Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Skriv svar
242dl84
Donator
Donator
Inlägg: 35
Blev medlem: 2 december 2011, 17:11

Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av 242dl84 »

En fråga om den "svarta" ljuddämpningen som sitter i motorrummet ovan brandväggen under luftintaget (se bild).

http://www.garaget.org/?car=190689&image=2359274

Denna har nu börjar rasa sönder (stora bitar har lossnat och ser väldigt fult ut). Jag bläddrade i reservdelskatalogen men kunde inte hitta omnämnt någonstans. Jag antar att man får skaffa något universiellt och klippa till. Men varifrån osv om jag önskar ha det som en gång var till utseende och funktion?

//Anders
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av Lazze S »

Den går nog fortfarande att få tag på ny. Tror den kostade typ 200.- när jag köpte på Volvo.
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av BERTONE »

reservdelsnummer 1247949, finns inte på gcp.
242dl84
Donator
Donator
Inlägg: 35
Blev medlem: 2 december 2011, 17:11

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av 242dl84 »

Tack! Då förstår jag varför jag inte kände igen när jag tittade i reservdelskatalogen. Hittade en annan, bättre bild, på Internet när jag sökte på reservdelsnumret. Jag får väl ändå knalla in till Reservdelsbeställningen och spela oförstående när inte har till en så här pass ny bil även om kanske fruktlöst. Men om någon har ide hur lösa på annat sätt så skriv gärna en rad.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av janneR »

244 GL -88b samt 244 GL -91
242dl84
Donator
Donator
Inlägg: 35
Blev medlem: 2 december 2011, 17:11

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av 242dl84 »

Jag besökte Reservdelsdisken, visade artikelnummer och bad beställa. -"Har utgått!" -GCP då? -"Nej!" Och lomma jag iväg till Delicato Outlet och trösthandlade istället.

Jag får fundera på länken Janne hittade. Men det är $50 bara frakt till Sverige så landar på ca 700 kr. Ev prova beställa i USA när jag ändå ska dit, den här väger ju inget nämnvärt att bära hem. Dvs om nu verkligen har i lager om OEM - andra jag sett anger 0 i lager. Men jag tycker att det borde gå att hitta mtrl att klippa ut ur själv.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av Allinug »

Kanske SVIS har?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av Volvo245GLT »

Det är samma material som ligger under golvmattan i kupén om man kan stå ut med en skarv eller två.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av StefanM »

finns ju inget som säger att usa firman har heller ? De där nätbaserade katalogerna är ju bara baserade på kataloger och prisfiler på disk, sen om delen finns eller inte vet man ju inte förrän man frågat. Har de inget NOS liggandes så är det nog så illa att det har utgått även där.
Värt att poängtera är ju att man kan göra ett återförsäljarsök också hos volvo här hemma, då ser dom vad återförsäljarna har liggandes också. Det gör dom oftast inte förrän man säger till eftersom de inte tjänar nåt på den affären utan man får ju allt som oftast ta kontakt med den firman som har det liggande.
242dl84
Donator
Donator
Inlägg: 35
Blev medlem: 2 december 2011, 17:11

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av 242dl84 »

Volvo245GLT skrev:Det är samma material som ligger under golvmattan i kupén om man kan stå ut med en skarv eller två.
Tack! Jag undersökte först möjligheten att införskaffa färskt mtrl för isolering av kupén (1304765 - metervara med 60 cm bredd), men precis som 1247949 var detta ingenting som längre går att köpa genom Volvo (oavsett vilket alt jag bad dem söka via). För en gångs skull hittade jag dock ett par 200 på skroten från vilka jag kunde ta några isoleringsbitar från kupéngolvet där dessa var i rimligt skick (dessa verkar ha varit i skiftande färg från fabrik; beige, brun, mattsvart osv även om samma artikelnr). Nu har jag inte satt dit nytt och kommer att ta ett tag innan jag hinner ta tak i det, men det kommer nog att bli tillräckligt bra. Jag kan rekomndera andra att spara undan några bra bitar om ni hittar när ni ändå besöker skroten. /Anders
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Motorrum - ljuddämpningen på/ovan brandväggen

Inlägg av Lazze S »

Vad är ett nytt sånt värt ? NOS
Skriv svar