte av framrutan på herrgårdsvagnen från 1993, på Volvo-verkstaden. Framrutan hade fått ett stenskott som det på en gång blivit en spricka av, inte ännu i synfältet men den är på väg dit.

Först så skulle jag få en tid bara några dagar senare, men efter några slagningar i register på datorn så visade det sig detta vara omöjligt. Det berodde på att det var svårt att få ta på rätt sorts framruta, den fanns inte på några lager, så det skulle bli en månads leveranstid på rutan. Ny gummilist runt framrutan beställdes också.

Något som killen på Volvo hade svårt att bestämma sig för, var om det skulle vara lim till rutan och vilken sorts lim. Till slut beställde han något som han kallade "ap-snor". :? Är detta riktigt, att det ska vara sådant lim?

Finns det beskrivningar på hur ett framrutebyte ska göras på en viss årsmodell?

Jag vill ju förstås att rutbytet ska bli bra och det var ganska tydligt att killen på verkstaden tyckte att det var väldigt annorlunda med framrutan på en 93:a. Och det känns lite som att de inte riktigt verkar veta hur det ska vara... :?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Byta framruta

Inlägg av Pink Pornostar »

Edit.
Eftersom jag fått en hel DEL om bakfoten tar jag bort mitt inlägg, lyssna på Jon-Erik, han är guru.
Senast redigerad av Pink Pornostar den 5 juli 2015, 18:09, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Byta framruta

Inlägg av Jon-Erik »

Beklagar PP, du har fått en HEL del om bakfoten.... ;)
Listen runt rutan 91 och senare har nummer 3540053. Finns hos GCP för 268.75. I lager...

Framrutan som kom 1991 skiljer sig från de tidigare på främst 2 punkter:
1. Yttersta glasskicket gjordes tjockare för större motståndskraft mot stenskott.
2. Rutan fick ett svart fält runt ytterkant på glaset.

På tidigare rutor fyllde rutlisten 2 funktioner. 1. Dölja skarven mellan ruta och kaross. 2. Dölja butyltejpen som håller fast rutan. Syns ju annars som en "orm" som slingrar sig längs med rutans kant.
Med 91 års rutor kom en tunn list som bara dolde själva skarven. För att man inte skulle se butyltejpen las ett svart fält in i glaset för att dölja butylen.

Just det - BUTYLTEJP !

Föreslår att du läser Volvos servicemeddelande avd 8 grupp 84 nr 202, utgivet okt 1990. Rubriken är "byte av vindruta".
Servicemeddelandet förklarar utförligt för verkstäderna hur man byter den nya rutan som kom med 91 års modell.
och - japp - den skall sättas fast med butyltejp!

Butyltejp- politiskt inkorrekt även benämnt apskit. Det var vad jag fick lära mig hos Volvo på 90-talet.... :oops:

Om det sen finns andra eftermarknadsrutor som har egna lösningar är en annan sak men rutorna bilen konstruerades för sitter med butyltejp.
Och rätt ruta har nummer 3540050 och finns även den att beställa från Volvo/GCP. Runt 2900 kr.
Så varför dom muttrar om problem med ruta är svårt att förstå???

Att sedan min personliga åsikt (av egen erfarenhet) är att det är en mindre lyckad lösning är en helt annan femma... Uppstår ofta missljud från rutan efter några månader då listen börjar krypa loss från rutan och vinden börjar leka och vissla i springan som uppstår. Aldrig mer 91 och senare framruta för mig!

Servicemeddelandet går att scanna om någon vill gå en snabbkurs... ;)
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Byta framruta

Inlägg av Volvo245GLT »

Det finns en betydligt mindre politisk korrekt benämning på butyltejp också... ;)

När jag lämnade in min dåvarande 245 GLT -91 för rutbyte för ca 5 år sen så satte de nya rutan med PUR-lim.
Inte helt "by the book" då antar jag, men fungerade tydligen. Kanske föredrar glasmästerierna metoden med lim?

Listen av mjukt gummi genererade ett outhärdligt tjutande ljud i motorvägsfart omedelbart efter rutbytet.
Samma effekt som när man sätter ett grässtrå mellan handflatorna och blåser.
Blev bättre sen jag tagit små bitar av just butyl och kladdat fast under listen i nederkant så den inte kunde fladdra.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Byta framruta

Inlägg av Råda »

Samma tjutande ljud hade jag på min 92a innan jag limmade fast gummilisten mot karossen. Det var uppe mot taket som det lät för min del.
Jonas Anderot
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Byta framruta

Inlägg av Jon-Erik »

Och här finns visdomsorden... ;)
http://240.se/servicemeddelande/8-84-202.pdf
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Byta framruta

Inlägg av Allinug »

Tackar! Värst vad Volvo skulle krångla med att byta utföranden på rutor på sista årsmodellerna...

Jag har inte upplevt något oljud med den förra vindrutan. Rutan har bytts en gång tidigare, men då av glasmästare. Då kommer jag ihåg att glasmästaren var väldigt bestämd med att han skulle byta vindrutetorkare samtidigt, trots att de som redan satt där inte var så gamla.

Själva rutan skulle denna gång gå på ca 3400-3500 kr, så om 2900 kr är utan moms så skulle det kunna vara rätt ruta. En månads leveranstid skulle det vara på den. En annan ruta utan Volvo-märke kunde de få fram snabbare, Pilkington. Kanske samma tillverkare ändå?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Byta framruta

Inlägg av Jon-Erik »

MED moms...
http://www.gcp.se/nav80384?type=sp

Verkar som om din verkstad krånglar till livet i onödan?
GCP brukar skicka beställningarna typ dan där på....
Fast nu är det ju semestertider.
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Byta framruta

Inlägg av Allinug »

Det blir intressant det här att se vilken ruta som det blir... :?

