Finns dåligt med äkta 245 D6or på t.ex Blocket att jämföra med så jag tänkte fråga här innan jag bjuder på den.

Vad kan en sådan klenod vara värd om den är schysst i drivlina och chassi?
Tackar för utförligt svar.Tilly skrev:Jag håller inte alls med Råda här. Mycket attraktiv modell ur den synvinkeln att fina 240 diesel är mycket svårt att få tag i idag. Dessutom en -79 kombi som är rostfri! Den kombinationen av motor/årsmodell/kaross/skick kan inte finnas i många exemplar här i landet. Sedan kan man väl se det ur det perspektivet att även om förbrukningen inte är lika låg som på en modern diesel så är det väl svårt att hitta en 240 som rullar billigare. Positivt också med manuell växellåda.
På minussidan är ju att D6-modellen är ganska trög med sina 82 dieselhästar. Man får leva med att inte vara först iväg från rödljuset. Sedan har ju D24-motorn vissa problem med sprickbildning i topplocket. Det behöver inte vara allvarligt men kan ju vara värt att kolla om bilen gått långt. Sedan är ju motorn klart ovanligare än B21/23/230 och man kanske inte kan räkna med att få tag i vissa reservdelar samma dag man behöver dem.
Att jag skriver allt detta beror på att det inte går att sätta ett listpris på en sådan här bil, det handlar om vad du kan tänka dig att betala. Men om bilen nu är så rostfri och fin i karossen och rostskyddsbehandlad som du säger så tycker jag 15-20 tusen är helt rimligt. Kommer du under det är det bara att gratulera.