AC Kompressor slår på och av

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

AC Kompressor slår på och av

Inlägg av Råda »

AC kompressorn på min 240 92 slår på en sekund, sedan slår av en sekund, sedan slår på en sekund osv.
Någon som vet var man ska börja felsöka?
Bilen är konverterad till R134 och funkade fint förra sommarn.
Jonas Anderot
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: AC Kompressor slår på och av

Inlägg av JimmyW »

Jag skulle tro att det är "lite" för lite i systemet och att det därför slår till och från
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: AC Kompressor slår på och av

Inlägg av Råda »

Om det är för lite gas borde den väl inte slå till alls?
Jonas Anderot
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: AC Kompressor slår på och av

Inlägg av Volvo245GLT »

Låter som sagt som gasbrist.

På torkfiltret sitter en tryckbrytare. Om vilotrycket i systemet är tillräckligt högt så kommer kompressorn att starta och börja "suga ner" lågtryckssidan.
Finns det inte tillräckligt med köldmedium i vätskefas som kokar av för att hålla uppe trycket så kommer brytaren slår ifrån nästan omedelbart.
Trycket stiger då igen varpå kompressorn kan starta på nytt och samma sak upprepas.

Kolla gavlarna på kondensorn (AC-kylaren), och om det är kladdigt av olja där någonstans. Det är vanligt med läckage i den p.g.a. den inte speciellt lyckade kombinationen av aluminium, stål och koppar. Addera vägsalt så är det snart färdigt...
Hela och täta kondensorer verkar vara omöjliga att få tag på.
Jag fick modifiera en från 740 när jag satte fart på AC:n i min 244 GLE -89. Samma skitkonstruktion där, men vissa ersättningskondensorer har slingor av kopparrör som klarar sig betydligt bättre.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
244 turbo
Inlägg: 206
Blev medlem: 26 november 2011, 09:39

Re: AC Kompressor slår på och av

Inlägg av 244 turbo »

kan vara så att kopplingen på kompresor hjulet är slitet, blir dålig kontakt, men lite gas skulle vara troligt helt klart, prova att spetsa systemet lite med något hg så kanske det blir skillnad :)
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: AC Kompressor slår på och av

Inlägg av Råda »

Lite update, jag köpte detta kit:
http://envirosafe.se/webshop/view/all-i ... gds-kit-ac

Då gick kompressorn igång och det blev kallt i bilen. Men jag tror evaporatorn fryser ihop, för först kyler det och blåser bra. Men efter ett tag så slutar det mer eller mindre att blåsa, och slår jag av AC:n så börjar det blåset komma tillbaka sakta.

Vad kan vara galet då?
Jonas Anderot
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: AC Kompressor slår på och av

Inlägg av Volvo245GLT »

Låter som det fryser ihop ja..

Hur ser det ut på rören som är synliga i motorrummet när AC:n är igång? Blir det tunna svarta röret frostigt men inte torkfiltret?
Kan vara för lite gas i så fall... Enligt beskrivningen så motsvarar ju satsen 719 g R134a. Har för mig att mängden ska vara 1,1 kg eller något sådant, ska stå på en dekal i närheten av torkfiltret.
Var nog inte många gram kvar i systemet innan eftersom kompressorn betedde sig som den gjorde.

När AC:n fungerar normalt så ska både det tunna röret och det grova + torkfiltret bli svettigt av kondensvatten.
Fryser det däremot på ända ut till torkfiltret så finns det gott om gas, men den är för "kall". D.v.s. gasen håller ett högre tryck än R134a vid samma temperatur.
Så blir t.ex. fallet om man mot bättre vetande fyller på med ren gasol (propan). Ett sätt att lösa det är att ge sig på att justera tryckbrytaren så att den klipper tidigare och innan trycket blivit så lågt att det fryser. Kompressorn kommer dock få arbeta hårdare då och marginalen man har innan säkerhetsventilen öppnar blir mindre.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar