Falsk polisbil beslagtagen

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Posse »

Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Jon-Erik »

Bättre det än att få bilen sönderskjuten och kanske bli dödad om man skulle råka hamna mitt i ett rån?
Har det hänt en trafikolycka ska man kunna förutsätta att man får hjälp då det kommer något som ser ut som en polisbil.....
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Posse »

Uppföljande artikel:

Beslagtagen "polisbil" lämnas åter till ägaren

Personligen finner jag det fullständigt absurt att det tydligen är helt okey att vanliga privatpersoner kör omkring i fejkade polisbilar. :shock:
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Lina »

Dock inte tillåtet att ha polisvapnet & blåljus inkopplade som den bilen har.

Här några bilder på den bilen.
Bild

Bild

Bild

Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Tilly »

Tidigare var det ju en här på forumet (tobiasg eller något sådant) som hade två 244:or som hade polisdekor av 80-talsmodell. Såvitt jag minns hade han varit i kontakt med polisen och det var tydligen okej sålänge det satt koppar över blåljusen och han själv inte utgav sig för att vara polis. Så det är nog okej enligt svensk lag.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Götesson »

Om du frågar dem över telefon så är det inga problem, men dyker du upp i bilen sen så är det en annan femma.
Min bror lackade sin 240 -89 med blåa skärmar och diverse dekaler o sådant och skrev PÖLIS på sidan om bilen, han hade kollat upp med diverse poliser om detta var okej och alla sa att det var okej då min bror sa att dem inte har haft volvo 240 med blåa färgen utan svarta skärmar. Första turen i bilen blev han stoppad och polisen på plats hade blivit tillsagd av polischefen att min bror var tvungen att avlägsna dekalerna på plats elle så skulle bilen bli beslagtagen och körd till skroten. Dett stod det också om i tidningen, poliserna som hade mött honom trodde det var en kollega som var ute och åkte. Fick sedan papper hemskickat att han kunde bli straffad för detta om dem tog upp det i tinget elle något, dagsböter upp till 10 000:- eller häktad i upp till 6 mån. Så lita inte alltid på vad poliser säger!!!
// Benjamin Filip Götesson
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Björne »

Känns ju som att Polisen överreagerar på denna bilen just. Om man ställer den mot dagens Polisbil så är det inte en dekal som är rätt. Om det nu skulle vara förvillande så är det ju personen i sig som borde skaffa glasögon som tycker det är likt *med lite humor i tonen*

Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Lazze S »

Finns en ca 30 min lång video på you tube om denna bil när dom åker ner till Elmia med den och blir stoppad minst 6-7 gånger utefter vägen. Bilen ligger ute på Blocket för 46 000.- om nån är intresserad.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Posse »

SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av SkauneJohan »

det kan ju absolut gälla nya bilar men veteranare tycker jag absolut ska få likna dåtida polisbilar
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Jon-Erik »

SkauneJohan skrev:det kan ju absolut gälla nya bilar men veteranare tycker jag absolut ska få likna dåtida polisbilar
Och du tror att moster Magda och farbror Bertil håller reda på vad som är veteran och ej?
För att inte tala om alla turister och liknande....
Står det POLIS ska man kunna räkna med att det är the real thing. Utan undantag!
Inte en dag för tidigt att det kommer lagar som rensar upp.
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Falsk polisbil beslagtagen

Inlägg av Tilly »

Tyvärr så missbrukas ju alltid sådant här så det är nog på tiden att det kommer till någon regel. Jag hoppas bara reglerna inte blir alltför stelbenta så att det helt omöjliggör för ägare av äldre polisbilar att ha kvar delar av designen.

Som jag tycker så borde lagen innebära att det blir förbjudet att ha ordet POLIS samt polisvapnet tryckt någonstans på bilen samt att blåljusen skall vara övertäckta eller avlägsnade. Då tror jag att risken är ganska liten att någon tar fel. För samtidigt så är det lite roligt att bilar som har en historia inom polisen kan få ha dekalerna kvar (men utan bokstäver eller vapen då).
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar