Värde på dessa klenoder

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
henka1
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:11

Värde på dessa klenoder

Inlägg av henka1 »

Hej,

Är ny på forumet och undrar om värde på några bilar.
Det är en bekant till mig som pga ålder vill avyttra några bilar. Själv kanske jag köper loss en el så säljs
dom vidare. Stämmer det att Holländare är svaga för äldre 240-serien i orig skick?

Det jag undrar gällande värdet är dessa bilar.

Volvo 242 GT-1979. 14 000 mil. Ingen rost. Typisk garagebil. 2 ägare. Far/son.
Allt orig finns utom alu-fälgar. Rullar på orig 14" plåt.
Bilen är helt olagad i kaross. Det enda som är omlackat är framskärmarna då bilen blev repad för ett antal år sedan.
Skärmarna är inte så bra omlackade men det går att lacka om på nytt. Inredningen i felfritt skick.

244-77 Jubileumsmodell. 15000 mil. Rostfri. Mkt bra skick Inga defekter.
Aldrig omlackad el vinterkörd. Samma ägare som ovan.

Volvo 244 Turbo-83. Ljusgrönmetallic. 2 ägare. Sliten lack. 25 000 mil. Originalbil.
Någon gång omlackad under list. Rost börjar komma i dörrar.
Underredet rostbehandlat och klarat sig bra. Ingen genomgående rost. Behöver ny lack för att bli fräsch.

855 T5R-tgul. 20 000 mil. Samma ägare sedan 1997. Manuell. Aldrig trimmad. Ingen rost. Fin inredning.
Behöver bara poleras.

Har tyvärr ingen möjlighet att ta bilder just nu då vi bor 20 mil ifrån varann men jag kan 240 modellen ganska väl.

Såg på blocket att någon begärde 139 000 kr för en 242 GT. Kan detta verkligen vara rimligt?

Mkt tacksam för svar och diskussioner.
Niklas S.
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 september 2012, 12:06

Re: Värde på dessa klenoder

Inlägg av Niklas S. »

Hej Henka,

En "fingervisning" att priset på GT:n för 139" är på tok för högt kan ju vara att den ligger ute för försäljning för tredje gången i år! För ett par veckor sedan var där en mycket finare GT för 67".

Försök att få tag i lite bilder på bilarna, blir ju mycket lättare att värdera dem då.

Angående Holland så har det nog intresset avtagit en del, var väl som högst för runt 3-5 år sedan då i alla fall södra Sverige dammsögs på fina bilar. Nu är till och med så att det återimporteras fina 200-bilar tillbaka till Sverige från Holland.

Hälsningar Niklas
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Värde på dessa klenoder

Inlägg av Tilly »

Nu blir det ju spekulationer eftersom man inte ens sett bilarna på bild men jag gör ett försök.

139000 kronor för en 242 GT är inte rimligt. Punkt slut.

Jag skulle tippa på c:a 40-45000 för en GT i bra men ändå använt skick. Det kan gå att få mer men då gäller det nog att marknadsföra den väl och ha is i magen och vänta på rätt köpare. Samt att vara beredd på att sälja bilen till utlandet.

Jubileumsmodellen har väl aldrig riktigt nått den status i samlarkretsar som man kanske kunde vänta. Kanske för att det egentligen är en vanlig DL med metallic-lack och stripes. Men är bilen i så bra skick som det låter på din beskrivning är 30000 kanske rimligt. Så mycket mer än det tror jag nog blir svårt att få.

240 Turbo -83 är väldigt svårt att sätta ett värde på. Bilen låter på beskrivningen som ett renoveringsobjekt, dock ett bra sådant. Nu brukar folk vara försiktiga med att öppna plånboken när det gäller bilar som behöver kostas på ytterligare för att bli fina. Samtidigt är Turbo-modellen hårt eftertraktad. Är motorn komplett, fungerande och orörd så höjer det betalningsviljan. 15000 kronor kanske? Alla vet tyvärr vad en omlackering kostar.

850:n ger jag mig inte in på då jag helt enkelt har för dålig koll på vad en T-Gul skall kosta.

Det stämmer att en och annan gammal Volvo har sålts till utlandet och ofta Nederländerna. Min känsla är dock att exporteringen avtagit lite på senare år då priserna på gamla Volvo trots allt stigit här också.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar