Enbackas 244 Turbo -81

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Skriv svar
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Måste väl slänga upp en tråd om bilen tillbaks.

Köpte den -07 som 18års bil med sliten silvermetallic lack och ganska nyligen renoverad B23 motor. Satt en 531 topp+vx3 kam och Garret Trim 60 turbo monterad,3" JT avlopp samt ett modifierat K-jet med extrasprut. Laddade ca 1Bar och borde väl ha varit runt 200-230hk kanske,blev aldrig bänkad när jag körde med den motorn. Tanken var att väl att fixa ny lack då tid&pengar fanns men så blev det inte riktigt. Satt slitna silverplyshbänkar och elspeglar i den vid köpet,köpte snart några svarta läderbänkar som monterades. Har även monterat C-lås,larm,elhissar,eltaklucka,elöppning av bakluckan och annat lull lull

Bild
Bild
Bild

Blev lite av ett rullande projekt som bus/bruksbil med lite ändringar nu som då. Efter kanske ett år då man blev för självsäker började det första och största problemet med en sprängd M46 pga att jag slängde i 3an för fort. Efter detta spårade projektet ur lite. En getrag 265 inskaffades och monterades

Bild
Bild

Ännu en tid senare smällde jag bakändan av den i ett räcke på motorvägen efter att ha provat rejsa mot en mercedes. Bakskärmen och baklampan fick sig en smäll. Här är den renslipad och konstaterat att någon bytt skärmkant förrut,var väldigt mycket spackel på den.

Bild
Bild

Beslöt att skaffa en begagnad bakskärm istället för att spackla om hela bakskärmen. Bytte skärmkant på den "nya" skärmen eftersom den var lite rostig.

Bild
Bild

Eftersom jag skulle ha bakskärmen ommålad tänkte jag måla hela bilen på samma gång,demontering påbörjades.

Bild
Bild
Bild
Bild

Rost fanns här och där,så mycket blev blästrat och slipat. Begagnade framskärmar då de gamla var fulla av spackel. Bakluckan byttes mot en utan rost,grupp-a vinge monterades. Alla dörrar utbytta mot nyare utan rost.

Bild

Hade tänkt fortsätta ha den silvermetallic men istället blev den gul :> B-stolpar och bakstammen fick svart färg. Bross kjolpaket monterades fram och sidorna,bakdelen har lämnat bort så länge

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Åkte över gränsen till Sverige och köpte hem några fälgar

Bild

Tröttnade på enhjulsspinn så en Truetrac differential köptes och monterades, Bakaxeln blästrad och målad i samma veva. Nya difflager. Monterade elektrisk hastighetsmätare och fick den ditmekad i originalhuset.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Provade på 402m med en sluttid på 15,** sek,planerna på en "ny" motor började ta form. Ett B230FK block införskaffades. Tänkte stroka till 2,5L men svårt&dyrt att få tag i en vevaxel så lämnade den som 2,3.

Bild

K-jet hade jag fått nog av och bestämde att skiten ska ut,ett MS3 kit damp ner i postlådan. Monterade det på B23an som försöksmotor för att få lite känsla av att mappa innan den nya motorn skulle i.

Bild
Bild
Bild
Bild

Medan renoveringen av B230fk'n pågick ville jag ha mera kräm ur B23an. En större turbo inhandlades och ett grenrör svetsades. Grenröret blev omsvetsat för extern WG i ett senare skede.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Förra vintern hade jag stört mig på ett tickande ljud i kanske 2 år,beslöt mig för att riva toppen och konstaterade att en ventilstyrning var totalslut. Toppen skickades på renovering och portning,större ventiler,hårdare ventilfjädrar. Ny kamaxel från Sävarkillarna 8-)

Bild
Bild

I våras vid motorbytet märkte jag att rambalken var rostig och sprucken då motorn togs ur,blev svetsjobb och målade om motorrummet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nya motorn åker i och mappas på vägen, bänkning och besiktning, ny alu intercooler. 228hk med 0,5 ladd, efter lite modifiering kom vi under 220hk. Godkänt på bes.

Bild
Bild
Bild

Fortsätter mappa och rättar till småsaker. Packboxar flyger, vevhusventilation görs om, solenoid till laddtrycksstyrning monteras. Grenröret spricker, blir omsvetsat för tredje gången. Stödlagret på kardans görs om till ett från 940, bakaxelinställningarna rättas till. Listan kan göras lång :p

Streetrace 29.6 2013 1/4 mile i Korsnäs,Finland. Eldprovet för nya motorn. Första repan 14,7s med ~1,05 bar ladd. ökade på under dagen och fick 13,61s 177km/h med 1,45bar laddtryck som personbästa.

Bild

Avslutar med ett HDR försök från HTC'n ;)

Bild
Senast redigerad av Enbacka den 12 april 2014, 08:12, redigerad totalt 1 gånger.
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Händer inte så mycket med bilen för tillfället,mest småfix och en tvättning står på schemat. Under tiden kan man ju pyssla med annat intressant

Smider planer på breddade plåtisar bak 8-) Har lite svårt att bestämma mig om bredden än så länge
Bild
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Liten update.

Monterat vindrutslisten som varit borta sen jag målade bilen,tyvärr hade solen gjort de övre clipsen som är 2-delade (gröna och vita) spröda så de sprack genast. Måste väl åka och jaga några nya.

Skruvade ihop en ställning till laptopen också så det ska vara lite enklare att köra&mappa på samma gång.

Bild

Flyttade även upp MS från golvet där det legat ganska länge då jag lött om lite nu som då. Tänkte att det får räcka med omlödningar för denna säsong ^^

Bild
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Tji fick man.

Skulle starta och köra ur garaget,biljävel går på 2 cylindrar. Bytte stift då jag ändå tänkt byta, ingen skillnad. Ser att coilpacken brutits loss lite ur fästet,fixar ny jordning men ingen skillnad. Bygger om hela fästet då jag ändå håller på, vips så tänder den inte alls.

River ut MS igen :evil: , ser inga direkta fel. Provar lägga igång test läget och den tänder lite då den själv tycker, bänder man kontakten i bakkant eller knackar lite i boxen kan den tända eller ge upp helt, tänker aha löskontakt så jag mäter genom hela kabelhärvan och kollar lödningarna på boxanslutningen. Hittar inga fel,löder om boxkontakten ifall om men fortfarande samma sak. Efter x antal timmar och omlödningar visar det sig att CPU kortet ligger ca 1mm snett pga att en bricka var lite för tjock. Letar upp en ny och allt är i ordning :roll: Om man skulle lära sig att leta de enklaste felen först :mrgreen: Lite knepigt att den gått i flera månader utan problem
-----------------
Jan E
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av 240_kalle »

Det man letar efter är alltid på det sista stället! Så är det bara.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Sommaren närmar sig med snabba steg och här står den och skräpar
Bild

Det som ska göras före uppstart är att grenröret ska göras om och se om det börjar hålla lite bättre,har påbörjat det men är inte färdig än. Kommer lite mera bilder senare.
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Grenrör var det. Försöker att behålla turbo&WG placeringen, har ingen lust att börja göra om allting fastän jag borde. Byter plats på cylinderbankarna (1-4), (3-2) och försöker få rören att gå ungefär åt samma håll och inte ett som går tvärtemot de andra denna gång.

Fick iaf 2 rör gjorda ikväll, blir å fortsätta någon dag. Behöver få igång och ut bilen ganska snart då andra projekt står och väntar.

Bild

Bild
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Brände ihop grenröret igår. Blev inte så noga med längden på rören då jag inte orkar/har tid att flytta om allting. Får duga denhär säsongen åtminstone. Blir ett varv med sandblästern senare idag och möjligen spissvärtat eller liknande. Får åka och jaga lite bandage att linda runt också.

En annan sak jag funderat på är att jag borde göra ett stag från motorn så den inte vrider sig så mycket. Som den är nu slår WG'n i innerskärmen vid fullt gaspådrag. Från början var det ett stag gjort på avgassidan men det går inte längre med detta grenrör&turbo. Skulle egentligen vilja ha en dämpare av något slag men vet inte hur det blir om man håller full gas länge, kanske den vandrar iväg mot skärmen iaf. Iaf så vill jag ha det på insugssidan så ideer mottages.

Bild
Bild
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Väckte upp besten idag :twisted: Startade relativt snällt fastän den stått flera månader. Monterade dit grenröret och eldade ur det, och så fort det har svalnat ska jag linda in det i avgasbandage och sen blir det att montera ihop allting. Tänkte prova Thermotec's bandage denna gång.

Har haft svårt att få tag i en ny avgaspackning mellan turbon och downpipen här i Finland och KLracing har rent av löjliga fraktkostnader hit så tänkte pröva att fixa en egen kopparpackning istället.

Måste göra om oljereturen från turbon också då jag svetsade om grenröret. Kommer mer uppdateringar senare idag

Bild
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Fick iaf grenröret lindat och provade sätta dit turbon för att se hur det blev med oljereturen. Behövde egentligen inte ändra den så mycket, kröker bara om kopparröret lite så borde det gå fritt.

Bild

Tror min nedre kylarslang kommer att svettas,blir nog att dra något värmeisolerande på den. Det är några cm spel mellan
Bild
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Fått den startad och provkörd idag :D Med vissa svordomar dock. Hade fått fel kopparmuttror till pinnbultarna på turbon, skulle ha M10x1,5 men fick M10x1,25 så blev vanliga muttror mot grenröret och 12.9 insexbultar på downpipen. Måste väl efterspänna istället då. Rök skapligt av nya bandaget också.

Hade fått nått "klonk" i framvagnen så det måste jag kolla över innan det blir några fler varv. Hade inga nya avgaspackningar till toppen heller fastän jag trodde det fanns på hyllan :oops: så det blev att återanvända dom gamla. Verkade vara lite läkage åtminstone.

Sen står väl en rejäl tvätt och vaxning på schemat

Bild

Bild
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

En liten uppdate.

Efter tvätt i våras nån gång
Bild

Testade göra ett stag åt motorn av en gasdämpare också, den får säkert lite varmt över downpipen men har hållit fint än så länge.

Testar placering
Bild

Fixat provisoriska fästen då jag inte var/är säker på hur länge den överlever värmen och att konstant röra sig lite.
Bild
Bild

Sen har jag också knåpat ihop en reläspole att dra min original varvräknare då jag inte fick den att fungera helt med min 2x2 coilpack. Fick löda i nån tråd som jag glömt i MS'et också :oops:
Bild
Bild

Har även lokaliserat klonket i framvagnen, kolvstången i ena stötdämparen glappar fastän dämparen är hel :o Aija,har varit på tapeten att bilsteinarna och nya fjädrar ska dit ändå.
Senast redigerad av Enbacka den 1 augusti 2014, 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
-----------------
Jan E
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Råda »

Bilderna på sista inlägget funkar inte för mig
Jonas Anderot
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Hmm,använde faktist dropbox senast åt bilderna vilket jag inte gjort tidigare. Men värkar synas på alla mina maskiner :o
-----------------
Jan E
Maxwell
Inlägg: 46
Blev medlem: 9 februari 2012, 12:01
Ort: Volvons huvudstad, Göteborg!

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Maxwell »

Jag ser inte heller några bilder.
Bild
___________ 264 GLE -81 // 745 GLE -87 // 760 GLE -88 // S90 3.0 -97 // S80 D5 -02 ___________
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Fixat bilderna
-----------------
Jan E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Grenröret är fortfarande helt, så jag är väl nöjd med denna säsong. Har bytt generator men annars har det inte hänt mycket. Hösten närmar sig ganska snabbt så parkerar väl bilen för denna säsong om kanske 2 veckor eller liknande. Över vintern blir det packningsbyte på avgassidan och möjligen nya dämpare+fjädrar fram. Sen borde jag kanske försöka få den bakre kjolen monterad också.

Fick tag i en mätarkåpa nyligen och monterade den så nu är bilen i stort sett som jag vill ha den på insidan, lite osäker på bänkarna om jag ska försöka modda in något annat eller lämna med dessa ännu men.
Bild

Höstbild
Bild
-----------------
Jan E
ebbe_20
Inlägg: 53
Blev medlem: 15 augusti 2014, 14:13

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av ebbe_20 »

Oj vilket jobb :) imponernande
Nu på Facebook sök på: renovering av Volvo 244GL -84 (team toffel)
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Enbacka »

Har pysslat lite med en mätartavla de sista dagarna.

Kan ge lite bakgrund om det hela först.

240 turbo har somsagt en vaijjerdriven mätare som går upp till 220 km/h, jämfört med en elektrisk 240 mätare som går till 200 km/h. När jag bytte växellådan till en Getrag så passade inte vaijern utan adapter så jag konverterade till elektrisk mätare då jag ändå höll på. Jag ville ändå ha turbotavlan som gick till 220 km/h men varken skalorna eller hålen för km/trippmätaren stämmer mellan vaijerdriven och elektrisk 240 mätare. Så ville jag inte heller byta ut hela huset, då skulle bl.a "Turbo" märklampan försvunnit.

740 däremot har en elektrisk mätare som går till 220km/h, däremot stämmer inte km/trippmätar hålen,färgen eller själva storleken på tavlan (tavlan går naturligvis att modda dit i 240 huset, har själv kört så en tid). 740ins mätare har inte samma fästpunkter på baksidan som 240in, och räknarverket är också lite annorlunda.

Så jag skaffade ett 240 hus med elektrisk mätare (VDO) och en 740 mätare. Flyttade över 240ins räknarverk till 740ins kretskort (kretskortet till hastighetsmätaren), moddade fast det "nya" husets baksida (vit plast) på mitt egentliga mätarhus. 740ins kretskort till mätaren är lite större än 240ins så jag fick kapa ur plasten lite för att det skulle rymmas (det sticker ut en bra bit).

Då kommer vi till själva tavelbestyret. Nu behövde jag ju då en tavla som ser ut som en 240 turbos tavla, men har skalan som en 740 mätare (annars skulle den ju visa gälet), och "passar" på ett ränkarverk från en elektrisk 240mätare (hänger ni med? :P ) Så jag skannade in 740 tavlan och 240 tavlan för att få något att jobba med,sen hittade jag en vit 240 turbo tavla på nätet (osäker om den är korrekt dock) och här kan ni se hur de är i jämförelse

Gult - 240 turbo (om den stämmer då, borde skanna in min egen ist)
vitt - 240 elmätare
rött - 740 (jag har ritat in det röda i mitten för att få något att följa, därför ser hålen ut att stämma någorlunda)
Bild

Då jag inte var säker på om turbotavlan stämde så följde jag måtten på 240 elmätaren med div avstånd (ex siffror från centrum och dylikt) och såhär blev resultatet
Bild

Med reservation för skriv och minnesfel :roll:
-----------------
Jan E
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Enbackas 244 Turbo -81

Inlägg av Djo »

Såg ju ut att bli vettigt det där :D
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar