åtgärda eller bevara rostfläckar

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
lillpaersson
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 juni 2015, 23:37

åtgärda eller bevara rostfläckar

Inlägg av lillpaersson »

Hallå gott folk.

Har en 244DL -76 som precis rullat över 26000 mil. (bifogad bild) kanske syns lite dåligt..

under åren har hon samlat på sig lite skönhets/rostfläckar som jag funderar på om det är värt att åtgärda eller om jag stolt ska låta henne rulla vidare med dessa på.. vad säger ni ?

hadet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ägare av en 244DL -76 som just passerat 26000..
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: åtgärda eller bevara rostfläckar

Inlägg av Posse »

lillpaersson skrev:Hallå gott folk.

Har en 244DL -76 som precis rullat över 26000 mil. (bifogad bild) kanske syns lite dåligt..

under åren har hon samlat på sig lite skönhets/rostfläckar som jag funderar på om det är värt att åtgärda eller om jag stolt ska låta henne rulla vidare med dessa på.. vad säger ni ?

hadet!
:) Välkommen!

Se gärna https://forum.svenska200klubben.com/vie ... hilit=rost
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: åtgärda eller bevara rostfläckar

Inlägg av Allinug »

Svaret beror nog bara på hur du själv ser på bilen och vad du tycker passar. Om bilen t ex i övrigt är original och har originallack tycker inte jag att det är fel med patina.

När det gäller antikföremål så sänker det värdet rejält om man målar om ett gammalt färgskavt föremål, men det känns ofta som att när det gäller bilar så ska de alltid se ut som nya bilar, oavsett hur gamla de är eller hur många mil de har på mätaren.

Jag brukar cykla förbi en gammal 70-tals 240 på väg till jobbet. Den har många rostfläckar på karossen men ser ändå välhållen och fin ut. Den brukar ha en husvagn påkopplad och man kan riktigt tänka sig alla spännande äventyr som den har varit med om.

Om du vill ha patina i form av rostfläckar på karossen så bör du nog ändå behandla/försegla fläckarna med något som bromsar rostningen, så att det inte rostar så illa att det går hål.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: åtgärda eller bevara rostfläckar

Inlägg av Djo »

Låt det vara rätt skönt stuk och orginal på riktigt så att säga.

För att få ordning på det där är det lack under list (då blir den inte original längre) och då kan man likväl ta hela bilen.

Nej ett skönt patina stuk behåll säger jag.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: åtgärda eller bevara rostfläckar

Inlägg av Tilly »

En 70-talare rostar ju på ett väldigt vackert sätt så slitet skick kan absolut vara helt rätt. Fast den bör nog hållas ganska original och jämnsliten i detaljerna. Snygga aluminiumfälgar skulle till exempel sabba den där genuina känslan och jag tycker inte extraljusen passar något vidare. Men annars är den väldigt fin på bilden.

Problemet är bara att i det här slaskiga och regniga landet så är det svårt att hålla patinan på en vettig nivå. Blekt lack och smårost på en 70-talare kan absolut vara snyggt och ge en autentisk känsla men när det övergår till sönderrostade skärmkanter, taggiga dörrhörn och rost i rutramen så är det inte lika kul längre. Så vill du att detta skicket skall bestå framöver så är det nog läge att börja behandla bilen som en finbil (dvs. ingen vinterkörning osv.). Annars finns det nog risk att den blir rätt nedgången om några år ifall inget görs för att stoppa rosten.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar