B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trött.

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trött.

Inlägg av Djo »

Ja igår helt plötsligt började bilen gå som ett lass skit tomgången pendlade mellan 500-1000 rpm stängde då av bilen startade den gick den kast fortfarande så lätt den gå en stund sen stängde jag av den och lätt den stå en stund. Sedan startade jag den och skulle hem gick bra på tomgång men den hackade och kändes trött när man accelererade. Jag hade dåligt med soppa så tänkte inte mer på det. Dock tankade jag idag och symptomen är kvar. Hade gått som en dröm innan konstigt nog.

Vid ett rödlyse och jag skulle iväg var det som jag hade tappad 50hk sen ryckte den till kraftigt och började gå helt okej men med ryckningar med jämna mellanrum.

Från att gå bra köra en vända sen helt plötsligt gå skit på 1 sekund.

Har kollat felkoder har inga känns ju spontant som den ej får bensin. Undrar då om reläet kan ställa till med dessa symptom eller pumpen. Men samtidigt känns det konstigt om någon av dessa skulle fått någe tvär ryck och blivit kass helt plötsligt.

Går mestadels bra vid jämn gas och jätte lugn körning men ibland även då vill den ej.

Filtret är bytt för cirkus 800 mil sedan.

Tacksam för svar Mvh Erik.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
twimp
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 oktober 2014, 16:20

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av twimp »

Du kan ha fått in fukt eller dyligt i tändmodulen?
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Tobbe »

Kanske det har kommit med nån smuts från tanken när du hade lite bensin o satt sig i nåt bränslefilter?
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Djo »

twimp skrev:Du kan ha fått in fukt eller dyligt i tändmodulen?
Känns faktiskt lite långsökt att fukt skulle ha lyckats kommit in i den och om det skulle ha hänt borde problemet inte kommit så plötsligt men har en extra ligger så kan ju prova med den.
Tobbe skrev:Kanske det har kommit med nån smuts från tanken när du hade lite bensin o satt sig i nåt bränslefilter?
Ja det kan ju hända faktiskt men ja vem vet. Känns ju halvroligt att bytta filter igen då det är nytt.

Ja bra med lite tankar och tackar för era svar. :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Allinug »

När jag hade sådana problem med konstig tomgång och ryck med 93:an, så var det tjuvluft och problem med luftmassemätaren som ställde till det.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Djo »

Allinug skrev:När jag hade sådana problem med konstig tomgång och ryck med 93:an, så var det tjuvluft och problem med luftmassemätaren som ställde till det.
Okej ska kolla tjuvluft. Dock går den bra på tomgång oftast men kanske någon slang som är halvkass ska kollas.

Bytt kamrem nu (var dags så kolade så den ej hoppat men det hade den ej) Så byter nu när jag ändå hade rivit.

Tjuvluft och kassa slangar ska kollas imorron. :)

tack för tipset. :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Djo »

Kamrem och alla andra remar bytta nu.

Hål i insugsslang bakom lmm hittades lagades men nä den går inte som den ska ändå nu är det fan bara soppa pumpen eller filtret kvar som jag har som gissning.

Blir kanske att beställa hem ny pump och filter från kl racing och hoppas det löser problemet annars vetefan vad det är.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Allinug »

Har du provat att koppla ur luftmassemätaren, så att du vet att det inte är den som är problemet? För funkar inte den så blir inte fördelningen av luft och soppa rätt och då kan man uppleva det som att bilen inte får bensin och blir kraftlös.
Om bilen går bättre när lmm är urkopplad, så får du prova att sätta dit en annan lmm (med numret 016).
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Djo »

Allinug skrev:Har du provat att koppla ur luftmassemätaren, så att du vet att det inte är den som är problemet? För funkar inte den så blir inte fördelningen av luft och soppa rätt och då kan man uppleva det som att bilen inte får bensin och blir kraftlös.
Om bilen går bättre när lmm är urkopplad, så får du prova att sätta dit en annan lmm (med numret 016).
Juste det har du faktiskt rätt i ska prova det direkt tackar för tipset :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Djo »

Ja ibland tänker man inte på allt nu sitter det en ny lmm där och felet vekar vara löst.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Indalsman »

När jag läser detta så känner jag igen symptomen på min 245. Kanske är dags för ett LMM byte på den? Den uppför sig väldigt lika, fast den går bra på tomgång men känns lite ryckig och går lite trött på lägre varv/segdragning.
//Per-Arne
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Djo »

Indalsman skrev:När jag läser detta så känner jag igen symptomen på min 245. Kanske är dags för ett LMM byte på den? Den uppför sig väldigt lika, fast den går bra på tomgång men känns lite ryckig och går lite trött på lägre varv/segdragning.
Ja verkar ju liknande som min. Ryck kontakten och kolla om den går bättre då det gjorde min.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Indalsman »

Djo skrev:
Indalsman skrev:När jag läser detta så känner jag igen symptomen på min 245. Kanske är dags för ett LMM byte på den? Den uppför sig väldigt lika, fast den går bra på tomgång men känns lite ryckig och går lite trött på lägre varv/segdragning.
Ja verkar ju liknande som min. Ryck kontakten och kolla om den går bättre då det gjorde min.
kan uppdatera med att jag köpte en beggad LMM för 300kr och nu går bilen som den ska, inga mager ryckningar och den svarar på gasen som den ska.
//Per-Arne
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Djo »

Indalsman skrev:
Djo skrev:
Indalsman skrev:När jag läser detta så känner jag igen symptomen på min 245. Kanske är dags för ett LMM byte på den? Den uppför sig väldigt lika, fast den går bra på tomgång men känns lite ryckig och går lite trött på lägre varv/segdragning.
Ja verkar ju liknande som min. Ryck kontakten och kolla om den går bättre då det gjorde min.
kan uppdatera med att jag köpte en beggad LMM för 300kr och nu går bilen som den ska, inga mager ryckningar och den svarar på gasen som den ska.
Trevligt det :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Indalsman »

Måste erkänna att jag fortfarande har ryckningar och orolig motorgång... Just när man ligger och håller jämn gas och vid t.ex smygkörning på 2ans växel i ca 30km/h och efter motorbromsning och svagt gaspådrag. Ja väldigt ofta just vid lite gas.
Börjar nästan misstänka gasspjällgivaren, brukar den ge såna här symptom? Jag har kollat att den klickar vid tomgångs läget iaf. När man tom gasar så är det precis efter det där klicket som den ruskar till ibland men vid mer gas så svarar den helt OK.

Inga felkoder finns lagrade naturligtvis....

EDIT

Läste denna lite noggrannare http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf

Jag trodde att 231 va kod för inget fel men nu när jag läser så ska det ju vara 111... Jag har 231 hela tiden, även efter en radering tror jag? Faan nu vart jag osäker, men jag vet att jag haft 231 väldigt många gånger...
//Per-Arne
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Djo »

Ja då har du ju något mer fel som lurar.

Ska erkänna jag med att jag ibland har ryckningar fortfarande och orolig tomgång men ska gå över allting till våren byta vakum slangarna och sådant så man vet att allt är fräscht.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Indalsman »

Nu blir det inge mer om detta för min del för jag har sålt bilen och jag hoppas att dom nya ägarna fortsätter ta hand om den.
//Per-Arne
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: B230f LH 2,4 inga felkoder men motor går hackigt och trö

Inlägg av Djo »

Varning köp ej Biltemas LMM innanmätet lossnade på min vilket gav väldigt udda motorgång 4 månader höll den knappt (spökat endel ett tag ändå)

Dock inga problem lämna tillbaks den.

Får hoppas pengarna kommer in på kortet också.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar