Problem med bensinmotorvärmare 091-B

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Problem med bensinmotorvärmare 091-B

Inlägg av Tilly »

Jag har nyligen installerat en bensindriven motorvärmare av typen 091-B (Volvo Flygmotor) i min bil. Såväl värmare som bensin- och vattenpump är nästan nya. Installationen har gått utan problem men jag får inte fram något bränsle till den. När man startar värmaren med tiduret så börjar bensinpumpen ticka men det kommer ingen soppa. Jag har kopplat av bensinslangen från värmaren och stuckit ned den i en flaska och tänkte att det är bara att köra på tills det kommer något men nu har jag hållit på bra länge och det händer ingenting. Visserligen är det väl inte många droppar den suger varje slag men hur många startförsök är rimligt? 100?

Jag har kopplat in den med ett T-kors på huvudledningen från tanken. Den första halvmetern går bensinen i en slang. Det sitter också ett bensinfilter på slangen (det är monterat åt rätt håll, det var jag noga med). Sedan går den via ett rör under bilen fram till en slang den sista decimetern till värmarens pump. Efter pumpen är det gummislang igen en decimeter tills jag kopplat in den plastslang som går fram till värmaren och som egentligen skall kopplas direkt på bensinpumpen. Den sistnämnda lösningen beror på att det aldrig går att få loss plastslangen i ett stycke på bilar som står på skroten pga. pumpens placering. Men det borde väl inte spela någon roll :?:

Bilen är en 740 med B230A men det skall väl egentligen inte spela någon roll.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild