Ta loss baksäte o centrallås baklucka

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Ta loss baksäte o centrallås baklucka

Inlägg av Errim »

Hej alla
Jag håller på och monterar centrallås på min 240GL -92 (244). Monterade i våras relän, kablage och låsmotorer till dörrarna. Funkar kanon.
Nu har turen kommit till bakluckan. Jag ska alltså dra kablar från en förgrening vid vänster bakdörr till bakluckans lås.
Problemet är att jag inte får ut baksätet. Vet hur man gör teoretiskt men praktiskt går det inte. Lyckas inte föra det fram och tillbaka så att det släpper från fästena. Kan man ta bort ryggdynan först? Ser inte några fästpunkter för den?
Alla tips mottages tacksamt.

Jag behöver också ha ett lås till bakluckan avsett för centrallås så om någon har ett sådant så är jag mycket intresserad.
Med vänlig hälsning,
Bengt
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Ta loss baksäte o centrallås baklucka

Inlägg av Lazze S »

Om du köper Volvos kompletteringssats för bakluckan så följer det med dom prylar som behövs för att bygga om låset. Det är bara några småprylar. Baksätet måste du först ta ur sitsen. Spänn knät mot stolen och pressa sitsen bakåt så ska den släppa från kroken i golvet.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Ta loss baksäte o centrallås baklucka

Inlägg av Indalsman »

Ryggen sitter väl bara i 2st plåt-flärpar nere i varje hörn, sen för man väl ryggen rakt upp ur fästena vid hatthyllan? Jag har då tagit bort rygg delen utan att demontera sitsen, man får trycka ner sitsen i hörnen för att se ryggens fästen längst ut mot dörren längst ner på ryggdelen.
//Per-Arne
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Ta loss baksäte o centrallås baklucka

Inlägg av Djo »

Prova ta ut ryggen först. Kanske något haft ur det förr och då så sitter dom där flärparna nertill säkert inte fast (går knappt få ditt dom igen och ryggen sitter lika bra utan)

Vet när baksätet skulle ur min var första gången på den bilen då fick både jag och far ta i för kung och fosterland för att få sitsen att röra sig så den tillslut släppte.

Trevligt med centrallås i skuffen något min bil såldes ny med :) är himlans skönt.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Ta loss baksäte o centrallås baklucka

Inlägg av Errim »

Tack alla för tipsen!
Jag lossade ryggdynan i nederkant och lyckades då efter mycket slit få ut sätet. Ännu besvärligare var det att få loss ryggdynan från de övre fästena men det gick till slut. Skönt att höra att det inte är bara jag som haft besvär med detta.

Förr kunde man på Volvo köpa komplett centrallåssats med allt som behövdes. Jag köpte begagnade grejor men utan grejer till bakluckan. Så nu söker jag de grejerna som jag saknar tror det är en fjäder en sorts bricka och en arm.
Lazze, den där kompletteringssatsen går väl inte att få tag på idag? Har sökt men inte hittat. Har också letat efter nummer på den satsen men inte hittat det heller. vp-autoparts har bakluckelåset i en sats till hela bilen men blir lite dyrt (1590kr) då jag inte behöver de andra låsen.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Ta loss baksäte o centrallås baklucka

Inlägg av Lazze S »

Då den fanns kostade hela satsen ett par hundra. Om du kommer till en skrot så titta i bakluckan om det sitter c-lås. Ta då med låset även om nyckel saknas. Flytta sen över prylarna till ditt lås.
Skriv svar