Ingen ström till Cigguttag, 240-85

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
zxcvbn
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2014, 18:14

Ingen ström till Cigguttag, 240-85

Inlägg av zxcvbn »

Köpte mig en 244- 85 med B200K 4 växlad i fredags.


Får inge ström alls till cigguttaget?

3st kablar går in dit, 1 gulsvart sen 2 svarta? Gissningsvis är ju gulsvarta strömen ,men provat mäta alla kablar men kommer ingen ström i någon,

Varför är det 3 kablar?

Skulle behöva ström dit och få det att funktionera.. Vart skall man tjuva ström annars ifrån? Något ställe som funkar bäst?

Sen om jag kan slänga in en annan liten fråga, Visst är det en M45 Vxl låda det sitter i min 1985 Volvo 244, B200k ?

4 växlad.


Mvh////
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Ingen ström till Cigguttag, 240-85

Inlägg av Tilly »

Gulsvart är ström ja. Den går direkt till säkring nummer 1. Kolla så att den är hel. Annars är det ju bara att dra en ny kabel till säkringen (man vill ju helst undvika en massa "tjuvningar" ;) ). Svart är jord och skall gå till någon jordpunkt på karossen. Jag vill också minnas att det är två svarta. Jag vet inte varför men en hypotes är ju att det behövs pga. att det är ganska stor belastning på cigguttaget när tändaren är igång. Alternativet hade då kanske varit en mycket tjock jordkabel och då är det enklare med två av mer normal tjocklek.

Har du en 1985:a så har du antagligen en låda som kallas M45WR (Wide Range). Den kom (om jag nu inte är felunderrättad) 1985 och det som skiljer är utväxlingen.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
zxcvbn
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2014, 18:14

Re: Ingen ström till Cigguttag, 240-85

Inlägg av zxcvbn »

Tackar för svar!!!

Jag har ju mätt och det kommer ingen ström alls dit :(

Jordpunkten är "hel"


Just nu provade Jag provisoriskt att dra en "ny" strömkabel. Från den som ska gå till belysningen som sitter ovanför "reglagen" till Sätesvärmare/Bakrutevärmare m.m alltså den lilla lampan där ovanför dem olika knapparna..

Och då funkar det gallant startar ju när man slår av och på tändningen. och ligger inte på när man slått av bilen.



Provade följa kabeln för att se om den var skadad, men var så otroligt många kablar i kabelstammen där så det gick fan inte...



Har du Tilly något smart sätt att dra på om man vill slippa så mycket jobb som möjligt?


EDIT: Eller vet någon om det sättet Jag gjorde på var felaktigt? Tänkte så man inte skadar något onödigt i elsystemet iomed att det kan tas ut en del höga watt från cigg.utaget? En brun kabel iallafall, som går till glödlampan ovanför knapparna Jag beskrev tidigare..

Tror ni det skulle gå att ta och lägga en "tjuvströmmare" från denna bruna kabel till Cigguttaget så man har både Lampa ovanför reglagen/knapparna och fungerande cigg.utag
Eller blir det för mycket belastning?


Tacksam för svar detta med elektronik är inte min starka sida. Vill bara få det så bra som möjligt och inte tillbringa flera veckor att dra en kabel

EDIT2: Säkring nr.1 är förövrigt hel , det är ju den som går till Radion också vill Jag minnas..
Det skulle inte gå att dra en skarv ifrån stereon rentutav? Den röda eller gula kabeln som har ström i sig..? Det skulle vara väldigt enkelt...


Mvh
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Ingen ström till Cigguttag, 240-85

Inlägg av Amarace »

Dra absolut inte från lampkretsen, den är inte gjord för den strömstyrkan. Vill du göra det enkelt sätter du ett dubbelflatstift på fläktknappens matning (vit/svart har jag för mig) istället, den är gjord för högre ström och fungerar på både i radioläge och tändningslöget.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
zxcvbn
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2014, 18:14

Re: Ingen ström till Cigguttag, 240-85

Inlägg av zxcvbn »

Amarace skrev:Dra absolut inte från lampkretsen, den är inte gjord för den strömstyrkan. Vill du göra det enkelt sätter du ett dubbelflatstift på fläktknappens matning (vit/svart har jag för mig) istället, den är gjord för högre ström och fungerar på både i radioläge och tändningslöget.
Okej bra att du sa, Då blir det att ta bort det, :) :)

Jag skall fundera över detta med fläktknappen.

Edit: Det finns ingen risk att man förstör fläktmotorn eller annat? Tänkte så man inte har sönder något för denna skull. :geek:


Tack för svaret :)
zxcvbn
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2014, 18:14

Re: Ingen ström till Cigguttag, 240-85

Inlägg av zxcvbn »

Någon som vet hur det blir att dra en tjuvis ifrån Stereon?

Det vore perfekt att dra därifrån... Då blir det ju på 1ans stereo också, nog för att det kvittar.


Detta med fläkten lät ju ännu bättre, men orolig om man tar och bränner fläktmotorn eller några motstånd?
zxcvbn
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2014, 18:14

Re: Ingen ström till Cigguttag, 240-85

Inlägg av zxcvbn »

Nåja nu är det kopplat som original, Dock så funkar inte cigg.uttaget ännu heller. Men kopplade tillbaka glödlampan dära.




Bild

Den kabeln Jag håller mejseln på, är troligast den som går till Cigg.uttaget, kommer ingen ström alls dit, men i alla övriga kablar i denna kontakt så kommer det ström..



Skulle man vågat tjuva ström från den gröna Kabeln direkt till svartgula? ALltså bara lägga en strömtjuv där
Skriv svar