Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av lillBoije »

Hej!

Ställer en till frånga.

På min 240 med M46 så måste man trycka in OD knappen innan man börjar åka, altså så att lampan i instrumenthuset lyser när den inte är i och sen när man lägger i den från 4 till 5an trycker man på knappen så lampan slocknar, som att man i normala fall lägger ur ODn men i mitt fall läggs den i.
Vad kan det vara för knas då?

Vänligen
Johan
244 turbo
Inlägg: 206
Blev medlem: 26 november 2011, 09:39

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av 244 turbo »

Va :shock:
kan du inte köra utan att trycka ner knappen?
jag har på min 242a så att od är i på alla växlar om man vill, men på 1an och 2an mår den inte bra då man drar på från stillastående, min "Fjädrar" inte tillbaka så problemet är när man glömmer bort att od växeln är i vid rödlysen, det hugger och har sej, känns obra,
min är ful kopplad av tidigare ägare, indikatorlampan lyser inte i instrumenthuset,
kan det vara så att du har liknade kopplat och att den släcks när od är ikopplad?
kanske att kablarna på lådan bara skall byta plats medvarandra??

någon som har fler ider eller tänker lika?
lycka till
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av Lazze S »

Vad är det för årsmodell.
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av lillBoije »

Hej!

Jo kan köra men OD är i om jag inte trycker in knappen när jag börjar köra, det ska ju vara tvärtom att manbara åker iväg och sen på 4an trycker ner knappen.

Jag har en 85a.

/ Johan
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av Lazze S »

Överväxeln ska kopplas in på 4an vid hastighet över 70 km/Tim. Kolla kablarna så inte nån gjort nån fuskkoppling. Sitter en kontakt på lådans lock så att den inte går att koppla in förrän du kör på 4an. Om inte annat kan överväxeln rasa.
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av lillBoije »

Lazze S skrev:Överväxeln ska kopplas in på 4an vid hastighet över 70 km/Tim. Kolla kablarna så inte nån gjort nån fuskkoppling. Sitter en kontakt på lådans lock så att den inte går att koppla in förrän du kör på 4an. Om inte annat kan överväxeln rasa.
Okej ja de kanske har gjort nåt med den eftersom nån innan mej har rostlagat osv. Men vet du hur det ska se ut där under?


/ Johan
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av Lazze S »

Kolla lådans lock på höger sida. Framtill ska kontakten sitta med 1 kabel.
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av lillBoije »

Lådans lock?
Har hämtat bilen nu så har börjat kika lite, det verkar ju som att min OD är i hela tiden.

OD:n fungerar ju som sagt utan problem bara det att jag måste trycka på knappen på växelspaken för att den ska går ur innan jag börjar åka iväg så att den inte är i hela tiden.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av Amarace »

Tycker det låter som att du har fel relä först och främst, ett för automatlådan. Då får man på det där viset.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av lillBoije »

Skrev aldrig det igår kväll men vi kikade på relät och som du säger så visade det sej vara fel. Så ska skaffa ett nytt så får vi se :).
Det som satt i var ett oranget? Fick med ett typ mörkrött relä också som hette 3523805 men det verkade vara trasigt. Men är det rätt relä?
Annars går bilen kanon nu :).
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Måste lägga i ODn innan jag åker iväg.

Inlägg av Lazze S »

Orange är för tidiga AW71. Du ska ha ett som är svart eller blått. Från 740 rött, 940 gult märkt M46 på ovansidan.
Skriv svar