Har läst då och då på detta eminenta forum och nu tagit steget då jag återigen skaffat 240..
Lite bilder och info om bilen finns här: http://www.garaget.org/?car=376746
Bilen ska, har jag tänkt, transformeras ifrån "fin" till riktigt fin..och resan tänkte jag dokumentera här i tråden.
Mer kommer, alltså.
Ny medlem: BPM
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 april 2015, 20:09
Re: Ny medlem: BPM
Tack
Bilderna ljuger såklart, det finns små repor osv som mobilkamerans upplösning inte förmår att få med, men rost finns ingen och jämfört med mycket annat man ser på vägarna så är skicket gott.
De mest akuta fixarna är att det har blivit lite lacksläpp på hundbenen, det största i storlek som en pekfingernagel kanske, som föregående ägare märkt i med en vanlig vit färg och inte 189 Polarvit. Tog nån dag att upptäcka men nu när man sett det så ser man inte annat..*s*
Det ska slipas ner och jämnas till, och sedan rostskyddas ordentligt innan lack i rätt färg. Över det blir det stenskottsskydden som sedan länge utgått ur Volvos tillbehörssortiment men som nytillverkas av en medlem här på forumet.
Det andra är förarstolen. Jag har sett betydligt allvarligare exempel men även min bil har den beryktade knäcken på ryggstödet. Man sitter lite snett alltså..
Att hitta en fin 240-stol som är hel och i rätt färg har hittills varit ett fruktlöst sökande (Jag bor i Mönsterås och vill inte behöva kuska 50mil enkel resa för att hämta en) så kanske kommer jag att häda och byta båda framstolarna till stolar ifrån en 740. De är mycket enklare att hitta.
Hädat har jag iofs redan gjort.. Jag pendlar en del med bilen och ville ha lite vettigt ljud och de MDS 4" som nu sitter i framdörrarna krävde lite modifiering av originalgallren och de 6x9 som huserar i hatthyllan krävde dels, såklart, att hatthyllan har tagits hål i men också att plåten fått klippas en del. Snygg installation om jag får säga det själv, och diskreta högtalare, men ändå..
Allvarligare är att jag inte längre får plats med nackstöden. Hålen för dem har jag täckt med lite självhäftande filt och då ingen åker bak i bilen så klarar jag mig utan nackstöd.
Svårt skick på bilen. Rostfri och frisk maskinellt och chassimässigt men med lackskavanker. Nu har jag ju bestämt mig för att försöka göra den kanonfin men den är för stunden inte bättre än att det lika gärna kunnat bli en fin bruksbil med allt vad det innebär när det kommer till slitage..
Ah well, jag har haft storslagna planer på projekt som slutat i intet förr så man får väl se vart det tar vägen.
Bilderna ljuger såklart, det finns små repor osv som mobilkamerans upplösning inte förmår att få med, men rost finns ingen och jämfört med mycket annat man ser på vägarna så är skicket gott.
De mest akuta fixarna är att det har blivit lite lacksläpp på hundbenen, det största i storlek som en pekfingernagel kanske, som föregående ägare märkt i med en vanlig vit färg och inte 189 Polarvit. Tog nån dag att upptäcka men nu när man sett det så ser man inte annat..*s*
Det ska slipas ner och jämnas till, och sedan rostskyddas ordentligt innan lack i rätt färg. Över det blir det stenskottsskydden som sedan länge utgått ur Volvos tillbehörssortiment men som nytillverkas av en medlem här på forumet.
Det andra är förarstolen. Jag har sett betydligt allvarligare exempel men även min bil har den beryktade knäcken på ryggstödet. Man sitter lite snett alltså..
Att hitta en fin 240-stol som är hel och i rätt färg har hittills varit ett fruktlöst sökande (Jag bor i Mönsterås och vill inte behöva kuska 50mil enkel resa för att hämta en) så kanske kommer jag att häda och byta båda framstolarna till stolar ifrån en 740. De är mycket enklare att hitta.
Hädat har jag iofs redan gjort.. Jag pendlar en del med bilen och ville ha lite vettigt ljud och de MDS 4" som nu sitter i framdörrarna krävde lite modifiering av originalgallren och de 6x9 som huserar i hatthyllan krävde dels, såklart, att hatthyllan har tagits hål i men också att plåten fått klippas en del. Snygg installation om jag får säga det själv, och diskreta högtalare, men ändå..
Allvarligare är att jag inte längre får plats med nackstöden. Hålen för dem har jag täckt med lite självhäftande filt och då ingen åker bak i bilen så klarar jag mig utan nackstöd.
Svårt skick på bilen. Rostfri och frisk maskinellt och chassimässigt men med lackskavanker. Nu har jag ju bestämt mig för att försöka göra den kanonfin men den är för stunden inte bättre än att det lika gärna kunnat bli en fin bruksbil med allt vad det innebär när det kommer till slitage..
Ah well, jag har haft storslagna planer på projekt som slutat i intet förr så man får väl se vart det tar vägen.
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Ny medlem: BPM
Välkommen till forumet!.. Och gratis till en som det ser ut riktigt fin 240!
Skapa gärna en projekttråd med frågor, bilder och uppdateringar om vad som görs på bilen.
Vad gäller förarstolen så är det nästan standard, tyvärr.
Mitt tips är att leta upp en fin passagerarstol på skroten och bygga om den till förarstol. De flesta komponenter som stoppning och ryggram är lika, och det som skiljer samt klädseln flyttar du ju över från din dåliga förarstol.
Ramen mår även gott av att få en förstärkning påsvetsad så den inte knäcks igen.
Skapa gärna en projekttråd med frågor, bilder och uppdateringar om vad som görs på bilen.
Vad gäller förarstolen så är det nästan standard, tyvärr.
Mitt tips är att leta upp en fin passagerarstol på skroten och bygga om den till förarstol. De flesta komponenter som stoppning och ryggram är lika, och det som skiljer samt klädseln flyttar du ju över från din dåliga förarstol.
Ramen mår även gott av att få en förstärkning påsvetsad så den inte knäcks igen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 april 2015, 20:09
Re: Ny medlem: BPM
Tackar för de vänliga orden!
Nu har jag uppdaterat garaget-sidan med den senaste eskapaden.. Jag har hädat
Först och främst så gillade jag "originaliteten" i att köra de högtalare som följde med bilen ifrån fabrik men till slut blev det påfrestande. Tal osv funkade hjälpligt men så fort någon låt satte igång så begrep man att dagens "dunkadunka" knappast var vad som spelades i slutet av 80-talet. Högtalarna skrapade plågat..så de blev ett par moderna, bättre, 4" i dörrarna och då originalhögtalarna var kvadratiska i chassiet och gallren ditklämda blev jag tvungen att borra i gallren för att kunna använda dem till de nya högtalarna. Nu när bollen rullade bar det sig inte bättre än att jag monterade 6x9" i hatthyllan också. Jag har en fin, osågad hatthylla att byta till om jag vill men högtalarhålen som fanns ifrån början i hatthyllan var oanvändbara. Halva hålen satt under plastkåporna som huserar bältet. Det behövdes alltså tas ur en del i hatthyllan och det låter sig inte med lätthet återställas. Det syns förvisso bara om man ligger i bagaget och tittar upp under hatthyllan men ändå.. Att det blev kul att lyssna på musik i bilen är dock en bra tröst.
Sedan detta med stolarna..och nu är vi inne på det riktigt hädiska. En bekant hade en 2002 Saab 9-5 med rasad motor (inget oväntat fel, alltså ) och jag fick ta stolarna gratis. Jag kikade lite och upptäckte till min förvåning att det vore en väldigt okomplicerad operation att få in dem i Volvon. Sagt och gjort, nu sitter jag skönt i Saab-stolar med moderniteter som svankstöd och en långresa som gjordes nyligen gjorde att jag känner mig extremt nöjd med bytet. Visst, det svider lite i hjärtat men det är JAG som kör bilen och den ska passa MIG så jag får ta att en del kanske tycker att det var galet. Volvons skenor sitter nu på Saab-stolarna så fästpunkter är desamma. Ingen åverkan gjort i bilen alltså, så skulle jag hitta fina 240-stolar i rätt tyg så görs bytet på en halvtimme.
Har fått ytterligare en glad överraskning. Efter att ha lagt 100 mil på bilen i helgen har jag nu kört den ca 350mil, och den har inte tagit en centiliter olja .
Jag har haft andra bilar med b230f och där fick jag pytsa i nån liter var 200:e mil..
Inte original längre alltså, men jag kan i alla fall lova att den i min ägo inte kommer att sänkas, utrustas med mk18 och annat ofog.. Däremot kan jag inte neka till att tanken på en b230fk med M90 har passerat (och till viss del stannat) och då det inte finns någon direkt rost i bilen så kunde ju ett T5-projekt vara kul då man i alla fall slipper en massa plåtjobb.
