Låsmutter/hylsa fjäderben DeCarbon

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Låsmutter/hylsa fjäderben DeCarbon

Inlägg av D.E »

Det är så att jag har ett par fjäderben stående som det sitter gula R-sport/DeCarbon-insatser i. Dessa känns väldigt fräscha fastän att de är gamla så jag tänkte använda dem men tyvärr saknas en av "muttrarna" som trycker ned och håller fast själva insatsen i fjäderbenet.

Den skiljer sig från vanliga 240 eftersom det är mycket större hål för kolvstången och även en styrning för själva dämparkroppen.
Den skiljer sig även från Bilstein i hur styrningen ser ut och fungerar.

Jag har sökt med ljus och lykta efter en sån här nu. Varken Volvo, SAM eller Sellholm verkar ha någon möjlighet att skaffa fram en. Jag har även mailat till SVIS men har inte fått något svar hittills. Är det någon som vet var man kan hitta en? Ny eller begagnad kan kvitta, bara gängan är fin och den inte är skadad. Jag antar att det är samma som sitter på GLT/Turbo med DeCarbon-dämpare.
'76 245L Turbo
'83 242DL
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Låsmutter/hylsa fjäderben DeCarbon

Inlägg av StefanM »

kan man inte med hjälp av den du har modifiera två vanliga då? Så olika kan de ju inte vara? Svarva upp hålet och sen ev göra nån styrbussning eller vad som nu behövs för dämparkroppen.
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Låsmutter/hylsa fjäderben DeCarbon

Inlägg av D.E »

Får bli så i värsta fall, men hade såklart varit bra om man fick tag i en riktig...
'76 245L Turbo
'83 242DL
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Låsmutter/hylsa fjäderben DeCarbon

Inlägg av StefanM »

jag har för mig att jag "såg" diskussionen redan före sekelskiftet så de har nog varit svåra en längre tid.
Skriv svar