Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Lehto
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 januari 2014, 19:21

Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av Lehto »

Tja.

Behöver byta ut tändkablarna på min 240 -84 B23A, men undrar vilket märke ska man ha och var ska man köpa?
Eller ska man bara ta Volvo original, dem gick på typ 789:- från bilia, eller kan man få nått bättre märke för dem pengarna?
Ser ju samtidigt att man får en sats från skruvat.se för 400:- eller är det bara skit?

Vparts har också någon för 350:-
http://www.vparts.se/se/tandkabelsats-v ... 3-b20.html

Vill köpa något rejält som man vet är kvalité, som man vet håller och fungerar, kanske är det Volvo's original som gäller då?
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av Djo »

Bästa med original är ju att det står Volvo på grejerna :)

Sen är det ju bra kvalitet på det så.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av Volvo245GLT »

Om det nu är riktiga grejer man får på Volvo, har tydligen varit lite si och så med det...
Tydligen så prioriterar de inte längre våra över 20 år gamla bilar, och om de ens har delar till dem så är risken att de är "samma skit" som andra säljer.

Här har du en tändkabelsats för 199 kr:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... lvo-57894/

Har kört med Biltemas tändprylar (ej stift dock!) till alla mina bilar och aldrig haft några problem.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
NayaBeach
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 november 2014, 18:16

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av NayaBeach »

Alltid Biltema för min del. Aldrig blivit besviken.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av SkauneJohan »

det enda jag skulle undvika på biltema är tändstift(NGK ska det va) oljefilter är jag även smått osäker på, gula h4(går itu snabbt) och glykolen har även varit utspädd nån gång

annars är motorolja, växellådsolja, spolarvätska, packningar, lampor, silvertejp, bromsbelägg/bromsbackar/skivor och multispray väldigt bra som jag har testat
volvo 244-82 Bild
rakskuret
Moderator
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av rakskuret »

jag hade tändkabel från mekonomen den mellan tändspolen o fördelaren men bilen gick kass

köpte volvo orginal det blev mycket bättre så jag rekomenderar bara VOLVO
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av Indalsman »

Vparts säljer bra grejer, killen bakom företaget är Volvo nörd så där vet man vad man får :)
//Per-Arne
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av Lazze S »

Köp annars silikonkablar till V8. Då får du visserligen 2 satser men till samma pris som 1 på Volvo. Körde bra många mil på mina 240 med dessa.
Användarens profilbild
240_muffel
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 december 2014, 13:56
Ort: Västernorrland

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av 240_muffel »

Original tändkablarna (bougicord) fungerar ju alltid bra, dem köpte jag till min 1986 B230E 244:a och 1988 B230F 245:a
Köpte Mekonomens till 77:an för ca ett år sedan, men det kändes inte riktig bra. Nu kostade jag på 1977:an en sats med 5 Bosch tändkablar... det blev definitivt en förbättring. :D
Allt går att laga - ibland fattas det bara lite tid och pengar... men bättre tider kommer !

Volvo 240 "Jubileumsmodell 1977
Volvo 244 GLT 1986
Volvo 245 Televerkare 1988
Audi 80 B4 1994
Användarens profilbild
240_muffel
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 december 2014, 13:56
Ort: Västernorrland

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av 240_muffel »

SkauneJohan skrev:det enda jag skulle undvika på biltema är tändstift(NGK ska det va) oljefilter är jag även smått osäker på, gula h4(går itu snabbt) och glykolen har även varit utspädd nån gång

annars är motorolja, växellådsolja, spolarvätska, packningar, lampor, silvertejp, bromsbelägg/bromsbackar/skivor och multispray väldigt bra som jag har testat
Hör kanske inte hit... men Biltemas bromsbelägg till 240 skulle jag INTE rekomendera :o ...
Jag köpte dem för ett par år sen när jag 1 eller 2 dagar innan julhelgen upptäckta att mina belägg bak var slut och jag skulle resa till Tyskland den 27. december med GLT:n... Fanns inget att välja på... inga andra reservdelsbutiker öppet under juldagarna.
Resan till Tyskland gick bra, det blev 200 blås på Autobahn då och då och nån hårdare inbromsningar därefter. Dagen efter resan hörde jag konstiga oljud från bromsarna bak... beläggen hade släppt från plattan, på 2 av beläggen :oops: . Och det var ett helvete att få tåg i nya belägg i Tyskland i mellandagar :D ... men en liten lokal Volvoverkstad hade som tur några liggandes i ett skräphylla...
Aldrig mera Biltema belägg till mina bilar !
Allt går att laga - ibland fattas det bara lite tid och pengar... men bättre tider kommer !

Volvo 240 "Jubileumsmodell 1977
Volvo 244 GLT 1986
Volvo 245 Televerkare 1988
Audi 80 B4 1994
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av SkauneJohan »

har haft biltema belägg i många andra bilar utan problem, däremot belägg från cashman(icer tror jag de hette) dom tappade beläggytan efter 1 hård bromsning.....
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
240_muffel
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 december 2014, 13:56
Ort: Västernorrland

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av 240_muffel »

Kanske jag lyckades köpa några belägg som redan har funnits i hyllan för 10 år sen... jag vet inte... men det blev som det blev och dem släppte från plattan efter autobahn körning :| . Har man en gang upplevt nånting sånt med ett visst fabrikat så köpar man inte samma igen... :x ...
Cashman ska jag nog inte köpa heller ... aldrig provat fabrikatet tidigare... men, men...
Nja, får se hur tyska fabrikatet A-Tec sköter sig på autobahn.. monterade deras belägg runt om nyss på 245:an och ska till Tyskland på ett uppdrag nästa vecka :? På en VW fungerade dem bra tidigare...
Allt går att laga - ibland fattas det bara lite tid och pengar... men bättre tider kommer !

Volvo 240 "Jubileumsmodell 1977
Volvo 244 GLT 1986
Volvo 245 Televerkare 1988
Audi 80 B4 1994
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av Indalsman »

Har beställt en tändkabelsats från skruvat.se som var av Bosch fabrikat och hade bra kurs på priset. skruvat.se sålde även volvo orginal tändstift så det vart ett gäng såna också, nu får vi bara se NÄR paketet dyker upp och vad det är i det...
//Per-Arne
Per Nilsson
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 november 2011, 16:36

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av Per Nilsson »

Polaren monterade Volvo orginal tändkabelsats. Knappt 3 år sedan. När det var dags förtändstiftsbyte och tändstiften skulle lossas från kabeln. Har klämman som håller tändstiftet helt pulveriseras. Detta på 2 kablar. Detta är inte det enda exemplet på att Volvo orginals kvalité, inte är det som man tidigare vant sig vid.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Tändkabelsats, nått märke som är bättre?

Inlägg av Indalsman »

För flera år sen när jag hade en 740 och behövde tändkablar så for jag på skroten och gick och kollade på volvo motorer och letade efter ett par fräscha (till synes) volvo orginal kablar och dom fick jag för 50kr och dom gick resten av tiden jag hade bilen så även kablar kan man ha flax och hitta ett par bra på skroten.
//Per-Arne
Skriv svar