Daniels Volvo 240 GL 1985
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Daniels Volvo 240 GL 1985
Är sedan några dagar tillbaka stolt 200-ägare igen. Jag har haft en 264 i många år, men sålde den och har saknat en 200 sedan dess. Snubblade över denna godingen som bara hade gått 11.000 mil och var bara tvungen att köpa! Jag har tidigare visat den på 7/900-klubbens forum (är ju S90-ägare med), så några av er har säkert redan sett den.
Bilen har bara haft ett ägarpar fram till 2013 och därefter ansvarstagande entusiaster. Framsätesstolarna har till exempel haft överdragsklädsel sedan 1985, så de är helt oslitna!
Lite pyssel finns ju - och det hör ju till! En omlack av dörrarna, nya torkarblad, 25-ekrade turbinfälgar med kåpa, rätt grill (om jag inte vänjer mig vid/faller för kromgrillen som sitter på nu), m.m. Tanken är givetvis att ha bilen i originalskick, med tidstypiska tillbehör.
Kommentera gärna - tips, råd och glada tillrop mottages tacksamt!
Bilen har bara haft ett ägarpar fram till 2013 och därefter ansvarstagande entusiaster. Framsätesstolarna har till exempel haft överdragsklädsel sedan 1985, så de är helt oslitna!
Lite pyssel finns ju - och det hör ju till! En omlack av dörrarna, nya torkarblad, 25-ekrade turbinfälgar med kåpa, rätt grill (om jag inte vänjer mig vid/faller för kromgrillen som sitter på nu), m.m. Tanken är givetvis att ha bilen i originalskick, med tidstypiska tillbehör.
Kommentera gärna - tips, råd och glada tillrop mottages tacksamt!
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Hej på er!
Ett litet problem har uppstått.
När jag kör med bilen börjar det lukta smält plast. Jag känner det inne i kupén, men mest när jag kliver ur bilen. Det händer först när motorn blivit varm, verkar det som. Lukten uppstod efter att jag kört fyra personer i bilen c:a 10 mil (kan ju vara en slump). Tänkte om det kunde påfrestat en gammal bil att lastas mer än vanligt. Tycker lukten blir skarpare och skarpare för varje gång jag kör nu (nu händer det även när jag är själv i bilen).
Jag har bläddrat i FAQ:en, men inte hittat något. Min felsökning annars har bestått av att sticka näsan här och var för att lokalisera lukten, provat att köra utan diverse elsaker på (fläkt, elvärme i stolar, etc.), men jag har inte tittat under bilen än. Jag tänkte jag skulle fråga här om det är så att någon har tips om vad det kan vara så jag har någonstans att börja. Förmodligen kan det vara tusen olika saker, men jag är glad om någon har tips.
Bilen är som ni ser ovan en 240 -85 med B230A.
Tack!
Ett litet problem har uppstått.
När jag kör med bilen börjar det lukta smält plast. Jag känner det inne i kupén, men mest när jag kliver ur bilen. Det händer först när motorn blivit varm, verkar det som. Lukten uppstod efter att jag kört fyra personer i bilen c:a 10 mil (kan ju vara en slump). Tänkte om det kunde påfrestat en gammal bil att lastas mer än vanligt. Tycker lukten blir skarpare och skarpare för varje gång jag kör nu (nu händer det även när jag är själv i bilen).
Jag har bläddrat i FAQ:en, men inte hittat något. Min felsökning annars har bestått av att sticka näsan här och var för att lokalisera lukten, provat att köra utan diverse elsaker på (fläkt, elvärme i stolar, etc.), men jag har inte tittat under bilen än. Jag tänkte jag skulle fråga här om det är så att någon har tips om vad det kan vara så jag har någonstans att börja. Förmodligen kan det vara tusen olika saker, men jag är glad om någon har tips.
Bilen är som ni ser ovan en 240 -85 med B230A.
Tack!
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Det var ingen lätt fråga att svara på... Kan ju vara många olika saker.
Nu säger du ju att det känns mest utanför bilen men annars är det ju vanligt att ljusvredet blir varmt och smälter på tidiga årsmodeller. 1985 är just sista årsmodellen som har det problemet. Varför det uppkommer på de tidiga årsmodeller är jag inte helt klar över men senare årsmodeller kanske fick ett relä i den kretsen? Någon annan vet säkert.
Annars kan man ju forska vidare i elektroniken och kolla reläer och säkringar. Jag har ju fått klart för mig att 700-serien har vissa problem med att säkrings- och relähållare smälter pga. dålig kontakt. Jag har dock inte hört talas om så mycket sådant på 200-serien.
Annars är det ju som sagt drivremmar man får kolla. Plastkåpor kan ju ha lossnat och kommit emot något varmt. Kolla så att inte avgassystemet ligger emot någonstans.
Nu säger du ju att det känns mest utanför bilen men annars är det ju vanligt att ljusvredet blir varmt och smälter på tidiga årsmodeller. 1985 är just sista årsmodellen som har det problemet. Varför det uppkommer på de tidiga årsmodeller är jag inte helt klar över men senare årsmodeller kanske fick ett relä i den kretsen? Någon annan vet säkert.
Annars kan man ju forska vidare i elektroniken och kolla reläer och säkringar. Jag har ju fått klart för mig att 700-serien har vissa problem med att säkrings- och relähållare smälter pga. dålig kontakt. Jag har dock inte hört talas om så mycket sådant på 200-serien.
Annars är det ju som sagt drivremmar man får kolla. Plastkåpor kan ju ha lossnat och kommit emot något varmt. Kolla så att inte avgassystemet ligger emot någonstans.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Donator
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
- Ort: Landvetter
- Kontakt:
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Grattis till en fin vagn, precis en sådan jag själv letar efter, ska bli kul och följa vad du hittar på med den.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Fin 244a du fått tag i
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Tack för tips! Jag tror inte det är ljusvredet (hade det problemet på min gamla 264), det ligger nog närmare till hands med lossnade plastkåpor eller avgas som ligger mot någonting. Skall kolla detta så snart jag hinner!
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
- Allinug
- Donator
- Inlägg: 480
- Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Om det luktar bränt gummi, kan det vara en kombination av för hett avgas och reservdäck.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Tack för tips! I väntan på läge för felsökning piffade jag upp bilen med lite originalutrustning. Lyxigt!
Bra med fästmö som håller på med hästar - det finns alltid putsmedel för läder någonstans. Tre omgångar behövde damsken för att bli mjuk och fin igen.
Och så här blev det! Ser mycket trevligare ut än den trötta och matta gummidamasken som satt där innan (och fortfarande sitter under).
Bra med fästmö som håller på med hästar - det finns alltid putsmedel för läder någonstans. Tre omgångar behövde damsken för att bli mjuk och fin igen.
Och så här blev det! Ser mycket trevligare ut än den trötta och matta gummidamasken som satt där innan (och fortfarande sitter under).
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
- Ort: Korsholm/Finland
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Fin bil dendär!
Angånde bränd plast så råkade jag köra på en plastpåse som brände fast i avgassystemet en gång, luktade i flera veckor! Så skulle nog tippa på nåt sånt :b
Angånde bränd plast så råkade jag köra på en plastpåse som brände fast i avgassystemet en gång, luktade i flera veckor! Så skulle nog tippa på nåt sånt :b
-----------------
Jan E
Jan E
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Precis min tanke också, jag ställde min över en presenning o brände fast lite på avgasröret, luktade i några veckor också.Enbacka skrev:Fin bil dendär!
Angånde bränd plast så råkade jag köra på en plastpåse som brände fast i avgassystemet en gång, luktade i flera veckor! Så skulle nog tippa på nåt sånt :b
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Intressant tanke! Så kan det ju vara - man kan ju hoppas i alla fall, det är ju ett enkelt problem! Får kolla efter så snart jag kan kränga in mig under bilen.
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Fick hem ytterligare lite godis idag.
Är det någon som har erfarenhet av att montera såna här på en 240? Har hört att det KAN vara fördraget till varvräknaren, i så fall bara att sätta dit. Om inte fördraget blir det lite pill... Lilla klockan har jag allt som behövs till, men till yttertemperaturmätaren har jag bara sensorn och lär behöva lite mer saker för att kunna få dit den, till exempel en svart plastram till.
Tips och råd mottages tacksamt av en amatör!
Är det någon som har erfarenhet av att montera såna här på en 240? Har hört att det KAN vara fördraget till varvräknaren, i så fall bara att sätta dit. Om inte fördraget blir det lite pill... Lilla klockan har jag allt som behövs till, men till yttertemperaturmätaren har jag bara sensorn och lär behöva lite mer saker för att kunna få dit den, till exempel en svart plastram till.
Tips och råd mottages tacksamt av en amatör!
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
På min 92ans 240 var det bara att ta ur stora klockan skruva ditt varvräknaren och sen leta reda på den vit röda kabeln som hänger bakom där koppla in den sen funkade det.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
OK, då får vi hoppas att det är så enkelt.
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Hej. Jag har för mig att det är bara fördraget till varvräknare på 88:or och framåt
Men annars är det ju bara till att dra en kabel från tändspolen
Kul att du hittade en så pass ovanlig varvräknare dessutom
Men annars är det ju bara till att dra en kabel från tändspolen
Kul att du hittade en så pass ovanlig varvräknare dessutom
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Ajdå, då blir det lite mer jobb än jag hade hoppats på. Jaja, desto roligare när det blir klart!
Vad är det som är ovanligt med varvräknaren?
Vad är det som är ovanligt med varvräknaren?
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 22 november 2011, 07:56
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Hej, Daniel -
Titta på denna sidan för en beskrivning:
Dave Bartons Praktiska Råd
Enligt honom är det fördraget från 1981 och framåt, men det är kan hända bara på USA-modeller-? Jag har installerat den stora varvräknaren på tva bilar, 1987 och 1988, och på båda fanns den rödvita kabeln = plug and play. Lycka till!
Titta på denna sidan för en beskrivning:
Dave Bartons Praktiska Råd
Enligt honom är det fördraget från 1981 och framåt, men det är kan hända bara på USA-modeller-? Jag har installerat den stora varvräknaren på tva bilar, 1987 och 1988, och på båda fanns den rödvita kabeln = plug and play. Lycka till!
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Spännande! Det är väl bara att kolla ifall det sitter en extra kabel på tändspolen, då. Fortsättning följer!
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
- Daniel264GLE
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 1 februari 2012, 00:37
- Ort: Göteborg
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Riktigt bra guide, förresten! Tack för den!Erling skrev:Hej, Daniel -
Titta på denna sidan för en beskrivning:
Dave Bartons Praktiska Råd
Enligt honom är det fördraget från 1981 och framåt, men det är kan hända bara på USA-modeller-? Jag har installerat den stora varvräknaren på tva bilar, 1987 och 1988, och på båda fanns den rödvita kabeln = plug and play. Lycka till!
Mina nuvarande bilar:
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
Volvo 240 GL 1985
Volvo S80 2.5FT 2009
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15
Re: Daniels Volvo 240 GL 1985
Det som jag tycker är ovanligt är rödmarkeringen på varvräknaren