Samtidigt så finns tanken på att helt enkelt byta den mot något som är lämpligare att pendla i, och låta någon annan ta besluten. Visst är den charmig (och numera även rätt bekväm) men den är helt enkelt inte körsmidig på det vis jag är van vid. Vi har en "modernare" Volvo i hushållet, en 2005 S80 2.5T (där kan vi snacka pärla.. Snart 13k mil och inte ett märke) som frugan normalt kör men ibland så behöver vi skifta bilar en dag och hon vägrar tyvärr köra 240:n..
Ah well, den som lever får se. Med en 230fk under huven så skulle prestandan räcka för vardagsbruk och helt plötsligt vore det kul igen. En något modernare bil i gammal tappning är ju det optimala. Jag behöver bara få tummen ur och inse att det är värt jobbet..*s*
Uppmuntran uppskattas, alltså
Nu har jag uppdaterat garaget-sidan med den senaste eskapaden.. Jag har hädat
Först och främst så gillade jag "originaliteten" i att köra de högtalare som följde med bilen ifrån fabrik men till slut blev det påfrestande. Tal osv funkade hjälpligt men så fort någon låt satte igång så begrep man att dagens "dunkadunka" knappast var vad som spelades i slutet av 80-talet. Högtalarna skrapade plågat..så de blev ett par moderna, bättre, 4" i dörrarna och då originalhögtalarna var kvadratiska i chassiet och gallren ditklämda blev jag tvungen att borra i gallren för att kunna använda dem till de nya högtalarna. Nu när bollen rullade bar det sig inte bättre än att jag monterade 6x9" i hatthyllan också. Jag har en fin, osågad hatthylla att byta till om jag vill men högtalarhålen som fanns ifrån början i hatthyllan var oanvändbara. Halva hålen satt under plastkåporna som huserar bältet. Det behövdes alltså tas ur en del i hatthyllan och det låter sig inte med lätthet återställas. Det syns förvisso bara om man ligger i bagaget och tittar upp under hatthyllan men ändå.. Att det blev kul att lyssna på musik i bilen är dock en bra tröst.
Sedan detta med stolarna..och nu är vi inne på det riktigt hädiska. En bekant hade en 2002 Saab 9-5 med rasad motor (inget oväntat fel, alltså ) och jag fick ta stolarna gratis. Jag kikade lite och upptäckte till min förvåning att det vore en väldigt okomplicerad operation att få in dem i Volvon. Sagt och gjort, nu sitter jag skönt i Saab-stolar med moderniteter som svankstöd och en långresa som gjordes nyligen gjorde att jag känner mig extremt nöjd med bytet. Visst, det svider lite i hjärtat men det är JAG som kör bilen och den ska passa MIG så jag får ta att en del kanske tycker att det var galet. Volvons skenor sitter nu på Saab-stolarna så fästpunkter är desamma. Ingen åverkan gjort i bilen alltså, så skulle jag hitta fina 240-stolar i rätt tyg så görs bytet på en halvtimme.
Har fått ytterligare en glad överraskning. Efter att ha lagt 100 mil på bilen i helgen har jag nu kört den ca 350mil, och den har inte tagit en centiliter olja .
Jag har haft andra bilar med b230f och där fick jag pytsa i nån liter var 200:e mil..
Inte original längre alltså, men jag kan i alla fall lova att den i min ägo inte kommer att sänkas, utrustas med mk18 och annat ofog.. Däremot kan jag inte neka till att tanken på en b230fk med M90 har passerat (och till viss del stannat) och då det inte finns någon direkt rost i bilen så kunde ju ett T5-projekt vara kul då man i alla fall slipper en massa plåtjobb.
Samtidigt så finns tanken på att helt enkelt byta den mot något som är lämpligare att pendla i, och låta någon annan ta besluten. Visst är den charmig (och numera även rätt bekväm) men den är helt enkelt inte körsmidig på det vis jag är van vid. Vi har en "modernare" Volvo i hushållet, en 2005 S80 2.5T (där kan vi snacka pärla.. Snart 13k mil och inte ett märke) som frugan normalt kör men ibland så behöver vi skifta bilar en dag och hon vägrar tyvärr köra 240:n..
Ah well, den som lever får se. Med en 230fk under huven så skulle prestandan räcka för vardagsbruk och helt plötsligt vore det kul igen. En något modernare bil i gammal tappning är ju det optimala. Jag behöver bara få tummen ur och inse att det är värt jobbet..*s*
Uppmuntran uppskattas, alltså