Hade jag tagit Pilkington-rutan så kunde jag fått tid för byte veckan därpå.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Byta framruta

Inlägg av StefanM »

hur ska man ens kunna linna 240 rutan med konventionellt lim? Den borde komma typ 10mm får lågt då typ eftersom tejpen är ganska tjock jämfört med limmade rutor där rutan nästan hamnar dikt mot plåten.
Det är för övrigt ganska enkelt att montera 240 rutor själv. Finns tejpsatser att köpa och sen är det "bara" att lägga dit och trycka ner rutan med spännband. 8-)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Byta framruta

Inlägg av Djo »

StefanM skrev:hur ska man ens kunna linna 240 rutan med konventionellt lim? Den borde komma typ 10mm får lågt då typ eftersom tejpen är ganska tjock jämfört med limmade rutor där rutan nästan hamnar dikt mot plåten.
Det är för övrigt ganska enkelt att montera 240 rutor själv. Finns tejpsatser att köpa och sen är det "bara" att lägga dit och trycka ner rutan med spännband. 8-)
Min 92 läkte in vatten efter rutt bytte på grund av denna hemska butyltejp.

Dom fick göra om bytet och denna gången limmade dom.

Dom sade att det ska användas tejp men att den brukar läcka in så därför limmade dom andra gången.

Rutan ligger inte för lågt.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Byta framruta

Inlägg av Jon-Erik »

Butyltejpen är underbar! Använd på rätt sätt.....
Det är det kletigaste äckel som finns att försöka få loss. Därav det beryktade öknamnet.
MEN - gör man inte ordentligt rent och använder primer för att det ska fästa ordentligt kommer det ofelbart att börja läcka.
Rätt monterat är det oslagbart.
Brukar använda butyltejp till mycket mycket annat som jag vill ska sitta säkert och / eller tätt.
Finns alltid en rulle i verkstan!
Men som sagt, gör man inte jobbet ordentligt från början går det åt skogen.
Just därför som jag, och många andra med mig, föredrar att göra rutbytet själv för att slippa krångel.
Jobbar man åt sig själv brukar jobbet av någon konstig anledning oftast bli betydligt bättre gjort än när man jobbar åt andra? :roll: ;)
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Byta framruta

Inlägg av Djo »

Jon-Erik skrev:Butyltejpen är underbar! Använd på rätt sätt.....
Det är det kletigaste äckel som finns att försöka få loss. Därav det beryktade öknamnet.
MEN - gör man inte ordentligt rent och använder primer för att det ska fästa ordentligt kommer det ofelbart att börja läcka.
Rätt monterat är det oslagbart.
Brukar använda butyltejp till mycket mycket annat som jag vill ska sitta säkert och / eller tätt.
Finns alltid en rulle i verkstan!
Men som sagt, gör man inte jobbet ordentligt från början går det åt skogen.
Just därför som jag, och många andra med mig, föredrar att göra rutbytet själv för att slippa krångel.
Jobbar man åt sig själv brukar jobbet av någon konstig anledning oftast bli betydligt bättre gjort än när man jobbar åt andra? :roll: ;)
Man måste göra riktigt rent och prima för att limmet ska fästa och rutan ska vara tätt också så inget annorlunda med det.

purr lim som det heter är grymt kletigt och kladdigt och ett helvete att få bort när det hamnar på fel ställe.

(Varigt med på en heldel byten nu då verkstaden jag är på börjat med det)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Byta framruta

Inlägg av Allinug »

Nu är nya rutan på plats, monterad med butyltejp! :D
Denna gång står det GCP på rutan.
ruta.jpg
Nya torkarblad fanns inte, men var beställda och skulle kunna hämtas imorgon.

Jag ska provköra ordentligt senare för att se att det inte hörs något oljud i högre farter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Byta framruta

Inlägg av Djo »

Snygg ruta :)

Dock kan jag ej hurra för Volvos torkarblad hoppas du blir mer nöjd än jag.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Byta framruta

Inlägg av Allinug »

När min bror såg de torkare som sitter där nu så undrade han vad de var för fåniga torkare, alldeles fel och för korta tyckte han. Men det är Volvo som satt dit dem. Men efter hans kommentar har jag verkligen tyckt att de varit för korta. De når ju inte hela rutan (som på en v70). Hoppas att de nya är längre. :)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Byta framruta

Inlägg av Djo »

Allinug skrev:När min bror såg de torkare som sitter där nu så undrade han vad de var för fåniga torkare, alldeles fel och för korta tyckte han. Men det är Volvo som satt dit dem. Men efter hans kommentar har jag verkligen tyckt att de varit för korta. De når ju inte hela rutan (som på en v70). Hoppas att de nya är längre. :)
Volvos är kortare än tex dom Biltema rekommenderar i längd. Sen höll mina ynka 3 månader innan dom slutade verka som torkarblad och mer var som någon plast liknande skrapa med ränder och spår.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Byta framruta

Inlägg av Allinug »

Om man kör i ca 70 så susar de ganska högt i A-stolpen på förarsidan.

Jag noterade att gummilisten sitter dikt an karossen upptill på rutan, men inte hela vägen ner på sidan på förarsidan, men det skulle den inte behöva göra enligt monteringsbeskrivningen?

Sedan när jag tryckte lite lätt på gummilisten i nedre hörnet så gav den vika och åkte in och det var lite pyssel att få tillbaka den. Men visst är det ordnat med dränering här så att det vatten som regnar in här inte blir stående någonstans?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar