Hejsan
Jag böt motor i min 240 till en motor från 940 ltt
Jag följde instruktionerna som ligger här.
Nu till min fråga, min lamda/miljölampa lyser och felkoden är 413 egr temp...
I instruktionerna stod de att man skulle skita i kontakten då den inte finns på 240 kabelstam.
Undrar då hur jag ska göra för att lyckas släcka lampan...
Mvh
Denise
413 kod
-
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
- Ort: Skogås nära Stockholm
- Kontakt:
Re: 413 kod
Även om du släcker felkoden kommer den att komma tillbaka.
Mvh GK
Mvh GK
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 13 augusti 2014, 20:36
Re: 413 kod
Jo ja vet, jag vill försöka åtgärda så jag kan regbes..
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: 413 kod
Vilken årsmodell kommer motor och boxar ifrån?
Jag tog hela paketet från en 945 LTT -95 (med EGR) och stoppade ner i min 765 Turbo -90, som saknar EGR (och således även tillhörande magnetventil och tempgivare).
Fick varken felkoder eller lysande lampa, MEN båda boxarna har "Tradera-chip" så vet inte om det spelar roll? Kanske är programvaran ändrad så att tändboxen struntar i allt som har med EGR att göra.
En lösning är alltså att prova med chippad tändbox, eller box från en turbo före -95 som inte har EGR.
Aternativet annars är att dra kablar och ansluta både magnetventil och tempgivare till deras stift på tändboxen.
Vet inte hur noga det är på regbes. men risken finns väl att det blir gnäll också om man bara lämnar detta oanslutet..
Jag tog hela paketet från en 945 LTT -95 (med EGR) och stoppade ner i min 765 Turbo -90, som saknar EGR (och således även tillhörande magnetventil och tempgivare).
Fick varken felkoder eller lysande lampa, MEN båda boxarna har "Tradera-chip" så vet inte om det spelar roll? Kanske är programvaran ändrad så att tändboxen struntar i allt som har med EGR att göra.
En lösning är alltså att prova med chippad tändbox, eller box från en turbo före -95 som inte har EGR.
Aternativet annars är att dra kablar och ansluta både magnetventil och tempgivare till deras stift på tändboxen.
Vet inte hur noga det är på regbes. men risken finns väl att det blir gnäll också om man bara lämnar detta oanslutet..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 13 augusti 2014, 20:36
Re: 413 kod
Hmm okej, men vilken av boxarna är de så har koll på egren? Är det tändboxen eller bränsleboxen?
Min farsas 97a har inte egr-ventil heller..
Om jag skaffar chippena tror du de märks vid en reg-bes?
Min farsas 97a har inte egr-ventil heller..
Om jag skaffar chippena tror du de märks vid en reg-bes?
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: 413 kod
Det är tändboxen; den mindre av de två.
Motorn och allt som hör till ska förvisso vara "original", men Bilprovningen har ingen möjlighet att kolla vilken programvara (chip) som ligger i boxarna.
Så länge avgasvärdena stämmer så är det med andra ord lugnt med den biten!..
Motorn och allt som hör till ska förvisso vara "original", men Bilprovningen har ingen möjlighet att kolla vilken programvara (chip) som ligger i boxarna.
Så länge avgasvärdena stämmer så är det med andra ord lugnt med den biten!..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 13 augusti 2014, 20:36
Re: 413 kod
Nu har jag tydligen löst problemet, satte i en guldbox från en manuell med söutnummer 219 så nu är den kanon!