Hjälp med 264

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
Kastlosa
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 april 2015, 20:42

Hjälp med 264

Inlägg av Kastlosa »

Hej är ny här och skulle behöva ha lite hjälp. Var i fredags och kollade en 264-81 men enligt regbeviset är det en 244 620 2121 med motorn utbytt ( T31A ) sitter 264 märken överallt och även chassinr börjar med 264 och enligt säljare såldes den ny till en anställd på volvoverken i Kalmar som direkt reggade den som en 244 GLT V6 pga skatten, bilen har absolut ingen utrustning alls mer än manuell låda. Någon som vet vad detta kan vara eller har någon ide, törs jag slå till på bilen och vad tycker ni den kan vara värd ( 99% rostfri, har varit avställd sen 2004 ) Mvh Björn
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Hjälp med 264

Inlägg av StefanM »

är det en V6 fortfarande då? Det där med skatten låter märkligt dock, varför skulle skatten ändras för att man ändrar modellnamnet om det var det du avser?
Kastlosa
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 april 2015, 20:42

Re: Hjälp med 264

Inlägg av Kastlosa »

Japp är fortfarande V6:an i, tyckte oxå det lät lustigt med skatten därför jag frågade här. Tycker mig själv vara ganska insatt i 240/260 men här gick jag bet. Chassinr, motor samt alla märken på den säger 264 men den är ju regga som en 244 GLTV6. Visserligen kan den ju vara dekaltrimmad med 264 märken men låter lustigt då motorn fortfarande är V6. Köpte för lite sen en 744 GL -85 av första ägaren men han hade dekaltrimmad den med GLE märken direkt från fabrik fast där sitter ju förgasarmotor i. Blir inte klok på denna bil om den är ett klipp eller inte ( visserligen 99% rostfri 244/264 helt orginal med V6 och manuell 12000 mil och han begär 6000 kr, klart det är ett klipp )
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Hjälp med 264

Inlägg av Jon-Erik »

Verkar som en MYCKET udda fågel....
Kanske inte skatten utan försäkringen som var bakgrunden?

Men om vi sen tittar på fordonsdata blir det bara mer förvirrande.
Att ingen på bilprovningen reagerat över att chassinumret säger 264 och modellkoden 244??

Men vad betyder sen koderna? Borde bli en 264 DL med B28A, M46 och utan taklucka?
Någon udda exportmodell???
Som man sen bytt till B28E?

Tittar man in i Riksarkivet http://sok.riksarkivet.se/fordonsarkiv och letar på regnummer ser man lite av vad som hänt.
Där ser man bara datum och typ av händelse men vill man veta mera går det ju att beställa papperskopior...
Verkar som om den är regbesiktad 810312, 811109 och 820524? Att titta på de papperen torde kanske räta ut en del frågetecken?

Nuvarande ägaren har haft den sen augusti 1986 men totalt 6 ägare. Vandrade runt mycket första åren.

Som sagt - mycket udda!!

Enda sättet att kanske få lite mer kunskap lär vara att beställa pappershistoriken från Riksarkivet. Förhoppningsvis kan man där se vad som gjordes på regbesiktningarna.
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Kastlosa
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 april 2015, 20:42

Re: Hjälp med 264

Inlägg av Kastlosa »

Har själv letat på din sida Jon-Erik mycket matnyttigt där tack. Men går man in och tittar på typbetäckningen 244 610 2121 betyder det ju 244= 24 modell, 4 antal dörrar 610=B27F utan EGR, 2= DL, 1= utan taklucka, 2=M46, 1=vänsterstyrd. Medans chassinr betyder Ju 264 alltså modell 264, sedan 62 alltså motorkod 62 = B28A sen en 2 alltså växellådskod 2= M46 sedan ett B årmodellkod B= 1981 och sen en 2 vilket är farikskoden och 2 är Belgien. Fan blir inte klok på den, det jag kan läsa mig till är att just 264 DL med B27F är menad för Amerika och då utan EGR vilket gjorde att dom inte gick och regga i Sverige. Då tog dom sig runt detta med att ta bort insprutningen och montera förgasare istället å reggade då den med samma saker som GLT V6 80:ans regler men om det stämmer vet jag inte. Sen blir den ju lite mer spök om man nu tänker Amerika för då borde det ju vara gamla fronten samt stora kofångarna men det är det ju inte. Någon som har flera rykten eller idéer så bara ös på
Kastlosa
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 april 2015, 20:42

Re: Hjälp med 264

Inlägg av Kastlosa »

Rättar mig själv kod 61 är B27F och 0 är utan EGR så två olika koder å inte 610= B27F utan EGR som jag lite snabbt skrev
Kastlosa
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 april 2015, 20:42

Re: Hjälp med 264

Inlägg av Kastlosa »

Får man vara nyfiken på hur du fick reda på ägarantalet m.m då jag varken skrivit ut chassinr eller regnr Jon-Erik? :D Finns det något sätt jag bommat eller vet du kanske vilken bil jag varit och tittat på ?
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Hjälp med 264

Inlägg av Jon-Erik »

Kastlosa skrev:Men går man in och tittar på typbetäckningen 244 610 2121
Kolla ditt första inlägg igen... Det är 244 620 2121
;)
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Hjälp med 264

Inlägg av Jon-Erik »

Kastlosa skrev:Får man vara nyfiken på hur du fick reda på ägarantalet m.m då jag varken skrivit ut chassinr eller regnr Jon-Erik? :D Finns det något sätt jag bommat eller vet du kanske vilken bil jag varit och tittat på ?
Jag har min egen specialputsade kristallkula att titta i! typ.... :lol:
Vet numret på bilen.
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Kastlosa
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 april 2015, 20:42

Re: Hjälp med 264

Inlägg av Kastlosa »

Imponerad Jon-Erik, kände du till den innan med andra ord? :D
Kastlosa
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 april 2015, 20:42

Re: Hjälp med 264

Inlägg av Kastlosa »

Sorry jag skrev fel ha ha ha, men står inte A för förgasare? Sitter insprutningsmotorn i nu!
Skriv svar