Helljus och signalhorn sammanhängande fel ? 1992

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Helljus och signalhorn sammanhängande fel ? 1992

Inlägg av Djo »

Hej ja jag har fått ett fel som blir värre för var dag.

Signalhornet funkar ej. Och helljuset är trögt att få igång efter flertalet ryk i spaken kan det gå igång lika dant att få av det.

Håller jag in signalhorns knappen och blinkar med helljuset så kan det gnälla till från signalhornet och ibland kan signalhornet börja fungera.

Undrar då har dessa två funktioner någon gemensam nämnare ?

Eller är det helt enkelt troll i el system och dessa två funktioner har inget gemensamt, men beter sig enbart så ?

Kommer självklart felsöka själv men trevligt om man har någon ide att börja med.


Är min 1992ans 244 GL det handlar om.

Mvh Erik.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Helljus och signalhorn sammanhängande fel ? 1992

Inlägg av schassen »

jordfel rattstång är en möjlig orsak. en annan är kassa reläer i princip under bromspedalen om relär påverkar tutan vet jag ej men jag hade konstiga fenomen på min 92 vid kasst relä sitter 2st bredvid varandra mvh hans
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Helljus och signalhorn sammanhängande fel ? 1992

Inlägg av Djo »

schassen skrev:jordfel rattstång är en möjlig orsak. en annan är kassa reläer i princip under bromspedalen om relär påverkar tutan vet jag ej men jag hade konstiga fenomen på min 92 vid kasst relä sitter 2st bredvid varandra mvh hans
Okej ja jordfel har ju funnits i tankarna ska kontrollera den jordningen.

Under bromspedalen lätt intressant ska kollas upp borde finnas relä till signalhorn får jag lov att tycka men vem vet.

Helljus reläet är bytt iallafall får ca 1år sedan till ett helt nytt.

Får börja och kolla detta och återkomma med resultat senare.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Helljus och signalhorn sammanhängande fel ? 1992

Inlägg av Djo »

Började ta bort paneler idag och tog bort den övre delen på rattkåpan och ja som misstänkt var det dålig jord det såg man med blotta ögat.

Hela skruven hade bestämt sig för att skruva ut sig själv och där i med 0,5 mm instick hängde skruven kvar (helt otroligt den ej ramlat ur och försvunnit för evigt)

Efter jag skruvade fast den fungerar både signal och helljus funktionerna.

Får tacka för iden med rattstångs jorden hade inte tänkt själv på att den behöver separat jordning.

Mvh Erik.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar