Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Skriv svar
kapten_haddock
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 september 2014, 07:38

Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av kapten_haddock »

Förarstolen på min 245 har som glidit bak på högra sidan, och är som glappt, om man ruckar på ryggstödet är det just på högersidan som det glappar.
Någon som har svaret på varför och hur jag gör för att få till det?

MVH/
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av StefanM »

Stommen brukar väl spricka på en del om jag inte minns fel. Har svetsat nån tror jag. Det bästa du kan göra är att skaffa en donatorstol som är fräsch, gärna en höger för de brukar vara skapliga i skumgummit och sen plocka ihop en av två. De är ganska enkla att ta isär och klädsel och sånt flyttar du från din så de behöver inte vara lika på det viset.
kapten_haddock
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 september 2014, 07:38

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av kapten_haddock »

Stolen som e paj är i skinn, jag har en passagerarstol i tyg man kanske skulle kunna använda, men jag antar att stommen inte går att använda från passagerarstolen till förarstolen?

Annars kanske man kan laga, ser inte så mkt fram emot att klä av eländet med knapparna som sitter.

MVH/
antote
Donator
Donator
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 november 2011, 04:49
Ort: Skåne

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av antote »

Jag har rätat upp en tygstol en gång med gott resultat. Angående skinnstol så finns det en tråd om det på forumet.
Anders
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Jon-Erik »

kapten_haddock skrev:Stolen som e paj är i skinn, jag har en passagerarstol i tyg man kanske skulle kunna använda, men jag antar att stommen inte går att använda från passagerarstolen till förarstolen?
Själva stommen är densamma, det är gångjärnen som skiljer mellan sidorna.
Antingen har själva stommen börjat släppa i svetsningarna eller också är det gångjärnen som blivit utslitna och kuggat över.
Har själv bara råkat ut för trasiga gångjärn.
Bara att ta isär och se vad som behövs...
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Djo »

Hejsan måste bara undra i denna tråd om stolar hur kommer det sig att stolarna är så kassa i 240 ?

Min till exempel en 92a med 22780 mil på mätaren sitter fan snart på golvet svankstödet gav upp förut och nu har ytterligare en del i ryggen lossnat och ramlat ner (känns som någe fyrkantig klump) desuttom glapp på 1-2 dm i ryggen.
Så just nu skulle nog denna stol främst uppskattas av ringaren i nottredam. Ja man sitter verkligen så illa.

Ne jag ska försöka få i några andra stolar icke 240 tyvärr men dom är för kassa. Först och främst på förarsidan (passagerare är dyng fräsch men vill ju ha matchande på höger och vänster)

Suktar efter v70 N stolar men tycker bildelsbasen är aningens dyr.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Lazze S »

Från 86 ändrade Volvo på ryggramen till 240. Den är klenare och pajar ofta.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av StefanM »

och sen stoppningen /skumgummit som vart sämre på de senare.
Men sen kan man å andra sidan inte skylla på stolen om den är trasig på nåt vis, då får man ju såklart åtgärda det innan allt bara blir värre. De flesta 240 man lagar har ju stolar som är bedrövliga men folk gör ju inget åt det heller så..........

Finns stoppningen att köpa fortfarande?
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Djo »

Lazze S skrev:Från 86 ändrade Volvo på ryggramen till 240. Den är klenare och pajar ofta.
Jo hört om det förr tyvärr.
StefanM skrev:och sen stoppningen /skumgummit som vart sämre på de senare.
Men sen kan man å andra sidan inte skylla på stolen om den är trasig på nåt vis, då får man ju såklart åtgärda det innan allt bara blir värre. De flesta 240 man lagar har ju stolar som är bedrövliga men folk gör ju inget åt det heller så..........

Finns stoppningen att köpa fortfarande?
Ja det ante mig att det vart sämre kvalité på stoppningen med.

Svank stödet lagade vi förr men det höll inte nå vidare sen att den nu har gått sönder än mer (vet ej exakt vad som ramlat löss i rygg delen)

Nej stoppning går ej att köpa längre har setat och letat efter det men ej funnit.

Men går ej att skylla på stolen vetetusan vist kan man laga den men Nog är det den undermåliga konstruktionens fel.

Finns flera andra bilar som har stolar som håller långt över 50000 mil att min inte ens gått hälften men knappt har stoppning eller ens en stomme som är hel eller ens kvar. Nej det är inte stolens fel det är konstruktörens så det har du faktiskt rätt i.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Lazze S »

Stoppningen i stolarna blev sämre när dom inte fick använda freon i skumgummit.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Djo »

Lazze S skrev:Stoppningen i stolarna blev sämre när dom inte fick använda freon i skumgummit.
Jaha ytterligare en gång har miljökrav försämrat något.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Lazze S »

Minskningen av metall i ryggramen var visst nån sparåtgärd från Volvo.

Har du långt till nån av Returbilens filialer. Där kostar alla tygstolar 200.-/st, i skinn 300.-

Kan vara svårt att hitta hela stolar från nyare Volvo då en del smällar av stolskuddarna innan bilarna ställs ut till självplock.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Djo »

Jag måste bara återkomma med att jag fick tag i ett par grymt fräscha v40 stolar på bildelsbasen sitter i bilen gör dom japp och skönt sitter man :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Indalsman »

Djo skrev:Jag måste bara återkomma med att jag fick tag i ett par grymt fräscha v40 stolar på bildelsbasen sitter i bilen gör dom japp och skönt sitter man :)
Va det mycke jobb för att få dom att passa?
//Per-Arne
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Djo »

Indalsman skrev:
Djo skrev:Jag måste bara återkomma med att jag fick tag i ett par grymt fräscha v40 stolar på bildelsbasen sitter i bilen gör dom japp och skönt sitter man :)
Va det mycke jobb för att få dom att passa?

Beror på vad man menar med mycket jobb.

Jag slaktade original skenorna så jag bara fick biten med bulthålen. fick borra såga och slita lite fick man isär skenorna och får ut den enbart.

Sedan fick vi kapa bort fästen på s40 stolen alltså där den bultas original plus någe mer konstigt. Sedan svetsa fast två L järn. Se dock upp med vart då det är någon aluminium eller annat icke svets bart material i s40 stolen. Testa med en magnet där magneten fastnar går det att svetsa.

Sedan får man testa vart man vill ha stolen jag flyttade ut den får att slippa ligga och nöta mot mittkonsolen som original gör (dock kommer man nära dörren) Men det funkar för mig och jag är bred axlad. Sedan får man svetsa fast skenorna där man tycker det passar.

Alltså är skenorna från s/v40 även höjd justeringen och allting från den stolen så allting känns modernt. dock är justeringen i bott för min del då hamnar man som en original 240 i höjd i bott läge ungefär :)

Så endel kapande mätande och svetsande är det. Sedan rensade jag på onödigt kablage och lött ditt 240 kontakterna till stols värmen (dock strular kontakterna till knapparna) så har ej kunnat testa än :)

Mycket jobb nej 1 dags jobb för att fatta hur man skulle få till allt och 1 halv dag för att få till andra stolen.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Indalsman »

Ok bra att veta, om man skulle göra en sån där operation skulle det då va möjligt att få stolen ännu lägre och längre bak? Fanns det utrymme för såna justeringar när du gjorde om fästena?
//Per-Arne
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Laga förarstol, ryggstöd snett o glappt.

Inlägg av Djo »

Indalsman skrev:Ok bra att veta, om man skulle göra en sån där operation skulle det då va möjligt att få stolen ännu lägre och längre bak? Fanns det utrymme för såna justeringar när du gjorde om fästena?
Lägre skulle jag gärna ha den men det är nog max 5mm lägre innan spärrarna för glidskenorna kommer gå ner i golvet och skapa problem där. Längre bak går ju men då får man bygga en annan konstruktion. När jag har stolen allra längst bak är det ej bekvämt med längden till pedalerna så jag har den något längre fram. och jag är 185cm lång. dock är jag himalns nära taket men det är man ju i 200 serien så.

Ska man komma närmare golvet måste det till en plattare stol eller att man bygger om golvet i bilen.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar