Dom nya regskylarna..

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Dom nya regskylarna..

Inlägg av Holländaren »

Jag behöver nya skyltar till 242an, men det går ju inte längre att beställa utan EU märke. Problemet är inte bara utseendet utan även att dom är några mm för breda för dom gamla kofångarna. Mätte bredden mellan ribborna och fick det till ca 517 mm, och dom nya skyltar är 520 mm breda...
Går det att köpa skyltar utan EU märke på nåt vis? Ska såklart vara lagliga att köra med...
Om inte, skulle det här vara en anledning till att kunna få USA skyltar? Dom är ju också sabbade med EU märke (hör inte hemma på en veteranbil enligt mig) men får då plats iaf...
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
antote
Donator
Donator
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 november 2011, 04:49
Ort: Skåne

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av antote »

En lösning (ej godkänd) skulle kunna vara att köpa eftermarknadsskyltar samt nya. Blir du stoppad kanske du kan plocka fram de riktiga skyltarna och komma undan?
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Holländaren »

Ja man kanske får chansa.. Tror risken att man blir stoppad är rätt minimal om skylten bara liknar originalet.
Men jag ska nog kontakta transportstyrelsen och se om jag inte kan få en USA skylt :)
Jag lär knappast vara den enda med det här problemet, jag kan ju inte vålda dit skylten för att få den att passa.. En lösning hade varit att plocka bort mittsektionen på kofångaren men det kan ju inte vara meningen att man ska behöva anpassa bilen efter skylten.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Enbacka »

Här i Finland brukar man få välja då man åker och beställer nya skyltar om man vill ha utan eller med EU-märket. Dessvärre klåpade dom då jag beställde mina så jag fick med märket men orkade inte tjafsa om det då.
-----------------
Jan E
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Tilly »

Det finns bara EU-registreringsskyltar numera och de är 520 mm breda. Men det är sagt att det skall vara lättare att få USA-skyltarna så det är kan säkert vara möjligt i ditt fall när du kan visa att de vanliga inte får plats. Det är transportstyrelsen själva som gått ut med uppgiften att det skall vara lättare men jag har ingen aning om hur det är i praktiken. Alla egentillverkade är ju olagliga oavsett hur äkta skyltar du har i bilen.

Min egen åsikt efter att ha kollat på din bil.
Är det nödvändigt att byta? Bakskylten i plast ser ju bra ut. Frontskylten är väl den ursprungliga och de är i rätt bra kvalitet så det kanske inte är helt omöjligt att räta ut den. För EU-skyltar ser förjävligt ut, speciellt på gamla bilar. Och de små skyltarna är inget vidare snygga längre och har EU-märke.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Volvo245GLT »

Hur ställer sig polisen till om man tagit fram plåtsaxen och helt enkelt klippt väck den fägglada EU-skiten på skylten? Alt. klistrat över med dekal?
Gissar att båda dessa tilltag kan ge reaktioner...

Verkligen skit med de nya skyltarna! Är så glad att jag passade på att beställa nya av den gamla modellen till alla mina bilar. Missade beställa till husvagnen dock, men kvittar nästan på den känns det som.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Holländaren »

Det är lite pest eller cholera läge det här :) som du säger så är dom nya små skyltar inte heller så snygga.. Hade jag vetat om att det inte skulle gå att köpa vettiga skyltar så hade jag köpt till alla bilar man äger men jag har lyckats missa det helt :(
Jag gillar inte plast skyltar speciellt mycket heller men det är kanske bättre än dom nya. Och jag ska nog försöka knacka till framplåten :)
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Volvo245GLT »

Nu slapp jag inte undan längre, blev tvungen att beställa nya skyltar till en 745 -86 som släpades hem för ett tag sen. De gamla var helt slut och hade aldrig gått genom bes..

Frågan nu är hur man ska få fast dessa skyltar!? Det följde inte med några nya skruvar som det alltid gjorde förr, så tanken kanske är att man ska återanvända de gamla sönderrostade?

Nästa problem är att befintliga skruvhål sitter så att man kommer få borra hål mitt i tecknen på skylten. Kommer se för dj-vligt ut med andra ord.
Är det dubbelhäftande tejp som gäller om man inte vill lägga lika mycket till på ett par skylthållare?
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Tilly »

Tja, det enklaste alternativet är kanske trots allt skylthållare. De kostar ju en liten slant men det är ju småpengar i sammanhanget. Det finns ju modeller som bara har en tunn kant runt och därmed inte syns så mycket. Snyggaste alternativet om du frågar mig då man slipper både rostande skruvskallar och hål i skylten.

Är det de gamla värdelösa plastskyltarna från 80-talet som satt på bilen eller? Irriterande när de är dåliga för det är svårt att göra så mycket åt det. Jag har ett litet nyförvärv på gång med sådana skyltar, har funderat på om man kunde låta någon tryckerifirma skanna skylten och trycka upp ny reflexfolie med tecknen utskurna så man kunde klistra dit ny film. Får man med chassinumret så borde väl inte polisen eller bilprovningen ha några synpunkter på det om de ens märker det. Det finns ju inga Vägverket-loggor på de skyltarna.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Tobbe »

Volvo245GLT skrev:Nu slapp jag inte undan längre, blev tvungen att beställa nya skyltar till en 745 -86 som släpades hem för ett tag sen. De gamla var helt slut och hade aldrig gått genom bes..

Frågan nu är hur man ska få fast dessa skyltar!? Det följde inte med några nya skruvar som det alltid gjorde förr, så tanken kanske är att man ska återanvända de gamla sönderrostade?

Nästa problem är att befintliga skruvhål sitter så att man kommer få borra hål mitt i tecknen på skylten. Kommer se för dj-vligt ut med andra ord.
Är det dubbelhäftande tejp som gäller om man inte vill lägga lika mycket till på ett par skylthållare?
Dom har skylthållare på Biltema för 35:-, är ju rätt hyfsat överkomligt pris :)
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Volvo245GLT »

2 x 35 kr, plus 250 kr i bränsle till Biltema, men så får det nog bli. Får väl se det som en nöjesresa och hittar säkert massa annat också. :lol:
Annars känns silvertejp som en lockande lösning. Gärna rätt över EU-symbolen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Allinug »

Jag har kört med EU-skyltar ett bra tag, så jag har vant mig. Men min 93:a är ju ingen veteranbil. När min bil stod i produktionslinjen så var väl också snacket om EU som störst, så på sätt och vis så är det tidsenligt på denna bil, även om Sverige ännu inte hade haft folkomröstning om unionen då.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Dom nya regskylarna..

Inlägg av Allinug »

Volvo245GLT skrev:2 x 35 kr, plus 250 kr i bränsle till Biltema, men så får det nog bli. Får väl se det som en nöjesresa och hittar säkert massa annat också. :lol:
Annars känns silvertejp som en lockande lösning. Gärna rätt över EU-symbolen.
För 250 kr får du ju skylthållare i rostfritt stål. :)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar