80glt svårstartad kall

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

80glt svårstartad kall

Inlägg av schassen »

presis som rubriken säger bilen går kanon i övrigt.
1 tändsidan helfrisk.
2 bränslefilter nytt volvo org
3 kallstartsventil sprutar när motorn kall o startmotorn går.
4bränsle relä bytt till annat (grön mod)
tipps o ideer motages tacksamt. inte min bil men en polares.
Jag är yrkes mek men inte på volvo bilar. mvh hans
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: 80glt svårstartad kall

Inlägg av Indalsman »

Om du sprutar startgas startar den direkt då eller är den lika tjurig på det?

Är det tätt mellan spjällhus och bränslefördelare?
//Per-Arne
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: 80glt svårstartad kall

Inlägg av schassen »

Jag har kollat med start gas i tjuvlutsyfte men inte ur startsynpunkt. kollar o återkommer. mvh hans
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: 80glt svårstartad kall

Inlägg av schassen »

Nu har polaren testat med start gas o enl uppgift mer tjurig än annars. kan tillägga att tändsidan är allt ok o nytt inte biltema prylar kollade även spänning till styrtycksventilen i går o där var 12 volt har provat md annat relä ochså ( grönt).
tips o ider? mvh hans
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: 80glt svårstartad kall

Inlägg av Indalsman »

Har du provat med en bränsletrycks mätare och sett vad du har för tryck just vid uppstart av kall motor?

Hur länge får han nöta på starten innan den startar då?

När den väl startar går den orent då eller går den jämt och fint?
//Per-Arne
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: 80glt svårstartad kall

Inlägg av schassen »

ca 20-30 sec går väl inte direkt vackert tycker inte att dom motorerna gör det ens varma om jag ska vara ärlig. inte fören systemet med 2.4 kom 90 så går motorerna städat. har du nån aning om vad den ska ha i system tryck? mvh hans
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: 80glt svårstartad kall

Inlägg av Indalsman »

Gå igenom detta så kan du nog hitta några svar.

Info om motor och runt omkring utrustning = http://www.240.se/litteratur/tp30156_2.pdf

Info om bränslesystemet = http://www.240.se/litteratur/tp30454.pdf
//Per-Arne
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: 80glt svårstartad kall

Inlägg av schassen »

STORT TACK Per- arne!!
Tog 10min max för att konstatera felet bilen går ju bara på 1 av pumparna.Att sen polaren säger att bilen går bra i övrigt vilkert den gör om man ligger lungt i 100 tex men inte under belastning. Vilket jag märkte omg,Men jag är ju proffs dock inte på volvo. Märkte ju att den både mager rycker o spikar. huvudpumpen går ju inte.
bryggade 30 o 87 på bränsle pumps relä o pumpen startade direkt. körde en runda o NU går ju bilen som en glt.
nytt relä best på volvo.Hoppas att jag nån gång kan återgälda hjälpen till dig. behöver du hjälp med nån amerikansk bil rent teknisk sett tveka inte utan bara hör av dig. mvh hans :D :mrgreen:
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: 80glt svårstartad kall

Inlägg av Indalsman »

schassen skrev:STORT TACK Per- arne!!
Tog 10min max för att konstatera felet bilen går ju bara på 1 av pumparna.Att sen polaren säger att bilen går bra i övrigt vilkert den gör om man ligger lungt i 100 tex men inte under belastning. Vilket jag märkte omg,Men jag är ju proffs dock inte på volvo. Märkte ju att den både mager rycker o spikar. huvudpumpen går ju inte.
bryggade 30 o 87 på bränsle pumps relä o pumpen startade direkt. körde en runda o NU går ju bilen som en glt.
nytt relä best på volvo.Hoppas att jag nån gång kan återgälda hjälpen till dig. behöver du hjälp med nån amerikansk bil rent teknisk sett tveka inte utan bara hör av dig. mvh hans :D :mrgreen:
Kanon, ja är du duktig på mopar? Har en Dodge Aspen -77 som jag håller på och renoverar 318 motorn till.

Här kan du läsa lite om den.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294170

Alltid bra att ha nån att kontakta om man kör fast eller har nå frågetecken.
//Per-Arne
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: 80glt svårstartad kall

Inlägg av schassen »

Jepp Per arne. MOPAR. kan jag i sömen.
1 synd att du redan kommit så långt på motor projet.
anledningen är att det fanns ett företag i usa som hette arrow racing som gjorde budget trim på bla 318.
Jag gjorde som dom sa o fick en maskin som lev 291hk bromsade inga fantasi hästar.
Du är ju delvis rätt på det men skriver ur minnet.
1 hitta en van motor från 89-92/ inga magum motorer. varför då undrar du jo dom har rullkamm orginal samt closde camber toppar o gjorda för blyfritt. dom ska planas på toppdecket o på insugs sidan. då får du upp kompet. 4 ports insug.
Jag använde dodge orginal från 84 iom att jag hade ett liggande samt thermoquad (bakelit)förgasare finns inga delar till dom mer än packningssatser men blir inte varma o ingen fattar hur dom funkar så köpte 10 st i usa för 100$ byggde i hop 1 förgasare för 440 vilket absolut inte ska gå på en 318 men sen primärer portarna är så små så det går ändå o sekundär portar är djävulskt stora.Mopar brytarlösa tändning med orange box ställd på 27grader vid 3000 varv utan vacum ( för blyfri 95) hedders + dubbelt avgas 2.5 tum med raptor reflektions ljuddämpare.Naturligt vis så är lager o kamm drivning nytt.
Ligger i en dodge dart 73 4d pinne med aut 904 o diffad 8/1/4 jag hade den som bruks bil i 8 år året runt o rosten har satt sina spår står nu i ladan o väntar på renovering.I övrigs så har jag landet enda custom 880 stw 65 som dessutom är svensksold. samt dodge wc 52 från 1943 o en 4wd dodge b 350 van från 1990 på mitt företag.
Så kom gärna med mopar frågor.mvh hans
Skriv svar