byta till m47

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
jeremiipzych
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 juli 2014, 19:54

byta till m47

Inlägg av jeremiipzych »

jag har en 244 -79 som har b21a och m45 och jag undrar om man behöver någon speciell m47 växellåda eller om alla m47lådor passar. svara gärna på vad som behövs för att byta från m45 till m47. tack på förhand <3
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: byta till m47

Inlägg av Pink Pornostar »

Du måste ha den lite ovanliga M47-lådan med uttag för hastighetsmätarvajer. Den fanns bara runt ca 1985.
1986 fick alla 240 elektronisk hastighetsmätare som tar signalen från bakaxeln.

De alternativ du har är alltså;

1) Hitta M47 med hastighetsmätarvajeruttag
2) Skaffa en M46 istället och dra lite el till overdriven
3) Skaffa en sen (vanlig) M47, byta bakaxel, byta till nya instrumentbräda med elektronisk hastighetsmätare
jeremiipzych
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 juli 2014, 19:54

Re: byta till m47

Inlägg av jeremiipzych »

Så en M47 från 1985 passar på b21a? vilka av 240:ins årsmodeller har m47 som passar?
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: byta till m47

Inlägg av Pink Pornostar »

Ja, alla passar. Men som sagt, det handlar mycket om hastighetsmätarvajer. Ta även kardanen då eftersom växellådan är längre. Du kommer även behöva flytta bak växellådsbalken, dessa hål finns redan i karossen. På vissa tidiga bilar, t.ex min 76:a, måste man dessutom sänka växellådsbalken några millimeter. Det kan man göra med några brickor eller de aluminiumbitar som satt original på de bilar som behövde.
Skriv svar