240 SE -90 Genomgång och rostlagning (Såld)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Skriv svar
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

240 SE -90 Genomgång och rostlagning (Såld)

Inlägg av Enbacka »

Kan väl dra igång en tråd om denna bil också. En 240 SE -90, minns inte km för tillfället men ungefär inkörd :roll: . Köpte den i bolag men en polare våren 2013 (tror jag det var) av en ung kille som inte fick igång den längre.B200F med en M47 bakom. Söndrig och skitig beige inredning,C-lås,elhissar fram och elspeglar. Olika fälgar fram&bak men fick med kompletta uppsättningar iaf, Virgofälgarna är 14" pirat och dåliga däck på allihopa.

Tanken var att få igång den,fixa lite rost,leta upp felande lister,vaxa å sälja vidare men pga andra projekt så lämnade den på backen vid garaget. Men nu tänkte vi försöka starta upp projektet igen.

Ungefär såhär såg den ut då vi tog hem den
Bild

Första och största felet då vi köpte den var att den inte ville starta eller gå ordentligt, kollade felkoderna och konstaterade att LMM var kass. Kollade så kamremmen stog rätt,slog i mera bränsle,bytte stift och kablar,drog ur LMM och visst hoppade den igång fast den gick lite rötet :lol: De hade försökt byta en massa grejjer utan framgång på den så de blev väl lite snopna då vi körde hem dem av gården ^^

Väl hemma efter kamrems-,olje och diverse filterbyten började den bråka igen då man skulle ha igång den. Efter mycket felsökning visade det sig att någon ***** kopplat anslutningarna på tankarmaturen fel så pumparna har motarbetat varandra :shock: :evil: så tankpumpen har tryckt genom returen och huvudpumpen från "rätt" håll. Konstit att jag ändå kunde köra hem den 60km :lol:

Sen var vi och rensade några 240is som skulle bli is/varmansbilar på grejjer,där plockade vi bla en blå inredning som fick ersätta den fula beige som satt i den.

Golvet såg fint ut
Bild
Bild

Gamla inredningen ute. Enda som jag tyckte var värt att spara var de beige elhisshandtagen fram, resten var antingen oljigt eller sönder så det åkte på tippen
Bild
Bild

Den "nya" inredning in, tyckte den blev mycket trevligare! Monterade även elhissar bak då jag hade extra liggandes
Bild
Bild
Bild

Ut och dammade av den förra sommaren
Bild

Och såhär ser den ut i dagsläget, båda bakskärmarna ska fixas. Får se vad som gömmer sig på andra ställen då man börjar gräva lite.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Enbacka den 7 februari 2015, 16:13, redigerad totalt 2 gång.
-----------------
Jan E
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Djo »

Söner härjad ungdomsbil roligt ni gör nå vettigt av den igen. :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Enbacka »

Körde in den i garaget idag för att kolla genom vad som behövs nytt i framvagnen och fixar några elfel. Polaren jobbar på denna medan jag själv väcker upp min gula från vinterdvalan.
Bild
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Enbacka »

Kapade lite i skärmarna häromdan för att kolla hur det såg ut. blir nog att fixa nya innerskärmar en bit också eller om jag smider ihop nåt själv.

Sen så var ena bakskärmen full med spackel, tydligen har någonting som varit i bakluckan bulat ut den ordentligt vid baklampan. Ska försöka knacka in den lite istället så man inte behöver spackla hela skärmen. Finns även en bula under tankluckan där något har tagit i, syntes också på skärmkanten att den fått en smäll.

Letar bulor i spackeldjungeln
Bild

Här syns ena på skärmkanten om man kollar noga.
Bild

Kex
Bild

Mera kex och någon gammal rostlagning med tenn
Bild

Tröskeln behöver också lite ny plåt
Bild

Andra sidan
Bild

Finns också hål in i baljorna som behöver svetsas och någon lapp längre fram på trösklarna
-----------------
Jan E
spelkvist
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:59

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av spelkvist »

hejsan, såg att du kasta ut den beige inredningen, undrar om du kanske har kvar handbroms konsollen (mellan sätena fram i beige ? min är nämligen sprucken o ful! mvh Linus spelkvist
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Enbacka »

Tyvärr så fattades den redan då vi köpte bilen.
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Enbacka »

Har börjat måtta in lite runt ena skärmen, måste kröka ihop en egen innerskärmkant också då det inte fanns mycket kvar av den.

Bild
Bild
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Enbacka »

Fixat lite på en innerskärm idag.

Bild

Bild
-----------------
Jan E
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Råda »

Tråkig rost att fixa. Synd att inte 240 fick plast innerskärmar bak från fabrik. Min 92 har eftermarknads innerskärmar och har nog klarat skärmkanterna bak tack vare dom.
Jonas Anderot
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Enbacka »

Jo det är lite jobbigt ställe att svetsa på. Har du några bilder på dem, är det liknande som i framskärmarna?
-----------------
Jan E
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Råda »

Tror det är Lokari innerskärmar.

BildUntitled by redblockk, on Flickr

BildUntitled by redblockk, on Flickr
Jonas Anderot
locutus67
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 januari 2014, 18:43
Ort: Upplands Väsby

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av locutus67 »

Jag har nya innerskärmar till salu endast provmonterade, som jag kan ta med när jag far ti Maxmo 2/10 om du är intresserad. :D
Volvo 242 TIC -84
antote
Donator
Donator
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 november 2011, 04:49
Ort: Skåne

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av antote »

Maxmo = Malmö? Vad för pris pratar vi?
OT. Blev innerskärmkanten bra? Har själv använt Klokkerholm med gott resultat.
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
locutus67
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 januari 2014, 18:43
Ort: Upplands Väsby

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av locutus67 »

Hej nej Maxmo ligger i Finland 3 mil norr om Vasa , nära Enbackas Korsholm, priset är 900 kr + ev. frakt.
Volvo 242 TIC -84
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Enbacka »

locutus67 -> mja det ska jag fundera på, det är de i plast som Råda pratade om då eller?Vad har du för ärende till maxmo då om man får fråga? den 4/10 är det annars en skrotmarknad vid Bil och motormuseet i Vasa om du stannar så länge :p

antote -> Innerskärmkanten blev jag tvungen att göra själv, hittade inga från klokkerholm då jag letade? De yttre kanterna jag har så är dock av klokkerholm. Men den blev nog helt godkänd fastän den var hemmagjord :roll:
-----------------
Jan E
locutus67
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 januari 2014, 18:43
Ort: Upplands Väsby

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av locutus67 »

Ja dom är i plast köpta på volvogue.com kunde inte ha dom på min bil för dom tog i däcken (kör Ocean MK 18 225/40-18), ja ska ti Maxmo på älgjakt marknaden sku ha vari kiva men då sitter ja på pass.
Volvo 242 TIC -84
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Inlägg av Enbacka »

Bilen såld i projektstadiet, nya ägaren är välkommen att fortsätta tråden om han vill.
-----------------
Jan E
Skriv svar