B230FK i 240..

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
BPM
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2015, 20:09

B230FK i 240..

Inlägg av BPM »

Min bil: http://www.garaget.org/?car=376746
Då jag tyckt att det vore synd att börja bygga i vad som är en riktigt fin bil har jag försökt byta bort alternativt sälja den ett tag. Ingen verkar dock villig att betala vad jag vill ha (osvetsad, rostfri även under = skitfin) och kommer med byten värda 5k så jag blir mer och mer sugen på att komma igång med lite projekt. Steg 1 är att skicka i en B230FK ifrån en 96:a 940.
Hur avancerat är bytet egentligen? Jag har läst lite men och har rätt bra koll på hur avancerat (eller rättare sagt enkelt) det vore att få i själva motorn (min är en 89:a med LH2.4) men väldigt lite om vad som krävs för att även få dit en M90 och den hydrauliska kopplingen. Kan någon beskriva lite mer i detalj vad det arbetet egentligen innefattar?
Vidare är jag fundersam på nuvarande M47-lådan.. Den funkar jättebra, inga konstigheter, men jag har hört att den är väldigt klen och knappast en kandidat för trimning.
Min plan vad det lider är såklart att öka effekten lite grand (de 135hk i en standard FK lär iofs räcka långt i jämförelse med en standard F) men inga extremer och chippade boxar och runt 0.7 i ladd räcker gott. Jag gissar att det skulle innebära kanske 170hk, 270nm.
Det lär kräva M90..men inledningsvis: Är M47 tillräckligt stark för att, vid normal (tämligen lugn i mitt fall) körning, klara originalets 135hk/230nm?

Mvh
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: B230FK i 240..

Inlägg av mackan »

Har själv gjort bytet och det mesta står här i:
http://forum.svenska200klubben.com/view ... ?f=24&t=14

Ang m47 så håller den nog för 170hk, men det är väl om du planerar och köra lite mer inspirerat och börna massa det kanske kan bli lite jobbigt redan där. Men m90 är ju väldigt trevlig och bilen känns otroligt mycket modernare. Dock passar den ej och man får massera torpedplåten lite.

Du kan ju läsa igenom tråden jag länka och skriva om du fortfarande undrar nåt så kan jag nog svara på det, eller nån annan för det är ett helt gäng som gjort detta numera.
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: B230FK i 240..

Inlägg av JimmyW »

Min tanke om m47 på b230fk/ft

http://www.garaget.org/?car=223848

Jag åker med preppad 531 topp med a kam på 1 bars ladd.
Har nog åkt 5000 mil med detta nu.

Jag hade också tankar om m90 i min. Men detta håller kanon hittils iallafall. Sen håller det garanterat inte så länge om man idiotkör

Kan ju inte säga att jag åker snällt men jag lägger i växlarna med lite fines
BPM
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2015, 20:09

Re: B230FK i 240..

Inlägg av BPM »

mackan skrev:Har själv gjort bytet och det mesta står här i:
http://forum.svenska200klubben.com/view ... ?f=24&t=14

Ang m47 så håller den nog för 170hk, men det är väl om du planerar och köra lite mer inspirerat och börna massa det kanske kan bli lite jobbigt redan där. Men m90 är ju väldigt trevlig och bilen känns otroligt mycket modernare. Dock passar den ej och man får massera torpedplåten lite.

Du kan ju läsa igenom tråden jag länka och skriva om du fortfarande undrar nåt så kan jag nog svara på det, eller nån annan för det är ett helt gäng som gjort detta numera.
Tackar för länken. Har ju lite gratis i.o.m att det redan sitter LH2.4 i bilen..
Funderar faktiskt på att börja med att köra original 135hk och med M47:an. Lådan är frisk och kanske är det tillräckligt redan original. Problemet med B230F är att den är lite smal i varvtalsområdet där den trivs. Under 1400 varv och man känner det i karossen, och över 3000 och det blåser så att man tror att det är propellern (fläkten) som driver bilen framåt snarare än bakhjulen..

"JimmyW"
Låter ju lovande :)
Något börnande blir det inte tal om. Är 40 år så har väl vuxit ifrån den typen av körning. Är bara ute efter något som ger en bättre allmänprestanda. Pendlar en del med bilen och att hinna om timmerbilarna som ockuperar E22 i mina trakter när tillfällena ges är poängen. Inte så att den är slö som det är, men omkörningar i små uppförslut tänker man igenom ett par gånger innan man bestämmer sig..*s*
Skriv svar