värdet på en 245?

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

värdet på en 245?

Inlägg av schassen »

konstig rubrik kanske.
Men jag hade kunder inne i går som såg min 245 o frågade om den var till salu? jag svarde NEJ.
anledningen är att i sverige är en 245 inte värd nån pengar än. jag fick ett bud på 25000 skr. svarade nej är inte till salu.nu undrar jag. vad anser Ni att en 245 92 kan vara värd.hypotetisk fråga.
vit classic 92. med ac ( fungerande)
farthållare,
abs.
trimmad fx maskin.
läderinredning
clås
elhissar fr
storvarvräknare o liten klocka oljetryck o vacummätare.
nivåreglering.
läderkädd sport ratt-
dragkrok.
vindavisare fr dörrar o baklucka.
alla bussningar i hela bilen bytade bromsar runt om fjädrar o stötdämpare ochså.
ny tank o fungerande bränslemätare.
rost fri även hjulhus o baklucka ( sommar bruks bil)
turbo fälgar med nya däck.
bakre evakueringsfläkt.
cd +4 högtalare
snow caps
33000 mil.
jag tänker ändå inte sälja den o det finns mer som är gjort.men kan vara bra att veta vid kanske ett försäkringsärende. mvh hans
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: värdet på en 245?

Inlägg av Djo »

25000 kr är nog ett bra pris med tanke på milen ändå.

Även om jag förstår att du skulle vilja ha mer.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: värdet på en 245?

Inlägg av Allinug »

Min erfarenhet är att det bästa är att hålla sig borta från försäkringsärenden när det gäller gamla bilar. Jag blev inblandad i ett sådant när det var inbrott i herrgårdsvagnen från 1993 och den behövde repareras efter inbrottet.

Försäkringsbolaget läste i sina tabeller att en Volvo 240 från 1993 som gått 22000 mil är värd 12000 kr. Reparationen skulle kosta 10500 kr enligt offert från bilreparatören. Enligt försäkringsbolagets regelverk reparerar de upp till ett belopp som motsvarar 80% av bilens marknadsvärde, vilket blev 9600 kr. Om reparationskostnaden blir högre än det så blir det inlösen. Deras beslut var alltså inlösen och beloppet som skulle betalas ut var 10500 kr (eftersom 1500 kr i självrisk skulle dras av från marknadsvärdet).

Enligt inlösenerbjudandet hade jag chansen att anlita egen värderingsman för att ändra marknadsvärdet. Om värderingsmannen kom fram till ett högre belopp skulle försäkringsbolaget stå för kostnaden att värdera, i annat fall skulle jag stå för kostnaden.

Inga nytagna bilder på bilen hade jag att visa och brevet från försäkringsbolaget var skrivet så att det framstod som väldigt krångligt att göra annat än att gå med på inlösen. Så ett tag kändes det helt hopplöst för bilen. Samtidigt kändes det fånigt med inlösen då det bara behövdes byta lås och ruta för att bilen skulle bli körbar igen (reporna på lacken hade man fått stå ut med då). Men efter massor av diskussioner så blev det reparation av alla skador. Men efter detta har man varit väldigt försiktig med bilen vad gäller parkering och lämna den utan uppsikt.

Ifall man råkar ut för försäkringsärenden (som man absolut inte vill vara inblandat i) är min rekommendation är att förutom att ha full dokumentation på allt som gjorts med bilen är att alltid se till att ha nytagna bilder på bilen som visar att den är i bra skick. Kanske också få en värdering gjord. Eller undersöka om det finns specialförsäkringar. Annars är nog risken att försäkringsbolaget bara läser i sina tabeller, oavsett vad det verkliga marknadsvärdet är.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: värdet på en 245?

Inlägg av schassen »

jo det är rätt som du skriver allinug.försäkringsbolag är råttor.Men vad som är viktigt att vet specielt vid inlösen. det är din bil o du gör vad du vill med den.Men det berättar inte varken bolaget eller värderingsman/BESIKTNINGSMAN. jag har haft en liknande situation med en suzuki samuraj. som blev påkörd o voltade ( Icke vållande) och motparten smet.ok bolaget vill lösa in bilen o kommer med ett bud ex 10000 kr.glöm det säger jag bilen är byggd för offroad med winch o diffar tävlingsbur osv osv, ja men enl gröna listan så är en 87 samuraj värd 10000. jo orginal men inte denna. fick då ett bud på 21000 bara så där . ok det budet tar jag men då ska jag ha mina extra delar. vilket jag fick. iofs lite off topic men det är konstigt att försäkringsbolaget låter dig teckna en helförsäkring men vid skada så vill dom inte reparera överhuvudtaget i detta fall en honda civic men varför kan kunden då teckna en helförsking? mvh hans
Skriv svar