B21A med tändproblem

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
78-245
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 september 2014, 11:27

B21A med tändproblem

Inlägg av 78-245 »

Hej,

Jag har en B21A som på måndag började strula lite. Efter ett tags sökande hittade jag en defekt coil-ledning, och hoppades i det längste att det skulle lösa mina problem - icke.

Just nu startar motorn hur lätt som hälst, men straks den får lite belastning skjuter den. Det känns som att tändningen kommer alldeles för tidligt, men allt jag kan kolla säger at det borde funka perfekt:
-Kamvinkeln ligger stabilt på 62 grader.
-Tändningen ligger lugnt på 12 grader.
-Bredbandslambdan säger at AFR ligger på 13-14 rundt tomgång.
-Stiften ser bra ut.

Hela tändningssystemet blev bytt i februari, från stift och kondensator i fördelaren, til rotor, lokk och tändkablar. Precis allt förutan coil-ledningen (jag fick den korta versjonen när jag behövde den långe), som blev bytt just nu.

Bredbandslambdan är en efterlevning från en tid när jag eksperimenterade med en weber förgasare, och innan dom här problemen började låg den typisk på 12-13 när motorn gikk på tomgång. Då fick jag en akseptabel bränsleförbrukning, och en lambdaverdi rundt 15 vid motorvägskörning. Nu när tomgången ligger rundt 13-14 får jag aldri en lambdaverdi över 14, som skulle tyda på att motorn går på tok för fett, men ändå så spikar den. Innan jag forsökte korrigera motorn med at justera förgasaren låg lambdavärdet på 16-18 under normal körning just efter at jag bytt min coil-ledning.

Det konstiga är at allt jag gjort är at byta en coil-ledning, och så justerat tändningen igen efter at ha kollat stiften. Ändå så vägrar motorn gå som den skal. Är det nån som har några tips på vad det kan vara som er på tok, eller måste jag byta ut allt igen?
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: B21A med tändproblem

Inlägg av StefanM »

Har du stromberg så låter det ju mer som membranet är paj.........
78-245
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 september 2014, 11:27

Re: B21A med tändproblem

Inlägg av 78-245 »

Jag har forsökt med et nytt membran nu, men problemet är där fortfarande...
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: B21A med tändproblem

Inlägg av janneR »

Gör ett kompressionstest för att kontrollera, det kan bero på ventilfel.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
78-245
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 september 2014, 11:27

Re: B21A med tändproblem

Inlägg av 78-245 »

Kompressionsprovet visade lite lägre på tredje sylindern, 9,3 bar, mot 10,3 på dom andra. Jag tycker inte det var så illa på en kall motor som gått 390000.

För att forsöka åtgärda problemet bytte jag fördelare til en från en B230E, med elektronisk tändning. Samma lokk och pluggledningar. Nu fungerar motorn som den skall, tyvärr är det fel tändkurva så mitt forbruk går åt skogen, men den går åtminstone. Från det kan jag konkludera at det antingen är stift eller kondensator som är boven i det här fallet, men dom var båda bytt i februari. Stiften såg hel och fin ut, knappast nån grop alls. Kondensatorn anar jag inte hur man kan kolla.

Vart köper ni tänddelar til gamla fördelare? Jag vet inte om jag är nöjd med kvaliteten från min källa... :D
LuvaN
Inlägg: 154
Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
Ort: Boden

Re: B21A med tändproblem

Inlägg av LuvaN »

Hade samma problem på en B21A, bytte kondensatorn (Volvo orginal), funkade sen problemfritt.
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Skriv svar