Identifiering av bilmodell

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Identifiering av bilmodell

Inlägg av Tilly »

Dammade av lådan med DVD-filmer i veckan och stötte på välgjorda "Polisen i Strömstad"-filmerna. I den tredje filmen som heter "Polisen som vägrade ta semester" förekommer en bil som jag inte kan identifiera vilket stör mig enormt då jag tycker mig ha ganska bra koll på 80-talets bilutbud, i synnerhet om vi pratar europeiska bilar. Så jag tänkte se om någon här kan knäcka vad det är för bil som förekommer i filmen.

Det är någon form av högbyggd kombi eller SUV som man skulle sagt idag. Jag tycker den ger intryck av att vara europeisk, den är liksom för klen i formerna för att vara amerikanskt 80-tal men vad vet man? Man kan nog utgå ifrån att bilen i filmen är från 85-88 då den har registreringsskyltar i plast som kom 1985 och filmen är från 1988. På bakluckan står "Volumex" och "Magnum". Volumex leder spåret till Lancia som använde den beteckningen på vissa modeller vid den tiden och designen skulle kunna stämma med det också. Dock brukade Lancia ha delad grill. Dessutom kan jag inte hitta någon högbyggd kombi i Lancias modellhistorik vid en snabbare googling. Emblemet i grillen syns inte, några andra märkes- eller modellnamn finns inte, numret ATF327 är idag en Golf och jag får erkänna att jag inte har en susning om vad detta kan vara.

Bild
Bild
Bild

Inga jätteskarpa bilder, jag vet. Dels var inte bildkvaliteten något vidare 1988, dels är bilderna tagna med kamera mot bildskärmen. Det går tydligen inte att ta print screen på en DVD och jag orkade inte tänka ut något sätt att lura mig förbi den spärren så det fick bli såhär.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Identifiering av bilmodell

Inlägg av Jon-Erik »

Rayton-Fissore Magnum 4x4

Här: http://www.pirate4x4.com/forum/vehicles ... erest.html
kan du njuta av flera bilder på underverket.............

Jag släcker ner skärmen, tål inte högre dos av Magnum 4x4! brrrr........ :lol:
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Identifiering av bilmodell

Inlägg av Tilly »

Den du!

En sådan skulle man ha...eller kanske inte. Har aldrig hört talas om märket tidigare. I och för sig fanns det fortfarande på 80-talet fler små entusiastiska tillverkare än man kan tro. Resultatet i detta fallet får väl sägas vara på temat "hellre än bra", åtminstone vad man kan bedöma av bilderna. Vem vet, bilen kanske har dolda kvaliteter. Karosspassning och finlir i detaljer är i alla fall inte modellens starkaste gren. Jag gillar särskilt närbilden på bakljuset som finns i länken. Baklampan (antagligen lånad från någon befintlig bilmodell) passar ju inte alls det hål i karossen där den är tänkt att sitta. Därför sätter vi dit en fuskplastbit under som skall se ut som en baklampa, tyvärr med en annan röd nyans. Ändå är det centimeterbreda glipor runt lampan.

Det kan väl inte ha funnits så väldigt många fler än det aktuella exemplaret i Sverige så det är i och för sig kul att den förekommer i en film.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Identifiering av bilmodell

Inlägg av D.E »

Baklyktorna ser väldigt Citroën BX ut tycker jag.
'76 245L Turbo
'83 242DL
Skriv svar