Tripp- och vägmätare fungerar inte

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Tripp- och vägmätare fungerar inte

Inlägg av Allinug »

Tripp- och vägmätaren på 93:an fungerar inte och det är lite jobbigt eftersom man inte har någon koll på hur mycket soppa bilen drar per mil längre. Man vet bara hur mycket man tankar...

Klockan, hastighetsmätaren och tankmätaren fungerar. Tripp- och vägmätaren har stannat vid ett tillfälle förut och har gått att få igång igen genom att trycka på nollställningspinnen, men nu verkar detta trick inte fungera längre. Själva nollställningspinnen känns stabil.

Om man ska titta lite på hur det ser ut på en sådan här mätare, och ev hitta reservdelar, vilka årsmodeller har lika mätare som 93:an?

Vad är det vanligaste felet när tripp- och vägmätaren inte fungerar?

Om man ska ta ut mätaren från bilen, behöver man då inaktivera airbagen?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Tripp- och vägmätare fungerar inte

Inlägg av Enbacka »

Vanligaste felet brukar väl vara ett av plastdreven som går sönder. Tror drevet är lika stort på alla 240 med elektrisk mätare, kanske även 740? Inte helt 100% längre fastän jag plockat sönder några :roll: Tror inte du behöver bekymra dig om airbagen men vill du vara på säkra sidan kan du ju koppla ur den.
-----------------
Jan E
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Tripp- och vägmätare fungerar inte

Inlägg av Allinug »

Går det att köpa plastdrevet separat?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Tripp- och vägmätare fungerar inte

Inlägg av Allinug »

Jag har hittat en beskrivning på hur man byter ut plastdreven, från någon firma som också säljer mätardrev till olika bilar.
http://www.partslunacy.com/web_document ... ctions.pdf

Även en annan reparationsbeskrivning, en för mekanisk och en för elektrisk mätare: http://www.davebarton.com/240-odometer-repair.html

Det verkar vara ett mindre kugghjul med 25 tänder och ett lite större kugghjul med 15 tänder som är inblandade i detta med mäta vägsträckor.

Är det något annat i instrumenthuset som brukar gå sönder som man ska passa på att byta när man ändå plockat ut instrumentenheten?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Tripp- och vägmätare fungerar inte

Inlägg av Allinug »

Hmm, vissa 92-93:or har tydligen kugg med 26 tänder och vissa 92-93:or har kugg med 25 tänder... :?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Tripp- och vägmätare fungerar inte

Inlägg av Allinug »

Nu har jag hittat någon som säljer kugghjul med ännu fler tänder, till 240. :shock: Man får nog öppna och kolla hur många det ska vara. Fast det får vänta till efter besiktningen, för jag vill ju inte råka sabba bilen innan.

Jag har fått nys om en 3D-skrivare på jobbet... Kanske är det lätt att skriva ut kugghjul med en sådan? 8-)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar