Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
seglaren
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 november 2011, 20:46

Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av seglaren »

Hej!

Det är så att jag håller på med ett projekt i skolan om Eco-driving/ekonomikörning. Jag skulle gärna vilja ha lite tips av er som
kan några knep om hur man kör tex en Volvo 240 på ett ekonomiskt sätt. Om man motorbromsar med en förgasarbil, sparar man bränsle på det? Har hört om att insprutningsmotorer stänger av bränsletillförsen, stämmer det? Sparar man bränsle med farthållare?

Tacksam för svar!
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av janneR »

På förgasarbil så sparar du inte bränsle genom att motorbromsa men däremot på någorlunda moderna insprutare. Normalt sett kör man mer ekonomiskt utan farthållare. Från stillastående skall du gasa så att du uppnår den hastighet du skall hålla så fort som möjligt dock utan att tokgasa. Sen den gamla sanningen att köra på så hög växel som möjligt utan att plåga motorn för då får det motsatt effekt.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
seglaren
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 november 2011, 20:46

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av seglaren »

Sparar man på att motorbromsa på en Volvo 244-88 GL med L.H 2.2 ?
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av janneR »

Tvungen att medge att jag inte vet. :oops:

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja LH 2.2 och de flesta elektroniska insprutningssystem stänger så vitt jag vet av bränslet så fort man tar bort foten från gaspedalen, och om motorvarvet är 1.500 rpm eller högre.
Detta styrs av brytaren på gasspjället. I den sitter även en fullgaskontakt som säger åt LH att skicka på mer bränsle, så vill man spara soppa så ska man alltså undvika att trampa fullt!

Med förgasare så tjänar man mest på att stänga av motorn. Det kan dock vara en fördel att ha den på tomgång så att laddning, broms- och styrservo fortsätter att fungera.
Det samma gäller även K-jet.

Vad gäller farthållare så beror det ju på.. :) Den kan spara bränsle vid körning på en rak väg eftersom den då håller samma gas hela tiden. Kommer du till en backe så försöker den fortfarande hålla samma hastighet, och det är inte helt optimalt.
Jämför med att cykla! :) Trampar du på som en galning för att hålla en jämn hastighet även när det kommer en uppförsbacke, eller ser du backen i god tid "tar sats"? Inte svårt att räkna ut vilket som kommer bli lättast iaf.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Brat
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 november 2011, 15:04

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av Brat »

Farthållare spar tid och körkort, mycket mer är det inte, men jag gillar och använder den! :)
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av mackan »

Farthållare tycker jag spar ganska mycket bränsle. Att de skulle vara sämre i backar förstår jag inte, man kan ju inte anpassa hastigheten efter terrängen, hur skulle det se ut. Vi måste ju jämföra den på det sättet den är tänkt att användas, dvs konstant fart vilket är ganska behagligt när man cruisar längs vägen.

Anledningen är att man med högerfoten kommer ligga och variera hastigheten.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av janneR »

En van bilförare kör mer ekonomiskt utan farthållare. Själv syndar jag dock på grund av lathet och för att jag skall undvika att köra för fort. :oops:

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Brat
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 november 2011, 15:04

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av Brat »

Om du har manuell låda så lägger man ju i en lägre växel om det går så pass tungt att man måste pressa ned gasfoten närmare golvet på nuvarande växel, en farthållare trampar bara järnet så gott den kan, dessutom släpper man ju gasen lite före en utförsbacke när man kör manuellt, och om inget hindrar låter man bilen öka farten lite, fart som sparar lite i nästföljande uppförsbacke när det är kuperat, man låter farten variera lite mer. Ibland känns det ju som om man hänger i bältet i nedförsbackarna när farthållaren motorbromsar. Samma sak när man kör med automat, då växlar ju bilen ned och farten hålls uppe över krön, det går lite snålare att låta farten variera. Som facit använder jag mig och min sambos körningen hon utan och jag med farthållare, två bilar, en automat, en manuell, men alltid samma resultat, hon kör snålare! (Vi kör bägge bilarna, inte var sin)
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av mackan »

När jag sa att det går snålare med farthållare menade jag att man håller en konstant fart, typ landsvägskörning. Jag körde billigare eftersom jag lätt varierade gasen annars.

Kör man med en lägre hastighet är det självklart snålare, lite som att jämfötära äppel och päron?egentligen är farthållarens disskussion ganska menninglös hurvida den är bensinsnålare, då man faktiskt håller en konstant hastighet. Man kan knappast köra bensinsnålare i 90 om man håller 90 manuellt eller med farthållare.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av janneR »

Om du kör på plan väg spelar det ingen roll men större delen av Sverige är inte beskaffat på det viset utan det är mer eller mindre kuperat. Jag har testat bäggedera och funnit att man kör snålare utan farthållare, det kom till och med galningarna :) på Top Gear fram till. Jag vet inte om Mythbusters gjort ett sådant test men om inte så vore det kul om dom gjorde det.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av 240_kalle »

motorvärmare är ju inte fel. det förkortar ju varmkörnings perioden, också på sommaren
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av janneR »

240_kalle skrev:motorvärmare är ju inte fel. det förkortar ju varmkörnings perioden, också på sommaren
Mycket bra påpekande, det som drar mycket bränsle är just kallstarter, ruggigt mycket. :shock:

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av Åkerman »

Enligt min gamla körskola skulle man öka farten lite förebackar, glida över och sedan rulla ner. Vad jag vet är det inte ens bötbart om man ligger 6km/h över hastighetsgränsen. mvh
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av 240_kalle »

samt så skall man inte åka på med en massa bråte i bilen det ökar ju vikt som i sin tur ökar på förbrukningen. Så man kan ju lätta bilen med att ta bort inredning, men då försvinner ju all 80-tals känsla över bilen
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Brat
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 november 2011, 15:04

Re: Hur kör man ekonomiskt på bästa sätt?

Inlägg av Brat »

Åkerman skrev:Enligt min gamla körskola skulle man öka farten lite förebackar, glida över och sedan rulla ner. Vad jag vet är det inte ens bötbart om man ligger 6km/h över hastighetsgränsen. mvh
Jodå, nu för tiden anses Polisens fartmätningsutrustning så tillförlitlig så de anses begå tjänstefel om de inte anmäler fortkörning från första kilometern över gränsen, så se upp.
Skriv svar