Volvo 240 turbo som första bil

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Gromatic
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:50

Volvo 240 turbo som första bil

Inlägg av Gromatic »

Tjena nu då man blir 18 år så ska man ju ha en volvo 240 så klart!!!

så har bestämt mig för en volvo 240 turbo, så har några frågor om vad jag ska kolla efter och några frågor om modelen.

1: visst är det förgasare på volvo 240 turbo modelen? och hur svårt är det att bygga om till insprut?
2: har läst att max HK man kan få ut är 250 HK ungefär? är det sant?
3: vad är det jag ska leta efter, kända fel med volvo 240 turbo?
4: hur är det med overdrive? är det sämre eller bättre än vanlig 5 växlad låda? drar den mer bensin med over drive?
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Volvo 240 turbo som första bil

Inlägg av Lazze S »

Alla äkta Turbo har insprut. Som tillbehör fanns det en ombyggnadssats till bilar med förgasarmotor. M46 med överväxel är definitivt den trevligaste manuella lådan och var standard på Turbo.
Gromatic
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:50

Re: Volvo 240 turbo som första bil

Inlägg av Gromatic »

Lazze S skrev:Alla äkta Turbo har insprut. Som tillbehör fanns det en ombyggnadssats till bilar med förgasarmotor. M46 med överväxel är definitivt den trevligaste manuella lådan och var standard på Turbo.
ah okej, kan du motivera varför m46 lådan med överväxel är bäst?
vill ju ha insprut så man inte behöver hålla på och choka och skit nu i vinter
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Volvo 240 turbo som första bil

Inlägg av Lazze S »

Har kört både M46 och M47, och jag upplever M46 som en bättre låda. Turbon fanns inte med M47 så dom sista 245 Turbo 85 hade M46.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 240 turbo som första bil

Inlägg av Tilly »

Förgasarturbo-bilarna är som sagt en parentes, alla "riktiga" 240 Turbo har insprutning.

Några egentliga typfel just på turbomodellen finns väl knappast utan vad man skall se upp med är hårt körda exemplar. B21ET-motorn har visat god hållbarhet genom åren men modellen inbjuder till hård körning och klåfingrig trimning och den kombinationen är sällan bra. Vad det handlar om är att hitta ett bra exemplar. Turboaggregaten kan ju vara dåliga och behöva bytas vilket är dyrt men så är det ju med alla turbobilar oavsett märke och modell. Det man skall tänka på är att vissa komponenter som är specifika för Turbomodellen kan vara svåra att få tag i om man behöver reservdelar. Sedan är det ju som med alla 240, rostproblem.

Vad som kan bli svårt är att få tag i ett exemplar över huvudtaget. 240 Turbo är idag en mycket ovanlig bil och som jag ser det så har väl de kvarvarande bilarna delat upp sig i två kategorier. Kategori ett är fina bevarade eller renoverade exemplar med hög prislapp och kategori två är bilar med låg prislapp men som mer eller mindre är renoveringsobjekt och som knappt är körbara. De halvhyfsade bilarna med halvhyfsad prislapp är försvunna.

Hästkraftsfrågan får någon annan svara på men vill du ha ut så mycket som möjligt under huven är jag tveksam om det är en original 240 Turbo du skall satsa på. 250 hk lär det knappast bli om du inte skall bygga om motorn ganska ordentligt. Original är det 155 hk.

Hur mycket mekvana har du? Ett alternativ är ju att skaffa en vanlig 240 och sedan byta motor till någon av turbo-maskinerna som satt i 940. Det blir lättare att hitta en bra 240 till rimligt pris och och det är heller inget jätteproblem att få tag i en 940-motor då det finns långt fler 940 Turbo än 240 Turbo. Dessutom får du fler hästkrafter och lättare med reservdelar om något går sönder. Men det kräver ju att man har motorlyft och ett hum om hur det hela skall gå till.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Gromatic
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:50

Re: Volvo 240 turbo som första bil

Inlägg av Gromatic »

Tilly skrev:Förgasarturbo-bilarna är som sagt en parentes, alla "riktiga" 240 Turbo har insprutning.

Några egentliga typfel just på turbomodellen finns väl knappast utan vad man skall se upp med är hårt körda exemplar. B21ET-motorn har visat god hållbarhet genom åren men modellen inbjuder till hård körning och klåfingrig trimning och den kombinationen är sällan bra. Vad det handlar om är att hitta ett bra exemplar. Turboaggregaten kan ju vara dåliga och behöva bytas vilket är dyrt men så är det ju med alla turbobilar oavsett märke och modell. Det man skall tänka på är att vissa komponenter som är specifika för Turbomodellen kan vara svåra att få tag i om man behöver reservdelar. Sedan är det ju som med alla 240, rostproblem.

Vad som kan bli svårt är att få tag i ett exemplar över huvudtaget. 240 Turbo är idag en mycket ovanlig bil och som jag ser det så har väl de kvarvarande bilarna delat upp sig i två kategorier. Kategori ett är fina bevarade eller renoverade exemplar med hög prislapp och kategori två är bilar med låg prislapp men som mer eller mindre är renoveringsobjekt och som knappt är körbara. De halvhyfsade bilarna med halvhyfsad prislapp är försvunna.

Hästkraftsfrågan får någon annan svara på men vill du ha ut så mycket som möjligt under huven är jag tveksam om det är en original 240 Turbo du skall satsa på. 250 hk lär det knappast bli om du inte skall bygga om motorn ganska ordentligt. Original är det 155 hk.

Hur mycket mekvana har du? Ett alternativ är ju att skaffa en vanlig 240 och sedan byta motor till någon av turbo-maskinerna som satt i 940. Det blir lättare att hitta en bra 240 till rimligt pris och och det är heller inget jätteproblem att få tag i en 940-motor då det finns långt fler 940 Turbo än 240 Turbo. Dessutom får du fler hästkrafter och lättare med reservdelar om något går sönder. Men det kräver ju att man har motorlyft och ett hum om hur det hela skall gå till.
Jo jag funderar mer och mer på att köpa en vanlig 240 och sedan efter ett tag då man har ledsnat på kraften så köper man en 940 FTT motor och slänger i den, tror det är så det blir :) billigare och kanske lite bättre i det långa racet
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 240 turbo som första bil

Inlägg av Djo »

Vill man trimma och dona ska man ej köpa en original turbo bil aja baja säger jag iallafall. Men stoppa i en turbo motor i en vanlig gl tex 940is b230ft.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Volvo 240 turbo som första bil

Inlägg av D.E »

Det är jättesmidigt om du köper en 240 '88B eller nyare med LH2,4 insprutning. Då kan du sätta i en komplett B230FK eller FT från 940, bolt on, rakt i, bara att koppla in den och klicka i styrboxarna från 940'n som också passar rakt på. Det enda som kräver någon modifikation överhuvudtaget är downpipen som måste kortas eftersom motorn sitter längre fram i 940, samt att du måste använda fördelare och mellanaxel från 240'ns B230F. :)

Detta gäller om du använder en motor från en 940 med M46-låda, den med elektrisk overdrive. Är det M90-låda, den femväxlade med likadan växelspaksknopp som 850 (94 och framåt?) så är det lite mer pyssel eftersom det inte finns någon 240-kardan som passar och att den lådan använder ett hydrauliskt kopplingssystem. Men du kan fortfarande använda 240'ns original växellåda om du vill, det är bara att använda svänghjul och koppling som hör till den lådan. Tyvärr håller ju inte M4x-lådorna alls lika långt som M90 dock.
'76 245L Turbo
'83 242DL
Skriv svar