Motorn går mycket dåligt

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
volvo24087
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 april 2015, 09:29

Motorn går mycket dåligt

Inlägg av volvo24087 »

bilen har gått bra och startat lätt. Jag hade kört en längre sträcka och den gick klockrent.
Jag kör till en affär och när jag kommer tillbaka så är den mycket svårstartat.
Men vad i h-vete.. ?!
Enkel felsökning ger inget uppenbart. rotor och tändfördelarlock byttes.
Men när kabel till luftmassemätaren (lmm) lossas så startar den lätt och varvar upp till höga varv utan att gasen rörs.

så lmm är klart misstänkt.

En märklig grej att först när jag provade det så gick det att gasa och köra bilen med lmm bortkopplad.
Men sedan när jag provade och gasa så dör motorn. Den går alltså på höga varv utan lmm inkopplad men när man nu gasar så dör den .

så jag tror inte det är något fel på tändsystemdelen.

bränslepumpen i tanken är kass sedan länge, men den har inte spelat någon roll. bilen är fö fulltankad nu.

bilen är en 87a med insprutning och automat.
jag ser att det finns 2 eller 3 olika insprutningssytem och jag vet inte vilket jag har.
jag kan inte komma ihåg att det finns någon kodavläsningsfunktion på den, och jag har inte sett någon "check engine" lampa på den.

Några frågor:

1,Någon som provat att lossa kabeln till lmm och fått samma varvtalsrusning?

2. det sitter en styrbox framme till höger. kan den vara trasig ?

3. den har nu i ett år eller så kunnat hosta till vid körning och tappat kraft i en halv sekund, men därefter gått starkt som vanligt.
vad kan det vara ?

4. finns det här eller någon annanstans ett schema så man ser vilka komponenter som ingår i ett komplett motorstyrningssystem, dvs boxar, givare, pumpar, relän, säkringar, tändsystem osv ?

5. jag har en reserv 87a men med förgasarmotor. är det några delar som man kan ta från den för att testa med ?

6. det går en kabel till tändfördelaren, vilket jag antar är till impulsgivaren. eller sitter den på svänghjulet ?