rost test i norrland

Foto & film , endast eget material eller material som inte bryter mot upphovsrätten.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

rost test i norrland

Inlägg av Kirre »

Som en del av er vet så blev jag ju påkörd med min "fina" 245a och bestämde mig att göra ett rost test i vinter.
Så här ser då bakskärmen ut efter en vinter utan rostskydd, lite skitig men inte börjat rosta ännu.


OBS bilen användes nästan dagligen!
Bild
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: rost test i norrland

Inlägg av SkauneJohan »

ni har ju inget salt och det kommer betydligt mindre rost ;)
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: rost test i norrland

Inlägg av Volvo245GLT »

Saltet dödar bilar. :evil:
Spelar ingen roll hur väl man försöker rostskydda då, det är ändå bara en fråga om tid.
Utan salt så kan man åka med plåtrena detaljer i framvagnen o.s.v.. och det ser ändå ut som nytt efter ett par år.
Vinterbil är den självklara lösningen på detta, men ändå...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: rost test i norrland

Inlägg av Djo »

Min 244a är alltid rostig på några ställen efter vintrarna trots lack och rostskydd i massor saltet dödar jävelen.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: rost test i norrland

Inlägg av Tilly »

Dock ser det ju ut som det galvaniska skyddet fortfarande finns kvar, dvs. det är inte plåtrent. Galvaniseringen gör ju en viss skillnad och även en bil som rullar här nere på västkusten skulle ju stå emot ett tag i det skicket. Dock inte en hel vinter såklart :) . Hade det däremot varit en bil från tiden innan galvaniseringen så hade det antagligen börjat rosta även i Norrland och hade bilen gått här nere så hade det gått blixtsnabbt.

Det enda positiva med den här usla vintern var ju att det faktiskt inte var så väldigt många dagar med saltslask.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar