Var är glappet?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Var är glappet?

Inlägg av Götesson »

Jag har ett stort glapp eller vad man kan kalla det, men vet inte vad det är någonstans.

Glappet eller rättare sagt klonkandet är när man släpper gasen och motorbromsar? Kom inte på någon bättre förklaring.
Men precis mellan där, när man släpper gasen och sedan gasar igen DÄR är klonkandet.

Hoppas jag fick fram det så någon fattar.

Har kollat knutkorsen och kan inte se att de är något glapp där. Funderar på om den kan vara gummiupphängningen till kardanen kanske?

Tacksam för svar då de har blivit en hel del värre på sistone.

// Götesson
// Benjamin Filip Götesson
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Var är glappet?

Inlägg av Amarace »

Var hör du klonket (men det är svårt att höra förståss)?

En bov i såna fall är momentstagen, om dom glappar vrider sig bakaxeln fram o tillbaka och det kan "klonka" rätt så kraftigt. Så det är vad jag skulle kolla först näst efter knutkorsen.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Var är glappet?

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Absolut lättast är att palla upp bilen bak, och kolla, klämma och röra. Ser någon bussning dålig ut så byt. Men som föregående talare sa så gissar jag också på momentstagen som sitter åvanpå bakaxeln mot golvet... Är dem kassa så vrider sig hela bakaxeln vid gas och broms...
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Var är glappet?

Inlägg av Götesson »

Joppe_Johndeere skrev:Absolut lättast är att palla upp bilen bak, och kolla, klämma och röra. Ser någon bussning dålig ut så byt. Men som föregående talare sa så gissar jag också på momentstagen som sitter åvanpå bakaxeln mot golvet... Är dem kassa så vrider sig hela bakaxeln vid gas och broms...
Var de kommer ifrån är svårt att säga, men uppfattar att de kommer från mitten och bakåt undertill.
Kan krängningshämnar staget ha någon betydelse på detta problem? DÅ jag har sett att den bussningen är ganska dålig.

Tänkte jag skulle byta bussningar bak i bilen så snart jag har en annan bil att åka i så länge.
Ska man satsa på orginal bussningar eller någon hårdare variant? Kanske är en smak sak de där ;)
// Benjamin Filip Götesson
Skriv svar