Länkarmar och bussningar till framvagn

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Allinug »

På senaste besiktningen så var inte besiktningsmannen så imponerad av länkarmen fram på högersidan, så nästa besiktning kanske bilen inte går igenom.

Jag var och pratade med en verkstad om byte och de verkade vilja byta mot en länkarm där redan bussningarna satt på. Detta för att det skulle vara en massa pyssel att få på bussningarna. Men när de sökte efter detta så hittade de bara länkarmar utan bussningar. Jag vet ju att många verkstäder inte tar på sig länkarmslagringsbyten på V70, utan då hellre byter hela länkarmen. Men är detta med bussningshantering lika krångligt på 240?

Efter en massa sökande har jag hittat någon som säljer länkarmar med bussningar på (bakre nedre, främre nedre), i Tyskland:
http://profiteile.de/lenker-radaufhaeng ... 1?tid=2778

Jag är fortfarande fundersam, eftersom en av bussningarna väl sitter på karossen?? Då slipper man väl inget pyssel med bussningarna bara för att de sitter på?

Jag har även hört att det bästa är att byta på bägge sidor fram, när man byter, och att man ska ha samma märke? På vänster sida är det bytt 2009 och där är det Volvo original-arm. Den här högre främre länkarmen som är dålig har hängt med bilen sedan fabrik. Sedan talades det även om att man skulle behöva göra framvagnsinställning vid länkarmsbyte.

Hoppas att någon kan räta ut några frågetecken!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Råda »

Jag köpte nya länkarmar, pirat delar (scantech tror jag) och nya original bussningar. Länkarmarna fram pressade jag i bussningarna själv i ett stort skruvstäd med sexkantshylsor. Inte helt optimalt men det gick, hydraulpress är att rekommendera.
Ska du byta den bakre som sitter i hållare, se till att den är till rätt sida. Hö och Vä är olika hårda
Jonas Anderot
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Tobbe »

Jag gick till verkstad o fick den bussningen i länkarmen ipressad för 50 kronor. Har dom hydraulpress så fixar dom det på nolltid så att det skulle vara en massa pyssel håller jag inte riktigt med om, dock bytte jag inte bussningen i karossfästet då den såg bra ut.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag gjorde samma sak när jag bytte länkarmarna på -77:an; pressade dem i skruvstädet...
Finjustering gjordes med handsläggan. :D
Satt som en smäck!
Inte optimalt kanske, så kan man få bussningarna ipressade för en 50-lapp så känns det som taget.

Framvagnsinställning skadar nog aldrig efter ett sådant jobb, men inget jag har bytt mig om i alla fall. Man byter ju bara ut en del mot en ny, och har den samma mått som den gamla så ska ju inget ändra på sig?
Och det är ju inte så att bilen blir helt okörbar i så fall. Fast man kanske inte bör sätta på findäcken det första man gör om man väljer att avvakta med inställningen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Allinug »

Tack för svar! Det känns som om denna verkstad inte har tillgång till hydraulpress kan man tro.

Bussningen i karossfästet då, hur kommer den dit? Det krävs ingen press där?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av janneR »

Den bussningen, om du menar den bakre, brukar gå dit med milt våld.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Allinug »

OK! Då behöver man inte oroa sig för att det ska vara några problem med att få dit bussningarna! :D

Jag har fått pris på Volvo-länkarm på 1100 kr och bussningar ca 300 kr/st, så det skiljer ju ganska mycket i pris jämfört med andra fabrikat. Själva konstruktionen är ju inte så märkvärdig så det kan väl inte skilja så mycket i utformningen att det ska spela någon roll om man inte har samma märke på bägge sidor. Det är väl en sak om man sätter någon "heavy-duty"-länkarm på ena sidan och har en vanlig länkarm på andra sidan. Då kanske bilen blir skum att köra..
Kanske valet av bussningar påverkar mer.

Jag är i alla fall ute i väldigt god tid, så jag behöver inte panikköpa något nu, utan kan ta det lugnt. :)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av StefanM »

Det verkstan menar är ju att det ibland är mer kostnadseffektivt att byta hela armen och oftast säljs de ju med bussningar och allting men inte alltid. De 240 armar som säljs så köper man ju bussning separat och man håller ju inte på och krånglar och flyttar över gamla bussningar. Hydraulpress har nog de flesta verkstäder så det är nog inte det som är problemet.
Håller själv på med delar och kan sälja tomma länkarmar för 595kr och med bussningar 795kr. Då pressar jag i den främre. Den bakre bussningen är olika höger och vänster original men jag vet inte hur kinkigt det är, den vänstra är hårdare än den högra.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Allinug »

OK!

Bussningarna på 240 verkar ju vara av toppkvalitet, jämfört med de som sitter på V70, men jag har inga planer på att flytta över några gamla bussningar. Jag behöver ju byta länkarm och då tänkte jag inte ha kvar de gamla originalbussningarna från fabrik.

Egentligen så frågade jag bara efter ett totalpris hos verkstaden för ny arm, ny bussningar och byte och det som jag tror att jag fick var priset för bytet, exklusive ditpressningarna av bussningarna. :? Och totalpriset skulle bero på vilken länkarm som skulle dit och om bussningarna var på. Och det bästa verkade vara om bussningarna var på.

Har även frågat om pris för byte på Volvo-verkstaden och det var dubbelt så dyrt. Dessutom skulle Volvo-verkstaden ha ytterligare en tusenlapp för hjulinställning.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Allinug »

Jag har införskaffat länkarm och bussningar och fått ditpressat bussningen som skulle pressas i länkarmen.

Ursäkta en dum fråga, men vad ska göras med den andra bussningen? Ska den sättas fast på pinnen på länkarmen före montering? Eller ska den sättas i karossfästet först?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Råda »

Monteras i karossfästet
Jonas Anderot
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Allinug »

OK, tack för svaret!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av schassen »

kan ju tilllägga i ämet att bakre bussningen kan bytas mot pollytran köpes på kg trim. då behåller du stålhylsan o bars stoppar in busssningen. lycka till. mvh hans
Kurresmackk

Re: Länkarmar och bussningar till framvagn

Inlägg av Kurresmackk »

Finns det någon här runt Fjollträsk som skulle kunna hjälpa till med bussningsbyte eller bärarmsbyte mot betalning?
Säg ett pris.


Senast uppknuffad av Anonymous 13 april 2016, 07:01.
Skriv svar