Fick följande 2:or på besiktningen
Modell: 244 GL -91
Motor : B230A
CO - 0,8 (0.5)
CO - 2500 0,6 (03)
HC - 999 (100)
Lambda - 1,05 (0,96-1,04)
Ska byta tändstift, täppa igen nått hål på avgassystemet, byta luftfilter (öppet filter nu, tänkte sätta i orginal igen).
Olja samt oljefilter vart nybytt innan besiktning.
Nått mer jag ska kolla, göra innan besiktning?
För höga avgasvärden
- pontaxfoto
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 30 april 2015, 07:14
- Ort: Tidaholm
För höga avgasvärden
244 GL -91 B230A
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: För höga avgasvärden
Välkommen till forumet!
B230F var standard på en 91:a. Är motorn bytt? Det skulle i så fall kunna förklara de felaktiga värdena.
HC är högt eftersom blandningen är fet. Kolla upp ev. felkoder och mät signalen från lambda-sonden för att se om regleringen jobbar som den ska.
Luftläckage någonstans, trasig sond eller LMM är väl de vanligaste orsakerna.
Bilprovningen mäter upp sitt lambda-värde genom avgasröret. Har du hål någonstans (luft dras med in) så förklarar det att blandningen ändå visar på mager.
Med ett avgas utan hål så hade nog värdet legat en bit under 0,96.
B230F var standard på en 91:a. Är motorn bytt? Det skulle i så fall kunna förklara de felaktiga värdena.
HC är högt eftersom blandningen är fet. Kolla upp ev. felkoder och mät signalen från lambda-sonden för att se om regleringen jobbar som den ska.
Luftläckage någonstans, trasig sond eller LMM är väl de vanligaste orsakerna.
Bilprovningen mäter upp sitt lambda-värde genom avgasröret. Har du hål någonstans (luft dras med in) så förklarar det att blandningen ändå visar på mager.
Med ett avgas utan hål så hade nog värdet legat en bit under 0,96.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
- pontaxfoto
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 30 april 2015, 07:14
- Ort: Tidaholm
Re: För höga avgasvärden
Tack
Jag släkte samtliga utan HC stanna kvar på samma värde
Bytt tändstift, LMM, Luftfilter till orginal från öppet.
Det som ska göras nu e å kolla så allt e tätt å fint. Många tror det e katten som e död och även hört d kan va lamdasonden iom att den klara sig på håret denna gång ... E ju kul med gammla bilar för dom e billiga å meka me men dessa delar känns som dom dyraste på bilen
Jag släkte samtliga utan HC stanna kvar på samma värde
Bytt tändstift, LMM, Luftfilter till orginal från öppet.
Det som ska göras nu e å kolla så allt e tätt å fint. Många tror det e katten som e död och även hört d kan va lamdasonden iom att den klara sig på håret denna gång ... E ju kul med gammla bilar för dom e billiga å meka me men dessa delar känns som dom dyraste på bilen
244 GL -91 B230A
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: För höga avgasvärden
Ta ur säkringen för bränsle insprutningen då nollas datorn helt om den vant sig vid dessa värden.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: För höga avgasvärden
med tanke på att lambdavärdet är väldigt nära ok, går bara lite magert så tyder allt andra på att katten är död.
troligtvis har du lite dålig förbränning då HC värdet är ovanligt högt, annan kamaxel med hög överlappning? fel ventilspel? läckande ventiltätningar/kolvringar? dåligt underhållet tändsystem?
HC är kolväten dvs bensin eller olja i avgaserna
var motorn kall när du körde in och besikta?
troligtvis har du lite dålig förbränning då HC värdet är ovanligt högt, annan kamaxel med hög överlappning? fel ventilspel? läckande ventiltätningar/kolvringar? dåligt underhållet tändsystem?
HC är kolväten dvs bensin eller olja i avgaserna
var motorn kall när du körde in och besikta?
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: För höga avgasvärden
Inte säkert att katten tänder heller om blandningen är helt åt skogen.
Som sagt så mäter de bara värdena genom avgasröret på besiktningen. Försöka ställa en diagnos bara med ledning av dessa värden är svårt.
Är det t.ex. hål i bakre dämparen då så kommer luft dras med in och deras lambda-värde går upp. Samtidigt så kanske bilens sond, som sitter strax före katten, mäter upp en alldeles för fet blandning.
Har du mätt upp signalen från lambdan och kollat felkoder?
Signalen skall pendla snabbt mellan ca 0,1-0.9 V om regleringen jobbar och sonden är frisk.
Använd helst oscilloskop, men en snabb multimeter går också bra.
Står värdet still och svävar kring 0,5 V så är det oftast dags för en ny sond, om matningen till förvärmningen är ok.
På min 244 -89 så hade ett av stiften i förvärmningens kontakt glidit in såpass att det inte gjorde kontakt längre.
Detta ledde till väldigt skumma avgasvärden på bes, och ägaren före hade troligtvis gett upp efter att ha bytt det mesta under huven som det såg ut... Fast kanske inte det första man tänker på att kolla upp när värdena är fel.
Katten kollas enklast genom att man tar ner den (brukar vara rostigt och jävligt, men...) och lyser in i den med en lampa.
Ser "kakan" inuti helt och fin ut så är den nog ok.
Är det däremot bara en tom burk kvar så är det dags att pensionera den katten...
Som sagt så mäter de bara värdena genom avgasröret på besiktningen. Försöka ställa en diagnos bara med ledning av dessa värden är svårt.
Är det t.ex. hål i bakre dämparen då så kommer luft dras med in och deras lambda-värde går upp. Samtidigt så kanske bilens sond, som sitter strax före katten, mäter upp en alldeles för fet blandning.
Har du mätt upp signalen från lambdan och kollat felkoder?
Signalen skall pendla snabbt mellan ca 0,1-0.9 V om regleringen jobbar och sonden är frisk.
Använd helst oscilloskop, men en snabb multimeter går också bra.
Står värdet still och svävar kring 0,5 V så är det oftast dags för en ny sond, om matningen till förvärmningen är ok.
På min 244 -89 så hade ett av stiften i förvärmningens kontakt glidit in såpass att det inte gjorde kontakt längre.
Detta ledde till väldigt skumma avgasvärden på bes, och ägaren före hade troligtvis gett upp efter att ha bytt det mesta under huven som det såg ut... Fast kanske inte det första man tänker på att kolla upp när värdena är fel.
Katten kollas enklast genom att man tar ner den (brukar vara rostigt och jävligt, men...) och lyser in i den med en lampa.
Ser "kakan" inuti helt och fin ut så är den nog ok.
Är det däremot bara en tom burk kvar så är det dags att pensionera den katten...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!